Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem
Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag.
Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara.
Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före.
Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen.
Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka.
Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?!
Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning.
Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv.
Vad ska jag göra?
Vad kan jag säga?
Kan jag kräva något?
Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.
Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad.
Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(