• Anonym (ledsen kvinna 31)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag. 
    Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara. 
    Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
    Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före. 
    Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen. 
    Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
    Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
    Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka. 
    Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?! 
    Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
    Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning. 
    Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv. 
    Vad ska jag göra?
    Vad kan jag säga?
    Kan jag kräva något?
    Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
    Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad. 

Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem
  • Anonym (ledsen kvinna 31)
    Malima skrev 2014-06-20 21:02:55 följande:

TS, din sambo är alkoholist och du är medberoende! Era barn lider och ert förhållande mår inte bra!

Vad är du beredd att göra? Är du beredd att lämna honom? I så fall kan du ställa hårt mot hårt och säga att du lämnar. Om du inte är beredd att lämna ska du inte hota med det. Tomma hot ger ingenting.

Oavsett måste du prata med din sambo och jag tycker att du ska göra det när han är helt nykter. Beskriv hur du känner och hur du upplever er vardag, precis som du gjort i den här tråden. Ta det inte imorgon bitti när han är bakis och ångerfull, då kommer han lova guld och gröna skogar och risken är stor att du blir väldigt besviken. Igen.

För din skull tycker jag att du ska ta kontakt med Al Anon, där kan du få stöd!

En massa kramar och lycka till!

Jag har sagt att jag tänker lämna honom om det fortsätter. men jag tror inte att jag är beredd att lämna honom. Han är min stora kärlek. En helt fantastisk människa (bortsett från detta) Men fortsätter det/blir det värre har jag inget val.
    Men jag hade hoppats på att han skulle ändra sitt beteende men kanske betyder jag och barnen inte lika mycket för honom?!?! :((((
    Vad är Al anon? 
  • Limaliie

Puss: fattar du inte att mannen har alkoholproblem? Men visst, har sett dig i flertalet trådar när du vart onykter själv, så du verkar rätt glad i alkohol själv.

TS: Jag hade ställt ultimatum, antingen söker han hjälp, och GÖR DET. Eller hade jag lämnat mannen. För barnens skull! Här gäller det att inte vara egoistisk.

• Limaliie
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 21:03:14 följande:
    Att han är en dålig förebild för våra barn (vi har en 14-åring och en 3-åring)

Jag vill ju inte att vår 14-åring ska tro att det är normalt att bli superfull och sluddra och somna över köksbordet, dessutom blir han väldigt personlighetsförändrad när han är full, inte direkt till det sämre han blir som sagt aldrig otrevlig, han är inte så bra på att visa känslor när han är nykter men blir lite väl mycket "kompis" med tonåringen när han är full, jag tycker inte att en pappa ska bete sig så när barnen är med.

Han är dessutom ett dåligt stöd för mig, jag kan aldrig "ta ledigt" utan har alltid huvudansvaret för barnen, nu när jag är höggravid har jag oroat mig mycket för att han inte ska vara redig på förlossningen och körduglig så att han kan köra mig dit.

De senaste 2 veckorna har han "bara" druckit folköl så han blir inte för full för att köra om det blir akut (men inte heller så nykter att han skulle köra lagligt)

Men oron har ju ändå funnits där och gnagt i mig i ett par månader iaf
    Varför i hela friden skaffar du då ett tredje barn med denna man?

Jag fattar inte sånt där, alls.
  • Limaliie
    puss skrev 2014-06-20 21:09:27 följande:

det verkar som om det är du som har problemet.
    ok, vi säger det.

Pff....
  • Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 20:57:49 följande:

varför respekterar inte dub hans behov? är d ensam chef eller?
    cuz i´m a wild wild bitch.
    Är du ironisk??

Du förstår väl att missbrukare MISSBRUKAR, det är ju för att HANS beteende skadar människorna i hans omgivning hans sambo "har rätt" att ställa krav på att han ska sluta med det!?!!
  • siafu

Kontakta närmsta Beroendemottagning och be att få kontakt som Anhörig till en alkoholist. Du får lite distans och tips om förhållningssätt.

• puss
    Limaliie skrev 2014-06-20 21:13:09 följande:
    puss är full, går förmodligen inte att resonera vettit med henne nu.

hur så? har du nånbättre ide? ts man uppever intre ts problem, ham kommer inte at arbeta för en löäsning så länge han inte ser problemet.

så är det. oavsett om du sitter nykter på FL eller inte.
  • Anonym (vet)

Även om föräldern inte blir elak och våldsam av alkoholen skapar ett sådant beteende som din sambo uppvisar stor ångest hos barnen. Ffa för deras skull måste den här situationen förändras, oavsett hur bra pappa han än är när han är nykter. Det är dock bara din sambo som kan förändra den. Det du först och främst skall göra är att inse att du är medberoende och ta dig ur den rollen. 

Jag tycker att du skall börja med att kontakta Alkohollinjen för rådgivning och stöd.

• puss
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 21:11:11 följande:
    Är du ironisk??

Du förstår väl att missbrukare MISSBRUKAR, det är ju för att HANS beteende skadar människorna i hans omgivning hans sambo "har rätt" att ställa krav på att han ska sluta med det!?!!

han kommer inte smarbeta så länge han inte sr problemet.
  • Anonym (vet)
    Anonym (vet) skrev 2014-06-20 21:15:21 följande:

Även om föräldern inte blir elak och våldsam av alkoholen skapar ett sådant beteende som din sambo uppvisar stor ångest hos barnen. Ffa för deras skull måste den här situationen förändras, oavsett hur bra pappa han än är när han är nykter. Det är dock bara din sambo som kan förändra den. Det du först och främst skall göra är att inse att du är medberoende och ta dig ur den rollen. 

Jag tycker att du skall börja med att kontakta Alkohollinjen för rådgivning och stöd.

Här är länken:

www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Mer-om/Alkohollinjen/

Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem