Inlägg från: Emiliamim |Visa alla inlägg
  • Emiliamim

Ute tider för en 14-åring tjej.

Hej! jag är en tjej på 14 år och jag får bara va ute ca 4 timmar per dag... Ex om jag går ut vid 14:00 på en helg så ska jag va hemma klockan 6-7.. Och alla mina kompisar brukar få va ute till halv 11 till 11 på helger och på vardagar så får dom va ute till max 10. 
    Om jag kommer typ 10 minuter sent så blir det bråk och så ibland får jag utegångsförbud ca 2-3 dagar..
    Jag tycker att jag har rätt så stränga regler men jag skulle velat ha lite förslag vad andra tycker!
    så snälla skriv vad ni tycker :)

• Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.
  • Emiliamim

Jag har frågat men det enda mina föräldrar säger är att 4 timmar är jätte mycket enligt dom.
    Om jag går ut 19 så säger dom att det är för sent men isf ska du va hemma 8- halv 9.
    Dom vet alltid vilka vänner jag är med och vart vi är. så fattar inte varför jag har så konstiga tider:/
    Jag får inte åka någonstans heller, typ om jag skulle velat gå på bio med mina vänner så skulle jag inte fått det..

• Emiliamim
    Sansa Snark skrev 2014-06-16 12:40:53 följande:
    Hm, tycker det låter lite konstigt att sätta gränsen vid antal timmar snarare än klockslag? Har du frågat varför ni har de reglerna?  Vad säger de om du vill gå ut först kl 19?

Vet dina föräldrar vilka du är med och vad ni oftast gör? Oftast är det lättare att få igenom andra tider om man exempelvis har specifika grejer man ska göra, exempelvis gå på bio med Anna och Bea, filmen börjar 21, slut kl 23 och sedan direkt hem. Skulle de kunna gå med på något sådant?
    Jag har frågat men det enda mina föräldrar säger är att 4 timmar är jätte mycket enligt dom.
    Om jag går ut 19 så säger dom att det är för sent men isf ska du va hemma 8- halv 9.
    Dom vet alltid vilka vänner jag är med och vart vi är. så fattar inte varför jag har så konstiga tider:/
    Jag får inte åka någonstans heller, typ om jag skulle velat gå på bio med mina vänner så skulle jag inte fått det..
  • Emiliamim

Nej, jag får inte åka till stan ens.. 
    Inte gå på bio eller något. 
    Jag brukar bara gå ute med vänner eller var hemma hos dom.. Men ändå får jag inte va ute längre.

• Emiliamim

Vet inte:/ Jag tycker inte om o gå på bio eller göra någon aktivitet med vänner haha, jag tycker liksom bara om att gå rundor och vad ska man säga, typ punda här o där haha... Men det är liksom inte långt ifrån där jag bor och ändå så ska jag va hemma jätte tidigt och om jag kommer det minsta lilla sent så antigen tar dom min mobil eller får jag utegångsförbud;(

• Emiliamim

Hahah ja :)
    Det har jag aldrig fått, om dom säger en tid så måste jag komma den tiden och jag får inte ringa o fråga om jag får va ute 30 min mer och ändå om jag bara är hemma hos någon kompis..  Jag får typ sova över hos någon kompis typ 4-5 gånger max om året haha;(

• Emiliamim
    volvo142 skrev 2014-06-16 14:15:44 följande:
    Jag tycker du ska va ute ändå vad ska dom göra ta din mobil ? och liksom de är väl roligare en att vara hemma jämt? Dom kan inte låsa in dig heller. Var med kompisar förlåt men alltså de är jävligt taskigt. Av dina föräldrar att va sådär.
    Haha ja, jag brukar inte lyda så bra heller.. jag rymde en gång o sov över hos någon kompis och dom visste inte vem sen nästa dag när jag kom hem så blev det kaos hemma! haha.
    Jag röker oxå, och det vet dom om men jag får absolut inte röka av dom.. hah;( 
  • Emiliamim
    sextiotalist skrev 2014-06-16 14:18:05 följande:
    För en gammal tant som mig, så är punda att knarka, så om min tonåring börja snacka om att punda, då hade jag nog låst in honom.
    Haha menar liksom inte på det sättet, men ungdomar brukar använda det ordet väldigt ofta nu! 
    Typ jag brukar höra några säga `jag ska dra till min polare o punda hemma hos han lite` asså det betyder inte att man knarkar jallafall:)
  • Emiliamim
    sextiotalist skrev 2014-06-16 14:22:13 följande:

Aha, nu förstår jag varför.
    Så här resonerar jag som tonårsförälder, man får den friheten man förtjänar. Sköter man sig, så blir man "belönad" med både förtroende och frihet, missköter man sig, dras förmånerna in.
    Så nu förstå jag att de håller dig hårt, du har missbrukat deras förtroende och dina förmåner har dragits in.

Om du visar att du sköter dig, så ska du se att de vågar lita på dig igen
    Jag har alltid skött mej innan, men det blev bara värre med tiderna faktiskt! 
    Sen så tänkte om jag provar något jag inte får göra så får jag ser vad dom säger. När jag inte har skött mej så har det bara varit 1-3 dagar utegångsförbud eller mobilförbud. Men tiderna har inte blivit sämre än när jag sköter mej. Förstår du hur konstigt det känns för mej haha? :)
  • Emiliamim
    volvo142 skrev 2014-06-16 14:28:49 följande:
    haha okej bra det du är ju 14 år man måste få leva men röka förstår ja att dom inte gillar ja börkade röka när ja var 12 år så ja.. de är onödigt men men. tycker du ska få ha kul du med bara skolan och sånt funkar :)
    Ja tycker samma!
    Jag har börjat sköta skolan men får ändå ingen berömmelse.. Vad jag än gör så blir det bara fel, snart får man inte andas heller hah^^
    Jaa life sucks bara ...
Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.