• Utmattadmamma

    1 liter olja på 60 mil, kan det vara normalt?!! :O

    Hej,

    jag och min sambo köpte en Audi A4 Avant 2.0 TFSI för ca två månader sedan. Det är en -09:a som har gått ca 15.000 mil, hur fin och trevlig bil som helst!

    MEN!! Problemet vi har är att den fullkomlig SLUKAR olja! :O Vi kör endast ca fem dagar (runt 60 mil) innan det är dags att fylla på olja igen.. Vi använder den oljan som Audi rekommenderar (kommer inte ihåg vad den heter just nu) men den kostar i alla fall över 200 kronor/liter, så det är ju ingen billig historia varje månad.

    Har letat runt en hel del på nätet och hittat många som har problem med just Audi och VW vad gäller oljeförbrukning, men har inte läst/hört om någon som dricker så mycket som vår.
     Kan detta verkligen vara normalt??

    Om inte, kan vi åka tillbaka till bilhandlaren och klaga på detta? I mina ögon måste det ju vara något som inte står rätt till med bilen, vilket bilhandlaren är skyldig till att se till.

    Vad skulle du ha gjort? Tar tacksamt emot alla tips! Glad

  • Svar på tråden 1 liter olja på 60 mil, kan det vara normalt?!! :O
  • Vahållernipåmed

    Det är inte normalt. Har ni handlat från bilhandlare ska ni absolut åka och klaga.

  • Tecum

    Inte normalt. Klaga hos bilhandlaren och kolla om ni kan hitta tidigare ägaren och fråga om han haft samma problem. Namnet brukar stå på reg. beviset eller i serviceboken.

  • Utmattadmamma

    Ja, det är ju det jag tänker också. Men man vill ju gärna ha lite kött på benen när man kommer å klagar..
    Enligt instruktionsboken kan den dra upp till 0,5 liter/100 mil, allt beroende på hur man kör. Vi kör definitivt inte oanständigt på något sätt så vi borde ligga långt ifrån även dom siffrorna..

    Men om han nu säger att det inte är hans problem då? Hänvisa till Konsumentköplagen..?

    På Audis hemsida står det att man ska åka in till närmsta verkstad för ett oljeförbrukningstest om bilen drar mer olja än vad som uppges vara normalt. Vad kostar ett sånt test tro?

    Har också funderat på att kontakta den gamla ägaren, ska ta och kolla uppgifter till honom!

  • Rataxes

    Nu är ju Audi kända för att sörpla I sig olja men 1L/60 mil är ju på tok för mycket. Är det en tvåtaktsmotor I den? Nä, men allvarligt, klaga hos bilhandlaren.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2014-06-16 21:12:34 följande:
    Nu är ju Audi kända för att sörpla I sig olja men 1L/60 mil är ju på tok för mycket. Är det en tvåtaktsmotor I den? Nä, men allvarligt, klaga hos bilhandlaren.
    Även BMW brukar kunna dricka en del, utan att det anses som onormalt. Jag upplever vintertid att mina BMW (två helt olika motorer) faktiskt tar en del olja båda två, något som kan dämpas med annan viskositet (annan olja). Det finns faktiskt ett uttalande från BMW själva att det är fullt möjligt att bilen kan ta 1 L på 100 mil. Mer än så, ja då kan det finnas andra problem. 

    Ingen Volkswagen jag haft har tagit så mycket olja som TS beskriver. Åk tillbaka till handlaren!

    /Puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2014-06-17 12:58:22 följande:
    Även BMW brukar kunna dricka en del, utan att det anses som onormalt. Jag upplever vintertid att mina BMW (två helt olika motorer) faktiskt tar en del olja båda två, något som kan dämpas med annan viskositet (annan olja). Det finns faktiskt ett uttalande från BMW själva att det är fullt möjligt att bilen kan ta 1 L på 100 mil. Mer än så, ja då kan det finnas andra problem. 

    Ingen Volkswagen jag haft har tagit så mycket olja som TS beskriver. Åk tillbaka till handlaren!

    /Puppa
    Det visste jag inte, att BMW kunde vara så oljetörstiga.

    Jag kör båda mina Chevamotorer på 5W30-olja och behöver inte fylla på mer än en halvliter mellan bytena.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Nisse KO

    Hej,

    Hur gick det för Er sedan ?  Jag har haft samma stora problem med min Audi 2,0 TFSI  som är uttagen augusti 2009 . Den tog 1 liter per 80 mil ungefär, förskräckligt säger jag.. det finns steg 1 och steg 2 för att rätta till dessa problem, där steg 2 är en större genomgående motorrenovering.
    Jag lyckades få gjort steg 1 och steg 2 gratis hos min VAG-verkstad, så kolla med dem vad som gäller här. Det är nog viktigt att bilen hela tiden är servad och skött av VAG-verkstad, för annars vet jag inte om de tar detta....

    Bilägare

  • Rabarbapuppa
    Lord Hans skrev 2015-02-11 20:42:28 följande:

    Låter som en trasig topplockspackning.


    Varför nu toppen skulle gå på en modern bil. De gör de ju som regel aldrig idag.
  • andreask88

    Jag köpte en Audi A4 2.0tfsi (B8). Visade sig sluka lika mkt olja som din. Klagade hos bilhandlarn, de hänvisade till den medföljande garantin vid köpet av bilen. Fick göra en diagnos på AudiCenter (kostade 8000kr) efter samtal med garantibolaget. Det visade sig vara för hög oljeförbrukning. Garantibolaget täckte reparationer för 30 000 kr dock fattades 27 000kr (då byte av kolvar,ringar,vevstakar skulle bytas)

    Ringde tillbaka till bilhandlarn och i princip tvingade dem lösa detta då jag yrkade på konsumentköplagen (trots 7mån användande efter köpet av bilen). Bilhandlaren i sin tur ringde Audi och tryckte på goodwill på materialkostnad på denna reparation och fick igenom det. Så de bokade in en verkstadstid hos en aukt. Audiverkstad som bytte detta. Nu har jag kört 1200mil sedan rep. och inte bytt/fyllt på med någon olja alls. Och jag behövde inte betala en krona och fick t.o.m betalt för de 2dagar jag avstod från arbete för avlämning/hämtning av bil.

Svar på tråden 1 liter olja på 60 mil, kan det vara normalt?!! :O