• Anonym (ledsen kvinna 31)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag. 
    Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara. 
    Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
    Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före. 
    Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen. 
    Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
    Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
    Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka. 
    Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?! 
    Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
    Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning. 
    Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv. 
    Vad ska jag göra?
    Vad kan jag säga?
    Kan jag kräva något?
    Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
    Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad. 

Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag tror att han ser problemet och vet att det han gör är fel, annars skulle han inte hålla på att gömma flaskor för mig. och han typ gömmer dem för sig själv också. en här en där, en där å en här. typiskt alkoholistbeteende. 

• Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 21:34:08 följande:

då skulle han ha sökt hjälp.
    cuz i´m a wild wild bitch.
    Att se problemet betyder inte att man vet hur problemet ska lösas

Jag kanske ska fråga honom hur mycket och hur ofta han anser som normalt. och så väger vi hur mycket och hur ofta jag tycker är normalt och så kör vi på snittet därimellan. Då får jag testa stå ut med det. 

• Anonym (nolltolerans)

Så tråkigt ts, men du har fått många bra råd här,
    Jag kan bara instämma i att du ska söka hjälp och stöttning för egen del, för att orka.
    Det låter inte som om din man klarar av att dricka alls, han borde antagligen ha nolltolerans på alkohol.
    Skulle du vara beredd att avstå helt från alkohol du med, för att stötta honom.
    Hur som helst, det är bara han som kan göra något åt sitt missbruk, du kan inte göra det och det är bara hans ansvar att se, inse och agera,  det är inte ditt, och sålänge han inte vill så kommer det inte ske.
    Det du kan göra är att fundera på hur du vill förhålla dig till honom om han fortsätter dricka.
    Men börja med att söka hjälp och stöd för egen del.
    Jag önskar er verkligen lycka till.

• puss
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 21:36:53 följande:
    Jag tror att han ser problemet och vet att det han gör är fel, annars skulle han inte hålla på att gömma flaskor för mig. och han typ gömmer dem för sig själv också. en här en där, en där å en här. typiskt alkoholistbeteende. 

han gömmer flasor för dig för att detta är ett problem för dig.
    var det ett problem för honom skulle han säka hjälp. han göm,er inte flaskr för soig sjä lv, han gömmer dem för dig. för att DU ser detta som ett problem, inte han, för honmom är prpblemet att du gnäller om alkoholen, inte alkoholen. om alkoholen var ett probelm för honom hade han tagit itu med det.  men det har han inte gjort. för han har inget problem med alkoholen. du har problem med akoholen. inte han.
  • puss

men visst, för all del, alla andras svar är bättre: han skiter i ts. han vet att detta såtar ts och han super iaf. kör på dessa svar istället o du vill, för all del.

• Anonym (nolltolerans)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 21:38:26 följande:

Jag kanske ska fråga honom hur mycket och hur ofta han anser som normalt. och så väger vi hur mycket och hur ofta jag tycker är normalt och så kör vi på snittet därimellan. Då får jag testa stå ut med det. 

Det tycker jag inte, jag tycker du istället ska vara tydlig med att nu är det slutdruckit helt.
    Inga mer mellanmesyrer som bara triggar honom till mer drickande.
    Han klarar ju uppenbarligen inte av att dricka med måtta.
    Att han gömmer och dricker i smyg säger ju att det är ett missbruk det handlar om.
    puss skrev 2014-06-20 21:40:12 följande:

han gömmer flasor för dig för att detta är ett problem för dig.
    var det ett problem för honom skulle han säka hjälp. han göm,er inte flaskr för soig sjä lv, han gömmer dem för dig. för att DU ser detta som ett problem, inte han, för honmom är prpblemet att du gnäller om alkoholen, inte alkoholen. om alkoholen var ett probelm för honom hade han tagit itu med det.  men det har han inte gjort. för han har inget problem med alkoholen. du har problem med akoholen. inte han.
    han gömmer flaskor för sig själv å anser jag. när han bodde själv (som jag märkte när vi städade ur hans lägenhet) så hade han stoppat flaskor på de mest konstigaste ställena. det var bara han som var å bodde i lägenheten. 
    Anonym (nolltolerans) skrev 2014-06-20 21:39:59 följande:

Så tråkigt ts, men du har fått många bra råd här,
    Jag kan bara instämma i att du ska söka hjälp och stöttning för egen del, för att orka.
    Det låter inte som om din man klarar av att dricka alls, han borde antagligen ha nolltolerans på alkohol.
    Skulle du vara beredd att avstå helt från alkohol du med, för att stötta honom.
    Hur som helst, det är bara han som kan göra något åt sitt missbruk, du kan inte göra det och det är bara hans ansvar att se, inse och agera,  det är inte ditt, och sålänge han inte vill så kommer det inte ske.
    Det du kan göra är att fundera på hur du vill förhålla dig till honom om han fortsätter dricka.
    Men börja med att söka hjälp och stöd för egen del.
    Jag önskar er verkligen lycka till.

Anonym (nolltolerans) skrev 2014-06-20 21:43:01 följande:

Det tycker jag inte, jag tycker du istället ska vara tydlig med att nu är det slutdruckit helt.
    Inga mer mellanmesyrer som bara triggar honom till mer drickande.
    Han klarar ju uppenbarligen inte av att dricka med måtta.
    Att han gömmer och dricker i smyg säger ju att det är ett missbruk det handlar om.

Ska jag prata med dem tex alkolhollinjen å få mer kött å styrka på benen innan jag pratar med honom? 
    Jag vet att jag bara kommer bli ledsen när vi börjar prata om det här. 
  • puss
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 21:44:50 följande:
    han gömmer flaskor för sig själv å anser jag. när han bodde själv (som jag märkte när vi städade ur hans lägenhet) så hade han stoppat flaskor på de mest konstigaste ställena. det var bara han som var å bodde i lägenheten. 

du städade. inte han. du tar smällen för vad som är missbruk., inte han.
Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem