• Anonym (Bröllop)

Undvika psalmer på bröllop?

Hej

Jag betalar precis som alla andra pengar till kyrkan varje år, då vill man väl välja själv vad för typ av musik som ska spelas i kyrkan. Det är ju ändå en dag man vill komma ihåg och samt inte känna sig tvingad till och välja en eller flera psalmer.

Måste man ha en eller flera psalmer under vigseln och isåfall hur många? Räcker det inte med en låt som makarna tycker om och har valt som beskriver deras kärlek ?

Jag är kristen dock inte religös på något vis likaväl min sambo. Vi har valt att vilja gifta oss i kyrkan pga tradition men psalmer vill vi gärna undvika om det går.

Hur gjorde ni som är gifta? Vilka regler är det som gäller kring vigsel och musik val?

• Svar på tråden Undvika psalmer på bröllop?
  • Eva Fa

Du har inte problem med "i Gud och denna församlings närvaro frågar jag dej...."
    eller med bön för brudparet.
    I så fall så är nog borgerligt ditt alternativ.

• LaFontaine

Det går alldeles utmärkt att gifta sig utan att ha med några psalmer. Det kallar för borgerlig vigsel och är verkligen att rekommendera för sådana som TS. 

• Anonym (Nononochrist)

Om du vill undvika psalmer så kanske du inte borde gifta dig i kyrkan? 

Ja, varför skulle man gifta sig i kyrkan om man inte är troende. För att det är så vackert va? Ja, men Gud är också vacker. Att komma till kyrkan utan den uppfattningen är liksom inte helt okej, tycker jag. Antingen tar man hela paketet eller så gifter man sig borgerligt -  ute i naturen kanske.

Förresten så finns det otroligt fina psalmer med allmängiltigt budskap. Välj dem om du nödvändigtvis måste gifta dig i kyrkan.

Prästens välsignelse är väl kanske ändå ett större problem. Hur gör du där? Sätter munkavel på h*n. 

Jag är så trött på alla som ska gifta sig i kyrkan men som inte har någon som helst respekt för den kristna tron. Gå och gift er nånannastans och låt våra kyrkor stå till förfogande för oss som tror!

• Anonym (Nononochrist)
    Eva Fa skrev 2014-06-18 20:14:33 följande:

Du har inte problem med "i Gud och denna församlings närvaro frågar jag dej...."
    eller med bön för brudparet.
    I så fall så är nog borgerligt ditt alternativ.

• Anonym (***)
    Anonym (Nyatider) skrev 2014-06-18 18:45:39 följande:
    Det lär ändras inom kort.
    När till och med gaypar får vigas i kyrkan, så lär man snart få avgöra själv vilka låtar man vill ska spelas och vad som ska sägas.
    Fast det är inte samma sak. Det handlar om att alla har samma rättighet, dvs vigas i kyrkan.
  • Anonym (Nononochrist)
    Anonym (***) skrev 2014-06-18 20:31:58 följande:
    Fast det är inte samma sak. Det handlar om att alla har samma rättighet, dvs vigas i kyrkan.
    Öh? Nä. Alltså en kyrka är Guds hus. Där finns, som någon redan skrivit, en del tillbehör i form av Gudtjänstordning mm. En vigsel är inget som en präst knåpar ihop efter beställning, det finns en av Svenska kyrkan urformad plan för hur en kristen vigsel ska gå till.

Det handlar inte om rättigheter. En kyrka är inget snabbköp som du går in och väljer produkter från utifrån egen smak och tycke. Rättigheten som du talar om, består i att kunna tillhöra denna kyrka och många väljer faktiskt bort den rättigheten i form av att inte betala kyrkoskatt. Det är väl det enda sunda att göra om man inte är troende utan bara "lite kristen då och då".
  • Nyfiken gul

om du vill ha en högtidlig och pampig plats för vigsel finns det många fina alternativa vigselrum om du gifter dig boregerligt. 

Herrgårdar och Slott brukar erbjuda vigslar och där om något finns det ju fina rum som andas högtidlighet. 

Många stadshus och kommunhus har vigselrum som ibland är utformade som en liten sal med en gång i mitten så man kan "skrida till altaret" och är fint dekorerade. 

Sommartid finns det en del fristående kapell som du kan vigas i både borgerligt och kyrkligt i och du kan du få den där kyrkokänslan.  Även om du då väljer borgerlig vigsel kan du få tillgång till det högtidliga rummet. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Themis

Jag har gått ur kyrkan men tycker att den som av egen vilja väljer att delta i en religiös ceremoni efter bästa förmåga ska försöka förstå och respektera det som den ceremonin går ut på.

Är ingen av parterna bekväm med kristna budskap väljer man därför lämpligen en borgerlig vigsel och kan då spela (nästan) vilken musik man vill.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Anonym (Bröllop)

Hej igen jag har inte hunnit vara inne och kolla men jag har läst igenom varje svar som jag har fått och tack till er som gav mig olika förslag & råd ang om olika vigslar & andra psalmer.

Jag formulerade mig väl lite fel i början, nej jag är inte religös men jag döptes i den kristna religionen. Jag respekterar folks tro och då kan väl även andra respektera att jag inte är religös? Bröllop hör till i kyrkan av tradition och sen var det någon som drog upp om brud överlämning som inte ens var frågeställningen, sånt där är bara fjantigt och skapar irritation för medlemmar.

Vilka psalmer rekommenderar ni som inte är för mycket Gud i ?

Svar på tråden Undvika psalmer på bröllop?