• Anonym (ledsen kvinna 31)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag. 
    Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara. 
    Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
    Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före. 
    Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen. 
    Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
    Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
    Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka. 
    Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?! 
    Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
    Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning. 
    Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv. 
    Vad ska jag göra?
    Vad kan jag säga?
    Kan jag kräva något?
    Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
    Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad. 

Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem
  • Limaliie

Han har stora problem med alkohol, alltså ska han inte dricka alls! Inte en enda folköl för han kan inte hantera alkoholen.

Vad du kan göra? Visst kan du ställa krav, men i slutändan är det bara han som kan ta tag i sitt problem om han VILL.

Skulle han visa att han verkligen ville ta tag i problemen, söka hjälp hade ja kanske stannat, men annars nej.

Vad är det för uppväxt för era barn? De förstår mer än ni anar, de ska inte behöva växa upp så. Så ta ditt ansvar iallafall.

Limaliie skrev 2014-06-20 19:53:51 följande:

Han har stora problem med alkohol, alltså ska han inte dricka alls! Inte en enda folköl för han kan inte hantera alkoholen.

Vad du kan göra? Visst kan du ställa krav, men i slutändan är det bara han som kan ta tag i sitt problem om han VILL.

Skulle han visa att han verkligen ville ta tag i problemen, söka hjälp hade ja kanske stannat, men annars nej.

Vad är det för uppväxt för era barn? De förstår mer än ni anar, de ska inte behöva växa upp så. Så ta ditt ansvar iallafall.

Tack för svar.
    Frustrerande när över 50 läst men bara en svarde, tack iallafall!

Vad tycker du jag ska göra det mest konkreta i morgonbitti?
    Känns konstigt att ge en vuxen människa alkoholförbud.Egenligen kan man ju inte bestämma över en annan människa.
    Han kommer säkert ant dricka nån öl här å nån öl där i hemlighet. 
    Jag tror inte att barnen märker av det här nämndvärt mycket (men de vet väl mer än man tror) 
  • puss

du säger att han är vackrast i värden och viktigare än allt annat.

vad är problemet?

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (Jag också)

Jag är i samma sits som du!

Min sambo dricker också alldeles för mycket och för ofta, dessutom vill han inte göra något och har aldrig roligt om han inte får dricka alkohol så jag har blivit ruskigt medberoende :(

Jag gillar inte alls sättet han dricker på och jag tycker att han är en dålig förebild för våra barn (när han dricker betyder det ju dessutom att hela ansvaret för barnen faller på mig) men när han inte "får" dricka är han världens tråkigaste och vill inte göra något eller träffa folk så jag säger inte ifrån och kräver att han ska vara nykter.

Det har blivit extra tydligt nu när jag väntar vårt tredje barn, han har varit redigt full i stort sett varje helg (och även vardagar) hela graviditeten, han är aldrig arg, våldsam eller otrevlig när han är full men han kan ju inte heller tex bära vår treåring när han har somnat i bilen eller på andra sätt underlätta för mig.

Det var inte min mening att kapa tråden ts, jag ville egentligen bara berätta att du inte är ensam om det här problemet

Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:23:17 följande:

Jag är i samma sits som du!

Min sambo dricker också alldeles för mycket och för ofta, dessutom vill han inte göra något och har aldrig roligt om han inte får dricka alkohol så jag har blivit ruskigt medberoende :(

Jag gillar inte alls sättet han dricker på och jag tycker att han är en dålig förebild för våra barn (när han dricker betyder det ju dessutom att hela ansvaret för barnen faller på mig) men när han inte "får" dricka är han världens tråkigaste och vill inte göra något eller träffa folk så jag säger inte ifrån och kräver att han ska vara nykter.

Det har blivit extra tydligt nu när jag väntar vårt tredje barn, han har varit redigt full i stort sett varje helg (och även vardagar) hela graviditeten, han är aldrig arg, våldsam eller otrevlig när han är full men han kan ju inte heller tex bära vår treåring när han har somnat i bilen eller på andra sätt underlätta för mig.

Det var inte min mening att kapa tråden ts, jag ville egentligen bara berätta att du inte är ensam om det här problemet

Vad "skönt" att höra. Vet att jag och du absolut inte är själv om detta, och jag ville höra andras erfarenheter.
    uppfattar också att min sambo hellre skiter i att göra vissa saker om han inte kan/får dricka. tex tycker att JAG är tråkig som kommit på/bestämt att det skulel va alkoholfritt.
    Pratar du å din sambo om problemet?
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 20:32:14 följande:
    Vad "skönt" att höra. Vet att jag och du absolut inte är själv om detta, och jag ville höra andras erfarenheter.
    uppfattar också att min sambo hellre skiter i att göra vissa saker om han inte kan/får dricka. tex tycker att JAG är tråkig som kommit på/bestämt att det skulel va alkoholfritt.
    Pratar du å din sambo om problemet?
    Ja, jag brukar ta upp det dagen efter han har druckit för mycket (att han dricker för OFTA brukar jag inte bråka med honom om, det känns inte som att jag kan kräva att han tex bara får dricka ett visst antal gånger per månad tex eftersom han ju "sköter" jobbet, barnen etc han är ju vuxen)

När jag pratar med honom om det är han skamsen och håller med mig till fullo, men jag vet ju att det snart kommer att upprepas

:(
  • puss
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:38:45 följande:
    Ja, jag brukar ta upp det dagen efter han har druckit för mycket (att han dricker för OFTA brukar jag inte bråka med honom om, det känns inte som att jag kan kräva att han tex bara får dricka ett visst antal gånger per månad tex eftersom han ju "sköter" jobbet, barnen etc han är ju vuxen)

När jag pratar med honom om det är han skamsen och håller med mig till fullo, men jag vet ju att det snart kommer att upprepas
    :(

han hålleer med dig för att inte bråka. det finns ju inget problem. han söker jobet och familjen, eler hur?
  • Anonym (Jag också)

Skulle du vilja att han slutar dricka?

Jag kan inte säga att jag skulle vilja det, mest för att mitt liv skulle bli så mördande tråkigt när han inte skulle vilja göra något med oss

Å andra sidan skulle han nog vara hemma betydligt mer, han ser nog inga skäl att lämna huset nykter :/

• Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 20:40:16 följande:

han hålleer med dig för att inte bråka. det finns ju inget problem. han söker jobet och familjen, eler hur?
    Ja visst är det så!

Han vet precis vad han ska säga för att jag ska sluta vara arg så fort som möjligt så att hans tillvaro ska vara behagligare.

Men vad för man? Jag kan ju inte gärna fortsätta skälla på någon som håller med mig och tar på sig ansvaret för allt?!

Dessutom uppmuntrar jag ofta drickandet för att jag vet att han blir glad då (jag HÖR hur destruktivt mitt beteende är, men det är dagens sanning!)
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:41:58 följande:

Skulle du vilja att han slutar dricka?

Jag kan inte säga att jag skulle vilja det, mest för att mitt liv skulle bli så mördande tråkigt när han inte skulle vilja göra något med oss

Å andra sidan skulle han nog vara hemma betydligt mer, han ser nog inga skäl att lämna huset nykter :/

eftersom han inte kan hålla det på en normal nivå så ser jag gärna att han inte dricker alls. eller typ en kväll varannan månad eller liknande. 
    Det är totalt menlöst för mig att sitta här hemma/i stugan med en full sambo som inte kan gå å prata som folk. 
Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem