• Anonym (Bröllop)

Undvika psalmer på bröllop?

Hej

Jag betalar precis som alla andra pengar till kyrkan varje år, då vill man väl välja själv vad för typ av musik som ska spelas i kyrkan. Det är ju ändå en dag man vill komma ihåg och samt inte känna sig tvingad till och välja en eller flera psalmer.

Måste man ha en eller flera psalmer under vigseln och isåfall hur många? Räcker det inte med en låt som makarna tycker om och har valt som beskriver deras kärlek ?

Jag är kristen dock inte religös på något vis likaväl min sambo. Vi har valt att vilja gifta oss i kyrkan pga tradition men psalmer vill vi gärna undvika om det går.

Hur gjorde ni som är gifta? Vilka regler är det som gäller kring vigsel och musik val?

• Svar på tråden Undvika psalmer på bröllop?
  • minignagarn

Du måste ha minst två psalmer under en vigsel. Helst en vigselpsalm samt en årstidspsalm, de var iaf vi tvungna till att ha i april då vi gifte oss. Men kyrkor kanske gör olika?

• Nyfiken gul

en vigsel är en kristen gudstjänst och där ingår minst två psalmer. Det kommre du inte undan. 

väljer man att gifta sig i kyrkan så ingår det att man deltar i en gudstjänst. Är man obekväm med det så kanske man ska fundera på om en kyrkvigsel verkligen är något som man ska genomföra. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (M)
    "Jag är kristen men inte religiös" Sic! Varför gifter ni er i kyrkan då? Av tradition? Varför inte bara låta din pappa bestämma vem du ska gifta dig med också då, av tradition? Du verkar tro kristendomen är en tröja man kan ta av och på... 
  • Anonym (Nyatider)
    Nyfiken gul skrev 2014-06-18 18:29:01 följande:

en vigsel är en kristen gudstjänst och där ingår minst två psalmer. Det kommre du inte undan. 

väljer man att gifta sig i kyrkan så ingår det att man deltar i en gudstjänst. Är man obekväm med det så kanske man ska fundera på om en kyrkvigsel verkligen är något som man ska genomföra. 

Det lär ändras inom kort.
    När till och med gaypar får vigas i kyrkan, så lär man snart få avgöra själv vilka låtar man vill ska spelas och vad som ska sägas.
  • Anonym (Eh..va?)

Hur fan är man kristen utan att vara religiös? Kristendomen ÄR ju en religion - det är liksom det den är...

• Koppkaka

Jag är döpt och därmed döpt in i den kristna tron, som dom säger. Men jag skulle inte kalla mig kristen för det.

• Nyfiken gul

om man avser religiös i att man aktivt går i kyrkan på söndagar, firar kristna högtider utifrån bibelns perspektiv och genom gudstron döper och konfirmerar sina barn så är det nog inte många som är religiösa.

Däremot lever vi ju i ett kristet land där dom flesta bekänner sig till den kristna tron på något sätt.

Men om man ska gifta sig i en religiös byggnad får man helt enkelt finna sig i att det är en religiös kristen högtid och en klart kristen gudstjänst.  Vad som ingår i en vigselgudstänst står i gudstjänstordningen och som brudpar är man ju då aktiv i den gudstjänsten. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Eva Fa

Du har inte problem med "i Gud och denna församlings närvaro frågar jag dej...."
    eller med bön för brudparet.
    I så fall så är nog borgerligt ditt alternativ.

Svar på tråden Undvika psalmer på bröllop?