Anonym (gravid) skrev 2014-06-23 12:38:17 följande:
Har ätit dessa ppiller sen jag fick mens, inte blivit gravid de senaste året sen op heller utan det blev jag nu och vet inte hur det kunnat ta sig då vi haft regelbunden sex. Jag är ibte oansvarig. Han har själv sagt "tar det sig så tar det sig.." och inte velat skydda sig själv så är väl jag ändå inte oansvarig?
Att "ta det som det kommer" innebär, mer eller mindre, att man använder abort som preventivmedel. Varken positivt eller ansvarstagande från någons sida.
Att "ta det som det kommer" innebär INTE per automatik att man DÅ vill ha barn. Utan att man tar beslutet när det måste tas.
Nu har detta hänt, och din kille "har tagit det som det kommit" genom att välja abort, för egen del.
Det är varken juste mot barnet eller din kille att behålla mot hans vilja. Men givetvis är det inte juste mot dig själv att göra abort.
Försök göra det val som känns minst ojuste mot någon, och ta med i beräkningarna vilka konsekvenser olika val medför.
Det finns tyvärr inga enkla val i denna situation. Någon kommer att känna sig sviken.
Det är dessutom DU som måste göra valet. Det är din kropp, och du som bestämmer i slutändan.