• Backpacker

Ni som fött fler än ett barn...

Detta är frågor riktade till alla er som fött fler än ett barn:

Vilken förlossning var jobbigast?

Vilken fick du flest komplikationer av efteråt?

Var du en av dem som hade en smärtfri första förlossning, utan fogproblem, illamående, bristningar, etc, etc, etc., och som sedan fick typ "alla" graviditetskomplikationer och/eller förlossningskomplikationer och/eller efterförlossningskomplikationer (så som framfall, slapphet, trasiga muskler, osv)?

OM det sistnämnda stycket stämmer in på dig, så kommer här en följdfråga:
    Var det värt det? Eller ångrar du dig? Kan du ibland tänka att "VARFÖR skaffade jag ett till barn!? Allt var ju så bra innan!"? Eller tänker du snarare "jaja, det och det hände, kan inte hålla tätt osv, MEN jag har två, tre, fyra, fem, sex eller fler underbara barn!"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 10:52
    Menade givetvis "smärtfri graviditet", inte "smärtfri förlossning".
  • Svar på tråden Ni som fött fler än ett barn...
  • Anonym (mor)

"Smärtfri förlossning"? Du menar graviditet? Finns inga smärtfria förlossningar om man inte är sövd.

• Backpacker
    Anonym (mor) skrev 2014-06-19 10:47:47 följande:

"Smärtfri förlossning"? Du menar graviditet? Finns inga smärtfria förlossningar om man inte är sövd.

Givetvis menade jag graviditet.
  • Deo volente

Första barnet, 3 dygns latensfas, sov inte på 3 nätter. ryggmärgsbedövning, kände inte krystvärkarna alls. Förutom en väldigt långdragen process så var det en väldigt bra förlossning.

Andra barnet, gick snabbare, hann inte få någon smärtlindring förutom lustgas som jag aldrig lyckats hantera. Smärtsamt värre.

Tredje, kejsarsnitt..

Med andra ord så var första bäst i o med begränsad smärta. Medan andra var bättre för att det gick fortare.

Kan inte avgöra vilken jag föredrar faktist. Och kejsarsnittet var bra pga att man hade ett datum och slapp gå och vänta på att det skulle sätta igång. Å andra Sidan så tog det 4 veckor innan den mest intensiva smärtan från såret försvann.

• Erizajo

Har tre barn, alla ganska enkla graviditeter, förlossning nr 2 var jobbigare då den var mest utdragen, men den första jobbigare då jag krystade längre med den... Sista graviditeten var jobbigast men enklast förlossning :) ångrar ingenting skulle inte göra något eller någon ogjord :)

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn och har haft tre okomplicerade/lätta graviditeter och tre okomplicerade/lätt förlossningar.

Första förlossningen upplevde jag nog som jobbigast för att den tog längst tid (normallång, men mycket längre än tvåan och trean som gick väldigt fort) och för att jag helt enkelt inte visste vad jag hade att vänta. Varje steg var ju nytt.

Med första barnet var vi inne på förlossningen i 3,5-4 timmar. Lustgas. Krystade i 30 minuter. Sprack inget. Förlossningen hade börjat med vattenavgång 11,5 timme innan födelsen.

Med andra barnet var vi inne på förlossningen i 1,5 timme. Lustgas. Krystade i 10 minuter. Oerhört intensivt. Förlossningen hade börjat med vattenavgång 5 timmar drygt innan födelsen. Sprack marginellt. De la två stygn för säkerhets skull då det var precis vid urinröret.

Med tredje barnet var vi inne på förlossningen i 16 minuter. Häftigaste och märkligaste upplevelsen. Kändes som relativt glesa och inte så långa värkar när vi parkerade utanför, men han knappt innanför dörren innan krystvärkarna kom. Krystade i en kvart. Sprack ingenting. Förlossningen hade börjat med värkar 3 timmar innan födelsen.

Jag tyckte att tredje graviditeten var jobbigast. Förhållandevis lätt och okomplicerad, men jag kände mig tröttare i kroppen. Kan bero på att jag blivit äldre och dessutom gått igenom två graviditeter och förlossningar tidigare. Fick första barnet när jag var 33 år och när sista barnet föddes var jag nästan 38. Heltidsarbete, två barn, gravid och närmare 40 = lite tröttare . Kroppen tycker jag har återhämtat sig bra efter. Lite slppare i underlivet och så hemorrojder. Fick lite efter andra barnet och rätt förfärliga efter tredje. De har gått ner hyfsat bra, men hemorrojder är nog något jag kommer att få leva med. 

Ångrar verkligen ingenting. Mina barn är det bästa som finns och att se dem tillsammans slår allt. Jag skulle heller inte vilja ha graviditeterna eller förlosningarna ogjorda. Häftigare, mer fantastiska upplevelser kommer jag ju aldrig någonsin att få....trots smärtan. Men jag har kommit lindrigt undan, det vet jag.

• lövet2

Under första graviditeten hade jag inga krämpor alls. Sedan fick jag lite fler krämpor för varje graviditet.
    Jobbigaste förlossningarna var första och sjunde. Den första för att jag var skräckslagen nästan hela tiden (mest pga okunnighet) och den sjunde för att jag hade så många personliga problem just då och även var nedgången fysiskt.

Komplikationer efteråt fick jag egentligen bara efter fjärde förlossningen. Jag testade en jäkla saccosäck och hamnade väldigt konstigt när jag krystade. Det ledde till att svanskotan flyttade sig rejält, och jag fick stora problem med rygg och nacke i 3 års tid, innan jag fick ordning på svanskotan igen.

• isolande

Två barn.

Första garviditeten- helt ok, lite foglossning och orörlig i slutet, men jag överlevde.
    Första förlossningen- Trauma, extremt långdraget, smärtsamt, helt vedervärdigt. Dottern kom ut och andades inte först, min moderkaka släppte inte så fick opereras.....Bearbetade det länge efteråt.

Andra grav- helt ok, men ansträngningsinkontinent från typ v. 25
    Andra förlossningen- skolboksförlossning. Allt gick i maklig takt och gick finfint. Födde vaginalt igen trots första FL.

Inga förlossningsskador alls, lite framfall efter första och ansträngningsinkontinent, men det gick tillbaka.

Idag kan jag knappt tro att min kropp fött barn öht. Ser ut och känns som innan

• Zanda

Tyckte min första var ganska lätt tills jag haft min andra förlossning som tog 1,5 h!

Två bra graviditeter, återställt mig snabbt, framförallt andra gången - och framförallt - två underbara barn! Vill ha fler så fort det bara går!!!

• Mika86

Första barnet va jobbigast på alla sätt, grymt illamående o sängliggande från typ v 10-18, mådde grymt illa o spydde varje dag från v 5.

Förlossningen tog 5 timmar o vad jag minns så gjorde värkarna ont, va rätt borta av lustgasen som va enda bedövningen jag hade.

Blivit lättare o lättare, fjärde förlossningen tog 1 timme o 50 minuter, typ tre onda värkar o de andra ba väl typ halv onda, ingen bedövning hanns med då han föddes i bilen på vägen till sjukhuset.

Älskar förlossningar o skulle gärna va med om det 10 gånger till.

Dock ha eftervärkarna blivit jobbigare för varje barn

• Backpacker
    Mika86 skrev 2014-06-19 16:11:42 följande:

Första barnet va jobbigast på alla sätt, grymt illamående o sängliggande från typ v 10-18, mådde grymt illa o spydde varje dag från v 5.

Förlossningen tog 5 timmar o vad jag minns så gjorde värkarna ont, va rätt borta av lustgasen som va enda bedövningen jag hade.

Blivit lättare o lättare, fjärde förlossningen tog 1 timme o 50 minuter, typ tre onda värkar o de andra ba väl typ halv onda, ingen bedövning hanns med då han föddes i bilen på vägen till sjukhuset.

Älskar förlossningar o skulle gärna va med om det 10 gånger till.

Dock ha eftervärkarna blivit jobbigare för varje barn

Har du gjort knipövningar efter varje förlossning?
    Isf beror nog eftervärkarnas intensitet på det. Du har starkare muskler - bara positivt! :)
  • Marlean

Själv har jag bara ett barn, men hoppas att ett ev. barn nummer två blir lättare att förlösa. Själv hade jag 18 timmars slit att få ut nummer ett och sedan på det en anafylaktisk shock som gjorde att jag nästan dog, men hann tänka att bilden på barnet kanske blev första och sista bilden på det tillsammans med mamma. Graviditeten var dock jättelätt *såg till att äta varierat som jag tror är mycket viktigt!* så alla komplikationer som kom efter förlossningen hade jag svårt för.

• Anonym (mor)
    Backpacker skrev 2014-06-19 10:38:37 följande:

Detta är frågor riktade till alla er som fött fler än ett barn:

Vilken förlossning var jobbigast?

Vilken fick du flest komplikationer av efteråt?

Var du en av dem som hade en smärtfri första förlossning, utan fogproblem, illamående, bristningar, etc, etc, etc., och som sedan fick typ "alla" graviditetskomplikationer och/eller förlossningskomplikationer och/eller efterförlossningskomplikationer (så som framfall, slapphet, trasiga muskler, osv)?

OM det sistnämnda stycket stämmer in på dig, så kommer här en följdfråga:
    Var det värt det? Eller ångrar du dig? Kan du ibland tänka att "VARFÖR skaffade jag ett till barn!? Allt var ju så bra innan!"? Eller tänker du snarare "jaja, det och det hände, kan inte hålla tätt osv, MEN jag har två, tre, fyra, fem, sex eller fler underbara barn!"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 10:52
    Menade givetvis "smärtfri graviditet", inte "smärtfri förlossning".
    Ursäkta en undran, men varför denna tråd? Vad vill du få fram?
  • Backpacker
    Anonym (mor) skrev 2014-06-19 18:09:39 följande:
    Ursäkta en undran, men varför denna tråd? Vad vill du få fram?
    Ren nyfikenhet, ingenting annat.
  • Anonym (mor)
    Backpacker skrev 2014-06-19 18:12:31 följande:
    Ren nyfikenhet, ingenting annat.
    Okej
  • Anonym (X)

Första gick kanon på alla sätt, graviditet samt förlossning.

Andra åt helsike.....massa krämpor, två värsta var foglossningen från helvete....kunde inte gå sista 3-4 månaderna, samt Graviditetsdiabetes......idag framfall!!!

Skulle aldrig ångra mina barn men ångrar jagande tog ett snitt o önskar jag kunde vrida tillbaka klockan!!!

Svar på tråden Ni som fött fler än ett barn...