Inlägg från: Anonym (Jag också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag också)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag är i samma sits som du!

Min sambo dricker också alldeles för mycket och för ofta, dessutom vill han inte göra något och har aldrig roligt om han inte får dricka alkohol så jag har blivit ruskigt medberoende :(

Jag gillar inte alls sättet han dricker på och jag tycker att han är en dålig förebild för våra barn (när han dricker betyder det ju dessutom att hela ansvaret för barnen faller på mig) men när han inte "får" dricka är han världens tråkigaste och vill inte göra något eller träffa folk så jag säger inte ifrån och kräver att han ska vara nykter.

Det har blivit extra tydligt nu när jag väntar vårt tredje barn, han har varit redigt full i stort sett varje helg (och även vardagar) hela graviditeten, han är aldrig arg, våldsam eller otrevlig när han är full men han kan ju inte heller tex bära vår treåring när han har somnat i bilen eller på andra sätt underlätta för mig.

Det var inte min mening att kapa tråden ts, jag ville egentligen bara berätta att du inte är ensam om det här problemet

• Anonym (Jag också)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 20:32:14 följande:
    Vad "skönt" att höra. Vet att jag och du absolut inte är själv om detta, och jag ville höra andras erfarenheter.
    uppfattar också att min sambo hellre skiter i att göra vissa saker om han inte kan/får dricka. tex tycker att JAG är tråkig som kommit på/bestämt att det skulel va alkoholfritt.
    Pratar du å din sambo om problemet?
    Ja, jag brukar ta upp det dagen efter han har druckit för mycket (att han dricker för OFTA brukar jag inte bråka med honom om, det känns inte som att jag kan kräva att han tex bara får dricka ett visst antal gånger per månad tex eftersom han ju "sköter" jobbet, barnen etc han är ju vuxen)

När jag pratar med honom om det är han skamsen och håller med mig till fullo, men jag vet ju att det snart kommer att upprepas

:(
  • Anonym (Jag också)

Skulle du vilja att han slutar dricka?

Jag kan inte säga att jag skulle vilja det, mest för att mitt liv skulle bli så mördande tråkigt när han inte skulle vilja göra något med oss

Å andra sidan skulle han nog vara hemma betydligt mer, han ser nog inga skäl att lämna huset nykter :/

• Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 20:40:16 följande:

han hålleer med dig för att inte bråka. det finns ju inget problem. han söker jobet och familjen, eler hur?
    cuz i´m a wild wild bitch.
    Ja visst är det så!

Han vet precis vad han ska säga för att jag ska sluta vara arg så fort som möjligt så att hans tillvaro ska vara behagligare.

Men vad för man? Jag kan ju inte gärna fortsätta skälla på någon som håller med mig och tar på sig ansvaret för allt?!

Dessutom uppmuntrar jag ofta drickandet för att jag vet att han blir glad då (jag HÖR hur destruktivt mitt beteende är, men det är dagens sanning!)
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 20:47:59 följande:
    eftersom han inte kan hålla det på en normal nivå så ser jag gärna att han inte dricker alls. eller typ en kväll varannan månad eller liknande. 
    Det är totalt menlöst för mig att sitta här hemma/i stugan med en full sambo som inte kan gå å prata som folk. 
    Då tycker jag att du ska förbjuda honom att dricka!

Om inte annat skulle det kanske synliggöra problemet när han bryter löftet och dricker ändå?
  • Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 20:48:22 följande:

men VAD är peobelmet??
    Att han är en dålig förebild för våra barn (vi har en 14-åring och en 3-åring)

Jag vill ju inte att vår 14-åring ska tro att det är normalt att bli superfull och sluddra och somna över köksbordet, dessutom blir han väldigt personlighetsförändrad när han är full, inte direkt till det sämre han blir som sagt aldrig otrevlig, han är inte så bra på att visa känslor när han är nykter men blir lite väl mycket "kompis" med tonåringen när han är full, jag tycker inte att en pappa ska bete sig så när barnen är med.

Han är dessutom ett dåligt stöd för mig, jag kan aldrig "ta ledigt" utan har alltid huvudansvaret för barnen, nu när jag är höggravid har jag oroat mig mycket för att han inte ska vara redig på förlossningen och körduglig så att han kan köra mig dit.

De senaste 2 veckorna har han "bara" druckit folköl så han blir inte för full för att köra om det blir akut (men inte heller så nykter att han skulle köra lagligt)

Men oron har ju ändå funnits där och gnagt i mig i ett par månader iaf
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 20:53:09 följande:
    i vredesmod nu har jag tömt ur å ställt den alkohol som fanns hemma på diskbänken. Han kommer inte säga ett pip. 
    Det har jag också gjort några gånger!

Just då känns deg som att jag gör något meningsfullt, men det är ju inte så att det inte finns ny sprit att köpa ;)
  • Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 20:57:49 följande:

varför respekterar inte dub hans behov? är d ensam chef eller?
    Är du ironisk??

Du förstår väl att missbrukare MISSBRUKAR, det är ju för att HANS beteende skadar människorna i hans omgivning hans sambo "har rätt" att ställa krav på att han ska sluta med det!?!!
  • Anonym (Jag också)
    Limaliie skrev 2014-06-20 21:09:43 följande:
    Varför i hela friden skaffar du då ett tredje barn med denna man?

Jag fattar inte sånt där, alls.
    Jag vill ha tre barn men jag kommer inte skaffa någon ny man, det här är killen jag vill leva med och precis som ts: förutom hans alkoholproblem är han helt fantastisk, jag har aldrig träffat någon som han.

Vi har varit tillsammans i över 10 år och passar bra ihop i övrigt, han är en ärlig pålitlig person med hög, dessutom är han både smart och snygg (och alkoholist)
  • Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 21:15:38 följande:

han kommer inte smarbeta så länge han inte sr problemet.
    Hur vet du att han inte ser problemet?
  • Anonym (Jag också)
    puss skrev 2014-06-20 21:34:08 följande:

då skulle han ha sökt hjälp.
    Att se problemet betyder inte att man vet hur problemet ska lösas
Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem