• Emiliamim

Ute tider för en 14-åring tjej.

Hej! jag är en tjej på 14 år och jag får bara va ute ca 4 timmar per dag... Ex om jag går ut vid 14:00 på en helg så ska jag va hemma klockan 6-7.. Och alla mina kompisar brukar få va ute till halv 11 till 11 på helger och på vardagar så får dom va ute till max 10. 
    Om jag kommer typ 10 minuter sent så blir det bråk och så ibland får jag utegångsförbud ca 2-3 dagar..
    Jag tycker att jag har rätt så stränga regler men jag skulle velat ha lite förslag vad andra tycker!
    så snälla skriv vad ni tycker :)

• Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.
  • Sansa Snark

Hm, tycker det låter lite konstigt att sätta gränsen vid antal timmar snarare än klockslag? Har du frågat varför ni har de reglerna?  Vad säger de om du vill gå ut först kl 19?

Vet dina föräldrar vilka du är med och vad ni oftast gör? Oftast är det lättare att få igenom andra tider om man exempelvis har specifika grejer man ska göra, exempelvis gå på bio med Anna och Bea, filmen börjar 21, slut kl 23 och sedan direkt hem. Skulle de kunna gå med på något sådant?

• Emiliamim

Jag har frågat men det enda mina föräldrar säger är att 4 timmar är jätte mycket enligt dom.
    Om jag går ut 19 så säger dom att det är för sent men isf ska du va hemma 8- halv 9.
    Dom vet alltid vilka vänner jag är med och vart vi är. så fattar inte varför jag har så konstiga tider:/
    Jag får inte åka någonstans heller, typ om jag skulle velat gå på bio med mina vänner så skulle jag inte fått det..

• Emiliamim
    Sansa Snark skrev 2014-06-16 12:40:53 följande:
    Hm, tycker det låter lite konstigt att sätta gränsen vid antal timmar snarare än klockslag? Har du frågat varför ni har de reglerna?  Vad säger de om du vill gå ut först kl 19?

Vet dina föräldrar vilka du är med och vad ni oftast gör? Oftast är det lättare att få igenom andra tider om man exempelvis har specifika grejer man ska göra, exempelvis gå på bio med Anna och Bea, filmen börjar 21, slut kl 23 och sedan direkt hem. Skulle de kunna gå med på något sådant?
    Jag har frågat men det enda mina föräldrar säger är att 4 timmar är jätte mycket enligt dom.
    Om jag går ut 19 så säger dom att det är för sent men isf ska du va hemma 8- halv 9.
    Dom vet alltid vilka vänner jag är med och vart vi är. så fattar inte varför jag har så konstiga tider:/
    Jag får inte åka någonstans heller, typ om jag skulle velat gå på bio med mina vänner så skulle jag inte fått det..
  • sextiotalist

Verkar väldigt knepigt. Så du måste alltså vara hemma 12 timmar av dygnets vakna timmar varje dag. Du kan ta en heldag på stan med kompisarna eller en heldag på stranden, inte gå på bio eller något annat kul

• volvo142
    Emiliamim skrev 2014-06-16 12:32:44 följande:
    Hej! jag är en tjej på 14 år och jag får bara va ute ca 4 timmar per dag... Ex om jag går ut vid 14:00 på en helg så ska jag va hemma klockan 6-7.. Och alla mina kompisar brukar få va ute till halv 11 till 11 på helger och på vardagar så får dom va ute till max 10. 
    Om jag kommer typ 10 minuter sent så blir det bråk och så ibland får jag utegångsförbud ca 2-3 dagar..
    Jag tycker att jag har rätt så stränga regler men jag skulle velat ha lite förslag vad andra tycker!
    så snälla skriv vad ni tycker :)
    revoltera ;)
  • Emiliamim

Nej, jag får inte åka till stan ens.. 
    Inte gå på bio eller något. 
    Jag brukar bara gå ute med vänner eller var hemma hos dom.. Men ändå får jag inte va ute längre.

• Sansa Snark

Vad har dina kompisar för tider? Kan du får hjälp av någon kompis förälder för att göra någon aktivitet, bio eller stranden exempelvis? Motivera varför du vill göra just den grejen, (exempelvis: bio, mycket bättre bild och ljud än hemma) och Annas mamma skjutsar er hem. Skulle de kunna gå med på en sådan grej om du förklarar varför det är viktigt för dig?

• Emiliamim

Vet inte:/ Jag tycker inte om o gå på bio eller göra någon aktivitet med vänner haha, jag tycker liksom bara om att gå rundor och vad ska man säga, typ punda här o där haha... Men det är liksom inte långt ifrån där jag bor och ändå så ska jag va hemma jätte tidigt och om jag kommer det minsta lilla sent så antigen tar dom min mobil eller får jag utegångsförbud;(

• Sansa Snark
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:06:22 följande:
    Vet inte:/ Jag tycker inte om o gå på bio eller göra någon aktivitet med vänner haha, jag tycker liksom bara om att gå rundor och vad ska man säga, typ punda här o där haha... Men det är liksom inte långt ifrån där jag bor och ändå så ska jag va hemma jätte tidigt och om jag kommer det minsta lilla sent så antigen tar dom min mobil eller får jag utegångsförbud;(
    Haha, känner igen mig från när jag var 14 faktiskt.... Problemet tror jag delvis är att föräldrarna inte förstår varför man ska "hänga runt", som vi sa. "Punda" är nog inget de uppskattar att höra heller, även om ni inte gör det bokstavligt (och är det bokstavligt så fattar jag att det inte låter dig va ute).

Går de med på att du är hemma hos en kompis till 22 eller 23, eller är det just (bristen på) aktivitet de inte gillar?
  • volvo142
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:06:22 följande:
    Jag tycker du ska va ute ändå vad ska dom göra ta din mobil ? och liksom de är väl roligare en att vara hemma jämt? Dom kan inte låsa in dig heller. Var med kompisar förlåt men alltså de är jävligt taskigt. Av dina föräldrar att va sådär.
Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.