• Jesssssica

Ska jag byta till automat körkort? Hjälp mig

Jag har tagit 23 körlektioner 660:- a 55 minuter. Jag är timanställd och har ett barn, ni förstår säkert hur mycket pengar jag har lagt? Jag känner att plånboken börjar tunnas ut och har lite panik för det.

Min trafiklärare säger att jag behöver 10-15 lektioner till (kör bara på körskolan). Jag säger inte emot honom men det här är mer än vad jag har råd med. Jag ska ju för sjutton ha råd att köpa en bil sedan också.

Jag kan växla, så det är inte det, MEN när jag exemeplvis ska svänga i en rondell så är det för många moment, växla ner, svänga, blinka, etc etc. Just det där växlingsmomentet är ett moment som jag känner stör väldigt mycket när jag ska lära mig allt annat. Motoriken finns inte på något vis.

Är jag helt dum om jag säger till min trafiklärare att jag vill ta automatkörkort i stället? Hjälp mig med tips och råd snälla.
  • Svar på tråden Ska jag byta till automat körkort? Hjälp mig
  • Drottningen70

Det ÄR betydligt fler moment att hålla reda på med manuell så är det, men med automatkort så blir du ju mer begränsad framöver. Men visst fan är det lättare att köra automat. Utan tvekan. Du kanske behöver nöta nöta nöta med flera lektioner per dag för att få det att verkligen sitta i kroppen...

• Jesssssica
    Drottningen70 skrev 2014-06-15 17:17:28 följande:
    Det ÄR betydligt fler moment att hålla reda på med manuell så är det, men med automatkort så blir du ju mer begränsad framöver. Men visst fan är det lättare att köra automat. Utan tvekan. Du kanske behöver nöta nöta nöta med flera lektioner per dag för att få det att verkligen sitta i kroppen...
    Det skulle jag verkligen behöva men det har jag inte råd med. Det är allas ursäkt till att man inte ska ta automatkort. Att man ju inte kan låna eller hyra bil men det är å andra sidan inte något jag planerar att göra heller. Jag vill ju köra min egna bil, sedan inser jag att saker och ting kan inträffa men ändå.. Jag är så kluven..
  • Jesssssica
    Nyfikna72 skrev 2014-06-15 17:34:09 följande:
    Har du ingen du kan övningsköra med då?
    Nej, då hade jag ju inte enbart kört på körskolan.
  • riboflavin

Ta automatkort, kör något år så att du känner dig säker och kör sedan upp för manuell växellåda.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Drottningen70
    Jesssssica skrev 2014-06-15 17:19:50 följande:
    Det skulle jag verkligen behöva men det har jag inte råd med. Det är allas ursäkt till att man inte ska ta automatkort. Att man ju inte kan låna eller hyra bil men det är å andra sidan inte något jag planerar att göra heller. Jag vill ju köra min egna bil, sedan inser jag att saker och ting kan inträffa men ändå.. Jag är så kluven..

Låna bil kan man ju inte göra hur som helst, men hyra är inget problem. Det blir väl mest i tjänstesituationer det kan bli problem om du inte kan köra företagets tjänstebil tex. Bätte med automatkort än inget kort alls ändå. Själv har jag vanligt kort, men skulle aldrig drömma om att köpa nåt annat än automatbil. Ser inga fördelar alls med manuell bil.
  • Carro68

jag va i samma sits för ett tag sedan. tog 29 lektioner men hade som dig svårt med alla moment. när jag koncentrerade mig på fotarbetet tappade jag koncentrationen på vägen och tvärtom. när jag gjorde halkan körde jag automat och det va det skönaste jag nånsin kört. så så fort jag kom hem igen så sa jag till körläraren att jag SKA byta till automat. gick 3 lektioner till sen hade jag mitt kort och sket fullständigt i vad folk tyckte och tänkte med att jag bara ha automat kort. för jag är hel nöjd med mitt beslut :)

• Carro68

kan även berätta att jag inte heller hade någon att köra med utanför körskolan. så körde bara med skolan.

sen om du tar automat och bestämmer dig för att ta manuell senare så behöver du bara göra ett föraprov :)

• Jesssssica
    Carro68 skrev 2014-06-15 18:01:10 följande:
    jag va i samma sits för ett tag sedan. tog 29 lektioner men hade som dig svårt med alla moment. när jag koncentrerade mig på fotarbetet tappade jag koncentrationen på vägen och tvärtom. när jag gjorde halkan körde jag automat och det va det skönaste jag nånsin kört. så så fort jag kom hem igen så sa jag till körläraren att jag SKA byta till automat. gick 3 lektioner till sen hade jag mitt kort och sket fullständigt i vad folk tyckte och tänkte med att jag bara ha automat kort. för jag är hel nöjd med mitt beslut :)
    Tusen tusen tack för ditt stärkande svar. Jag har nog bestämt mig för att jag ska ringa körskolan i morgon och tala om att jag vill köra automat i stället för manuell :)
  • skpklm

Har vanligt körkort (får visst köra mc etc också!)  -  har bara ägt automatbilar.  Visst blev det krångel när rådjur bucklade till min bil och jag behövde hyrbil till jobbet -  automat fanns inte då som hyrbil.

Väldigt skönt att slippa krångla med start i backe,  och att slippa få motorstopp när man stannat vid rött ljus!   Att rondeller är krångliga har jag aldrig upplevt -  troligen tack vare automatväxeln.

När du blivit vanare vid trafiken  kanske du kan ta upp växlingen??

Svar på tråden Ska jag byta till automat körkort? Hjälp mig