• Anonym (Gråtande)

Hur kan soc göra en sådan bedömning?!

Jag har idag fått hem en kopia på den vårdnads/boendeutredning som soc gjort i den tvist jag och mitt ex har ang vår dotter.

Han har under årens lopp varit under utredning för misshandel av barnet och blivit polisanmäld av soctjänsten under deras utredning.

Brutit umgängesavtal ochb ehållit barnet utan att meddela var de befunnit sig samt div hot osv mot mig.

Idag kom utredningen och soc bedömer att vi ska ha fortsatt gemensam vårnad och barnet sitt stadigvarande boende hos honom.

HUR är det möjligt?!!

Och är detta = vad TR kommer dömma?

(vi har ett interimistiskt beslut där jag fått det stadigvarande boendet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 08:16

Jag har vid närmare granskning hittat vissa sakfel samt konstaterat att hela stycken rörande barnets pappa är kopierade ur snabbyttrandet.

Får soc göra så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 09:50
    Jag har nu tagit kontakt med expertis som åtar sig att granska sådana här utredningar just för att se om det har skett några fel.
    Det kostar några kronor men det kan det vara värt att få veta om jag bara är väldigt partisk eller om det faktiskt är helt uppåt väggarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 16:41
    Efter kontakt med ansvarig handläggare samt en anmälan till IVO skall de göra en bedömning på om de faktafel jag påtalat samt anmälan till IVO skall skickas vidare till tingsrätten.
  • Svar på tråden Hur kan soc göra en sådan bedömning?!
  • Anonym (allt för henne)
    Anonym (vunnit) skrev 2014-06-19 14:23:53 följande:
    Det är dumt att flytta när man har barn och är skild, barn har rätt till båda sina föräldrar , Och en trygg barndom, 
    Se till att bara ha ett dagis/skola. Låt henne gå kvar där hon är trygg.
    Det är du som flyttat så kör henne till skolan. Möjliggör att ha boende på olika orter, men en trygg punkt med sina kamrater i skolan.
    Se över skolskjuts, ordna respass. Genom skolan.
    Men för att få gratis skolskjuts, så måste hon oftast vara skriven hos dig, Om ni bor i samma kommun....alt ni ansöker om respass på barn o bildning..

Det ligger ofta folk i fatet om man väljer att flytta..
    Hoppas att det ordnar sig!

Problemet är bara att pappan slår dottern och det gör att allt annat kommer i skymundan och i andra hand.
    Det spelar ingen roll hur mycket annat som talar för att hon ska bo hos pappan, om han slår henne så ska hon inte vara där förstås.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Gråtande) skrev 2014-06-19 09:53:21 följande:

Jättetack för dina sakliga svar Kjell2!

Jag bor med sambo och hans barn ca 2,5 mil från pappan. Vi väntar barn tillsammans och min sambos barns mamma bor ca 1 mil åt andra hållet.

Flytt är med andra ord ganska svårt..... men är det enda lösningen får jag fundera kring det några varv...

Varken boendemiljö, ekonomi eller hälsa sspelar in.

Har bättre boende och ekonomi än pappan, hälsan är normal. Lite gravid bara :)

Ang detta med flytt, överväg att flytta ändå och var särbo med din sambo.
  • Flygfotogen
    Anonym (Gråtande) skrev 2014-06-19 10:00:32 följande:

Eller så är livet inte alltid solklart och enkelt?

Barnet har sagt tre gånger att pappan slagit. Har haft blåmärke (märken öht) en gång.

Detta har sagts till mig, soc och dagis. Ingen av oss har tagit barnet till läkare...

Förlåt men vad är oklart och svårt med att gå till doktorn om barnet blivit slaget för att dokumentera?
  • Anonym (Gråtande)
    Flygfotogen skrev 2014-06-19 19:25:43 följande:

Förlåt men vad är oklart och svårt med att gå till doktorn om barnet blivit slaget för att dokumentera?

Det gjordes inte av någon.

Antagligen mest för att ingen såg några märken förutom blåmärkena som jag tog kort på.
  • Anonym (Gråtande)
    Anonym (allt för henne) skrev 2014-06-19 16:33:37 följande:

Åh, stackars liten, så ska inget barn behöva känna.

Vilket jävla svin som slår ett barn, jag fattar inte hur man kan med sig själv om man gör så.

Har du en advokat ts eller företräder du dig själv?

Jag har en advokat
  • Påven Johanna
    Anonym (Gråtande) skrev 2014-06-19 21:42:08 följande:
    Det gjordes inte av någon.

Antagligen mest för att ingen såg några märken förutom blåmärkena som jag tog kort på.
    Men om man ser blåmärken som är så påtagliga och annorlunda så att man känner sig nödgad att ta bild på dem så förstår jag inte varför man inte också finner det nödvändigt att ta barnet till en läkare. 
  • Anonym (mamman)

En utredning håller oftast på i ett par månader och är rätt omfattande. Jag tänker att socs bedömning måste vara enligt hur de uppfattat situationen i dagsläget (vilket är det enda som spelar någon roll) och utefter deras riktlinjer och barnets behov fattat det bästa beslutet!

Men detta borde väl såklart gå att överklaga som med allt annat.

Men vad är det specifikt som du tycker de har missat. Om det finns en hotbild gentemot barnet och om barnet inte är trygg med sin pappa skulle väl detta tydligt framkommit under deras hembesök som är standard procedur under en utredning?

Utredningsteamet har stor erfarenhet av att möta olika familjer och jag tror de rätt snabbt kan se vad som försiggår.

Så tänker jag iallafall.

• sextiotalist
    Anonym (mamman) skrev 2014-06-19 22:43:51 följande:

En utredning håller oftast på i ett par månader och är rätt omfattande. Jag tänker att socs bedömning måste vara enligt hur de uppfattat situationen i dagsläget (vilket är det enda som spelar någon roll) och utefter deras riktlinjer och barnets behov fattat det bästa beslutet!

Men detta borde väl såklart gå att överklaga som med allt annat.

Men vad är det specifikt som du tycker de har missat. Om det finns en hotbild gentemot barnet och om barnet inte är trygg med sin pappa skulle väl detta tydligt framkommit under deras hembesök som är standard procedur under en utredning?

Utredningsteamet har stor erfarenhet av att möta olika familjer och jag tror de rätt snabbt kan se vad som försiggår.

Så tänker jag iallafall.

Var inte så säker på att de gör rätt bedömningen, jag vet att två olika handläggare har gjort två olika bedömningar när det gäller relationen till pappan, den ena brydde sig inte ens om vad barnet ifråga sa, utan svarade att det där vet du inget om, den andra upplevde pappans sätt att vara mot barnet så illa, att hon förespråkade umgängen endast med övervakning.

• Anonym (Gråtande)
    Påven Johanna skrev 2014-06-19 22:11:53 följande:
    Men om man ser blåmärken som är så påtagliga och annorlunda så att man känner sig nödgad att ta bild på dem så förstår jag inte varför man inte också finner det nödvändigt att ta barnet till en läkare. 

Nej, så här i efterhand, inte jag heller...

det är mycket jag sparkar mig själv för att jag gjort.....detta är en del av det..

• Anonym (allt för henne)
    Anonym (Gråtande) skrev 2014-06-19 21:43:37 följande:
    Jag har en advokat
    Bra, vad säger hen då, vad får du för råd där?
Svar på tråden Hur kan soc göra en sådan bedömning?!