• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • TreTriss
    Saturnus skrev 2014-08-29 23:37:43 följande:
    Tack för svar TreTriss det hjälpte mig. Fick tag i dom till slut. Dom skyllde på fel på datorerna. Jag kan tycka att om man har patentet på behandling och väntar på provsvar så ringer man väl upp o frågar varför dom inte dyker upp. Märkligt. Nu är det klart i allafall, måndag morgon äggplock :)

Någon fler än mig som är livrädd för att spontanägglossa? Jag tänker att jag brukar ägglossa vid 21-22mm. Där är jag redan nu. Eftersom man slutar med Orgalutran så är jag rädd för att kroppen sätter fart på ägglossandet. Har någon läkare förklarat detta för er?

Håller med om att sjukvården ska vara lika för alla i alla län!
    Åh vad skönt!

Håller tummarna inför äggplocket :)

Nu gissar jag bara men visst måste äggen lossna för att de ska kunna plocka de? De vandrar väl efter ägglossningen och då plockar man de?

Det där är inga problem!

Jag började känna av mina äggstockar mindre två dagar innan äggplocket men det är tydligen normalt!
  • pco

Nej man ska inte ägglossa, spär det försent, man plockar de precis innan de ägglossar o då blir äggplockningen själva ägglossningen.

• Monsan

Känner att detta är en sida för mig, så hej allihopa..Glad

Jag och min sambo startade utredning i Maj och hoppas på IVF i höst då sambons första test visade lågt antal och slöa spermier. Nytt test ska lämnas om tre veckor.
    Vi har redan börjat prata om hur vi ska göra när vi får svar på det testet. Vänta på IVF genom landstinget som kan ta lång tid eller betala själv och köra på privat. Någon som har några råd?

• karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-30 10:14:16 följande:

Känner att detta är en sida för mig, så hej allihopa..Glad

Jag och min sambo startade utredning i Maj och hoppas på IVF i höst då sambons första test visade lågt antal och slöa spermier. Nytt test ska lämnas om tre veckor.
    Vi har redan börjat prata om hur vi ska göra när vi får svar på det testet. Vänta på IVF genom landstinget som kan ta lång tid eller betala själv och köra på privat. Någon som har några råd?

Hej o välkommen????

Jag o min sambo var i samma sits ang landsting eller privat!

Nu är de så att jag har låg äggreserv för min ålder och vi vågar ej chansa.. Så vi vände oss privat och betala!

Står även i kö till landstinget men det är ju väntetid..

Så frågan är egentligen hur bråttom ni har med o skaffa barn?

Vi valde att ta privat hjälp pga vi ville sätta igång med en gång tack vare de med min äggreserv!
  • karro 2014
    karro 2014 skrev 2014-08-30 10:23:11 följande:
    Hej o välkommen????

Jag o min sambo var i samma sits ang landsting eller privat!

Nu är de så att jag har låg äggreserv för min ålder och vi vågar ej chansa.. Så vi vände oss privat och betala!

Står även i kö till landstinget men det är ju väntetid..

Så frågan är egentligen hur bråttom ni har med o skaffa barn?

Vi valde att ta privat hjälp pga vi ville sätta igång med en gång tack vare de med min äggreserv!
    Skall vara en glad gubbe och inga ??? Haha
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 10:23:42 följande:
    Skall vara en glad gubbe och inga ??? Haha

Tack för ditt svar..:)..

Jag hade alltid sett mig själv som mamma innan jag fyllde 30, men det blir svårt då det sker i Feb..
    Vi vill gärna ha barn under 2015 så därför lutar det åt privat.

Kan man alltså ställa sig i kö till landstinget och även försöka privat?

Får man fråga vilken klinik ni använder er av?
  • karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-30 10:50:10 följande:

Tack för ditt svar..:)..

Jag hade alltid sett mig själv som mamma innan jag fyllde 30, men det blir svårt då det sker i Feb..
    Vi vill gärna ha barn under 2015 så därför lutar det åt privat.

Kan man alltså ställa sig i kö till landstinget och även försöka privat?

Får man fråga vilken klinik ni använder er av?
    À de e ju de, då tycker jag absolut att ni skall köra privat:)

Vi valde carlanderska, hur trevliga som helst! Vår läkare har skickat remiss till landstinget nu under tiden vi behandlas privat. Så de känns härligt o veta att vi kan vända oss till landstinget efter våra tre försök vi köpt privat om de inte lyckas..
  • Mallan82
    Niisan skrev 2014-08-29 16:50:54 följande:

Hoppar in här jag med!

Vi ska göra IVF på Carl von Linnekliniken.

Vi började med spray (synalera) lördagen den 16/8 och ska nu börja med sprutorna (gonal f) på lördag den 30/8.

På fredag den 5/9 ska jag in och kolla äggblåsorna med blodprov och vul.

Äggplock är beräknad till v 37 :)

Hej, 

Spännande - då är du cirka en vecka före mig i tid. Kör också Synarela och ska ha gonal-f sedan. Är på spraydag 8 :) 

Är det första ivf? För mig andra, men första med den längre metoden.

Lycka till :) 
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 10:57:00 följande:
    À de e ju de, då tycker jag absolut att ni skall köra privat:)

Vi valde carlanderska, hur trevliga som helst! Vår läkare har skickat remiss till landstinget nu under tiden vi behandlas privat. Så de känns härligt o veta att vi kan vända oss till landstinget efter våra tre försök vi köpt privat om de inte lyckas..
    Har försökt läsa ikapp lite på forumet och oj vad intressant det ska bli att följa alla.:).  Ser att många kommer/har kommit igång nu i veckorna.

Visste heller inte det här med bruttolöneavdrag, så det är absolut något vi tänker söka.
    K
    ommer nämligen från Umeå och här gäller tydligen samma klinik vare sig man går via landstingen ett privat. Dessutom väldigt dyrt. Från 60.000 för 3-packs behandling.
    Ska kolla upp en klinik i Falun som tydligen ska vara bra.

Hur långt har ni kommit?
  • karro 2014
    Monsan skrev 2014-08-30 11:55:56 följande:
    Har försökt läsa ikapp lite på forumet och oj vad intressant det ska bli att följa alla.:).  Ser att många kommer/har kommit igång nu i veckorna.

Visste heller inte det här med bruttolöneavdrag, så det är absolut något vi tänker söka.
    K
    ommer nämligen från Umeå och här gäller tydligen samma klinik vare sig man går via landstingen ett privat. Dessutom väldigt dyrt. Från 60.000 för 3-packs behandling.
    Ska kolla upp en klinik i Falun som tydligen ska vara bra.

Hur långt har ni kommit?
    Ahh okej men d låter ju bra... Vi kan tyvärr inte utnyttja bruttolöneavdrag, så vi betalar allt själva.. Vårt tre-packs behandling kostar 66000kr, vart på konsultation för 2000kr och hämtat ut medicinerna för 2200kr så sammanlagt lägger vi 70200. Sen kommer man ju att vara borta från jobbet o så.. Men pengar är inte allt:) tur att man har god ekonomi och har råd att lägga dessa, tycker synd om dem som inte har pengar när behandling behövs..

Vi startar så fort min mens kommer, den skall komma i mitten på september. Kör de korta protokollet..:)

När har du tänkt dig att ta kontakt med klinik o så då:)?
Svar på tråden IVF hösten 2014