Inlägg från: lisenlisen |Visa alla inlägg
  • lisenlisen

Bf mars 2015

mlmeliasson skrev 2014-07-18 12:27:33 följande:

Lisenlisen; ja jag har köpt clearblues digitala med veckoindikator så har tänkt vänta till på måndag eller så och testa med det då så får vi se vad testet säger :) spännande, men jobbigt att vänta nästan 3 dagar haha men så är det väl när man vill veta :)

Jasså! Vad spännande! Lycka till :) 

Har du testat dem tidigare förresten? Jag blev lite förvirrad första gången när den inte anger de veckor man tror - utan den anger typ 1-2 v och då är det 1-2 v sedan befruktningen så då är man i 4:e veckan osv. Bara så du vet inte tror något är galet!
  • lisenlisen
    jessi84 skrev 2014-07-21 08:04:30 följande:

Varit lugnt nu på morgonen. Hade dock inte varit vaken så länge då man åt frukost men nu efter frukost har jag börjat må små illa. Kanske är vanligt?

Lite små ont i magen också.

Har också mått illa efter jag ätit ett par dagar. Men tycker inte att jag har så mkt symtom generellt. 
  • lisenlisen
    jessi84 skrev 2014-07-21 09:17:23 följande:
    Har inte haft så mycket jag heller men börjat lite smått nu ihelgen.

Har semester nu i 2 veckor så hoppas den inte förstörs pga att jag mår dåligt. Ska vara borta lite.
    Håller tummarna för att du slipper det. Har också semester från onsdag och tre veckor framåt. Ska skylla på att jag tar penicillin när jag träffar folk. Brukar annars dricka måttligt men med jämna mellanrum - tackar aldrig nej i vanliga fall! 
  • lisenlisen
    Truestar skrev 2014-07-21 10:10:48 följande:

Är ni många som fått vul??

Jag försökte få ett men vart nekad även fast ja förklarade att jag fått missfall innan osv och sen att jag till 100 inte vet hur lång ja är gången.. Jag har fått vul med bägge graviditeterna innan pga blödningar osv denna grav har jag hittills inte blödig något iaf..

Fick till svar att det inte är bra att störa fostret och att de bara finns akut tider.. Hmm

Vad märkligt! Har man fått missfall tidigare har du ju typ rätt till det - det står typ överallt. Men jag bokade, som jag nämnt tidigare i den här tråden, privat så de ställde inga frågor utan sa bara vad det kostade och berättade om undersökningen.

Säg att du blöder så får du en akuttid ;)

Enda sättet att få någonting inom vården är att hitta på. Sorgligt men sant.  
  • lisenlisen
    jessi84 skrev 2014-07-21 10:21:59 följande:
    Tack detsamma.

Ja, skyll på det =)

Jag dricker inte så ofta annars. Var ute och träffa ett par kompisar ute igår (de vet inget) så fick ta alkoholfri dryck men ingen som undra.

Sen ska vi om ett par veckor till en kompis som kanske bor 3 mil från oss så då får jag köpa något alkoholfritt kanske eller läsk för ska säga att jag kör så får köpa läsk.
    Ja det där med att man kör går ju alltid också - dock har inte jag något körkort :) Kan ju säga att jag övningskör, haha! ;)

Aporpå läsk, kom bara att tänka på det, hur är det med socker under graviditeten? Såg att någon BM skrivit att man ska "undvika" det men vad innebär det om man äter "för mycket" (hur jag nu ska mäta det). Kan man få MF, diabetes eller vad är det man riskerar? Jag gillar ju socker :P Men har försökt undvika. 
  • lisenlisen
    jessi84 skrev 2014-07-21 12:40:07 följande:
    Min bm sa inget om det. Får se om det sägs något om det vid senare tillfällen.
    Okej! Då kanske jag inte behöver va så orolig över sockret. Jag antar att de menar på att man inte ska äta för mycket av det. Men det ska man ju inte vanliga fall heller egentligen :) 
  • lisenlisen
    Truestar skrev 2014-07-21 10:21:28 följande:
    Ja de är sjukt att de ska vara så men får väl göra så.. Ljuga...

Hon sa att dom Hadde dåligt med tider bara för våra privata kliniker är stängda?! Så provade ringa ett närliggande ställe men var samma där.. Men ska nog ringa iaf igen betalar gärna för mitt vul bara ja får se hur de är där inne.. Tidigare ma så startade ju inte detta av dig sjöv utan upptäcktes vid ett vul att de avstannat osv sp man är ju nojjig liksom?
    Tyvärr har jag de bästa erfarenheterna från vården när jag hittat på, överdrivit och ljugit. Har alltid fått rätt också - för den diagnos jag har haft har sedan ställts! Extra svårt som kvinna att få hjälp inom vården tycker jag det verkar som. 

Det klart du måste få göra VUL om du haft MA. Vad är det för bittra idioter som sitter där!? Jag hade MF tidigare och för dem var det självklart att jag skulle få göra VUL den här gången!
  • lisenlisen
    Fiiaa skrev 2014-07-21 17:55:54 följande:

Hej! Följt er ett tag, inte vågat skriva här. Har lång historia bakom mig, kort om den, vi hade försökt ca 1 år hände inget,gjorde utredning visade att jag har pco mannen slöa simmare. Åt 4 hormonkurer, tog sig inte detta va vår/sommar 2013, i väntan på ivf som skulle starta i sep 2013 lyckades vi själva i aug men fick ett så kallat MA i oct v 12.

Efter de har vi ätit ytligare 5 kurer med hormoner för att stimulera ägglossning. Inte lyckats, nu har vi stått i kö sen april till ivf igen, men de omöjliga har hänt, vi har lyckats själva igen, är i 6+1 enligt vul idag 6+3 och de fanns ett tickande hjärta. Jag hoppas de går vägen denna gången. Har försökt 2,5 år nu!!

Grattis - vilken fantastisk känsla det måste vara :) Det kommer säkert gå super! Läste någonstans att om man kan se hjärtat på UL så är risken för MF minimal :) :) :) 
  • lisenlisen
    Truestar skrev 2014-07-21 13:51:21 följande:
    Konstig att de är så olika från olika län.. Jag provade Ringa gyn men fanns inga mer Tele tider idag sp får på det igen imorn..

Dom kanske inte tog mig på allvar då jag bodde i annat län förut då ja födde mina barn å även där jag fick ma.. Men ska prova och se imorn vad dom säger.

Jag mår sjukt illa å brösten har blivit större så är väl positivt de iaf att man har känningar :)

Ni som har vart gravida innan har ni gått upp mycket i vikt under era graviditeter??

Ja har gått upp 25 å 28 kg på mina tidigare graviditer men denna gång håller jag nog igång mer för ja både tränar och har ett jobb där jag inte sitter still så återstår och se om man blir en strandad valross denna gång med haha ????
    Ja det är verkligen märkligt! Pratade med en vän igår som berättade att i hennes län är det rutin att få ett UL i v 11-12 och ett UL i v 18. Hon bor i Norrköping. Det där kan faktiskt vara avgörande för många människor, så det borde vara samma vård i hela Sverige tycker jag. Som exempel kan jag ta min mamma som höll på att få MF med min syster. Hennes livmoderetapp höll inte igen. Just den helgen som hon började blöda var hon på besök hos några vänner som inte bor i Sthlm. På sjukhuset sydde dem och såg till att mamma inte förlorade syrran. När mamma kom tillbaka till Sthlm och berättade för sin BM så sa hon "jasså, sånt gör vi inte i det här landstinget - vi hade låtit det ske". 

Fick du tag i någon på gyn btw? 
  • lisenlisen

Är det fler som mår illa på kvällen? De tillfällen jag har mått illa under graviditeten har det varit på kvällen. Igår kväll drack jag lite misosoppa och mådde mycket bättre efteråt. Kan starkt rekommendera det! 

Svar på tråden Bf mars 2015