Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

1½-åring i trotsåldern, lämplig konsekvens?

Hon är inte i trotsåldern och hennes beteende är inte fel eller dåligt. Vad tycker du hon ska göra när hon blir arg eller frustrerad? Behärskat bita i hop och säga "Du mamma, jag känner mig en aning upprörd just nu!"?
    Vad vill du bestraffa henne för? Att hon blir arg eller att hon uttrycker sin ilska på det enda sätt hon kan ännu?

När hon blir lite större, så kommer hon att lära sig uttrycka sina känslor på ett annat sätt. Framförallt kommer hon att ha ett språk att ta till. Än så länge beter hon sig bara som småttingar gör när de visar sina känslor. Det innebär inte att ni ska tillåta henne att slå er eller andra. Hindra henne från det, men betrakta det inte som att hon göra något "fel".

• lövet2
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 10:43:01 följande:
     Är man gammal nog att slåss är man gammal nog att ta konsekvenser.
    Du är medveten om att även nyfödda spädbarn klappar till folk i ansiktet då och då? Halvårsgamla barn gör samma sak fast på ett lite annat sätt. Gammal nog att ta konsekvenser?
  • lövet2
    Emka skrev 2014-06-17 09:14:12 följande:
    Okej, om vi tar frågan vidare nu alla som tycker att jag är en dålig mamma, när skall denna time-out implederas? Alltså i vilken ålder börjar man med det? (nej, jag vill inte rusa mot bestraffningar, jag är bara intresserad av er åsikt om detta)
    Aldrig. Sådana där metoder är till för inkompetenta föräldrar. Har man absolut ingen aning om vad man sysslar med och ingen koll på barn, så kan man alltid ta till en metod, för där finns det bruksanvisning.
  • lövet2
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 21:47:31 följande:
    Ja, men det var ändå 3-4 år sedan, jag har inte stenkoll på åldern. Kan ha varit 6 månader, kan har varit 1 år. Jag minns inte. Men nu men ja, om min dotter slog mig sa jag ju självklart till. Innan dom var mogna nog att förstå försökte jag bara förklara att det gjorde ont och att man inte får göra så. Till slut lärde dom sig.
    De lärde sig antagligen vid ungefär samma ålder som mina. Jag sade inte i från åt dem förrän de var stora nog att begripa. Innan dess hindrade jag dem bara lite försiktigt. När de väl var tillräckligt stora, så fattade de direkt.
Svar på tråden 1½-åring i trotsåldern, lämplig konsekvens?