Inlägg från: Anonym (ledsen kvinna 31) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen kvinna 31)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag. 
    Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara. 
    Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
    Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före. 
    Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen. 
    Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
    Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
    Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka. 
    Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?! 
    Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
    Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning. 
    Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv. 
    Vad ska jag göra?
    Vad kan jag säga?
    Kan jag kräva något?
    Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
    Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad. 

Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem
    Limaliie skrev 2014-06-20 19:53:51 följande:

Han har stora problem med alkohol, alltså ska han inte dricka alls! Inte en enda folköl för han kan inte hantera alkoholen.

Vad du kan göra? Visst kan du ställa krav, men i slutändan är det bara han som kan ta tag i sitt problem om han VILL.

Skulle han visa att han verkligen ville ta tag i problemen, söka hjälp hade ja kanske stannat, men annars nej.

Vad är det för uppväxt för era barn? De förstår mer än ni anar, de ska inte behöva växa upp så. Så ta ditt ansvar iallafall.

Tack för svar.
    Frustrerande när över 50 läst men bara en svarde, tack iallafall!

Vad tycker du jag ska göra det mest konkreta i morgonbitti?
    Känns konstigt att ge en vuxen människa alkoholförbud.Egenligen kan man ju inte bestämma över en annan människa.
    Han kommer säkert ant dricka nån öl här å nån öl där i hemlighet. 
    Jag tror inte att barnen märker av det här nämndvärt mycket (men de vet väl mer än man tror) 
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:23:17 följande:

Jag är i samma sits som du!

Min sambo dricker också alldeles för mycket och för ofta, dessutom vill han inte göra något och har aldrig roligt om han inte får dricka alkohol så jag har blivit ruskigt medberoende :(

Jag gillar inte alls sättet han dricker på och jag tycker att han är en dålig förebild för våra barn (när han dricker betyder det ju dessutom att hela ansvaret för barnen faller på mig) men när han inte "får" dricka är han världens tråkigaste och vill inte göra något eller träffa folk så jag säger inte ifrån och kräver att han ska vara nykter.

Det har blivit extra tydligt nu när jag väntar vårt tredje barn, han har varit redigt full i stort sett varje helg (och även vardagar) hela graviditeten, han är aldrig arg, våldsam eller otrevlig när han är full men han kan ju inte heller tex bära vår treåring när han har somnat i bilen eller på andra sätt underlätta för mig.

Det var inte min mening att kapa tråden ts, jag ville egentligen bara berätta att du inte är ensam om det här problemet

Vad "skönt" att höra. Vet att jag och du absolut inte är själv om detta, och jag ville höra andras erfarenheter.
    uppfattar också att min sambo hellre skiter i att göra vissa saker om han inte kan/får dricka. tex tycker att JAG är tråkig som kommit på/bestämt att det skulel va alkoholfritt.
    Pratar du å din sambo om problemet?
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:41:58 följande:

Skulle du vilja att han slutar dricka?

Jag kan inte säga att jag skulle vilja det, mest för att mitt liv skulle bli så mördande tråkigt när han inte skulle vilja göra något med oss

Å andra sidan skulle han nog vara hemma betydligt mer, han ser nog inga skäl att lämna huset nykter :/

eftersom han inte kan hålla det på en normal nivå så ser jag gärna att han inte dricker alls. eller typ en kväll varannan månad eller liknande. 
    Det är totalt menlöst för mig att sitta här hemma/i stugan med en full sambo som inte kan gå å prata som folk. 
    puss skrev 2014-06-20 20:48:22 följande:

men VAD är peobelmet??
    VAD är det du inte fattar?
    Det står ju mening upp å mening ner. 
    Anonym (Jag också) skrev 2014-06-20 20:51:13 följande:
    Då tycker jag att du ska förbjuda honom att dricka!

Om inte annat skulle det kanske synliggöra problemet när han bryter löftet och dricker ändå?
    i vredesmod nu har jag tömt ur å ställt den alkohol som fanns hemma på diskbänken. Han kommer inte säga ett pip. 
    puss skrev 2014-06-20 20:53:15 följande:

du tycker inte om att han dricker. vidare står att han är en bra pappa osv.
    Ja för att jag ville poängtera såna saker annars kommer jag få en massa inlägg där folk frågar om han är dum osv.
    Men även fast han är en bra pappa så måste han väl kunna resptektera hur hans sambo mår mitt i allt drickande pga drickandet? 
    puss skrev 2014-06-20 20:55:55 följande:

men varför det? ska han i vredesmod släga dina saker?
    det får han gärna göra om han flera ggr påpekat att det får honom att må dåligt om jag skulle fortsätta.
    Sen är det inte så att den lilla alkoholen som fanns var av stort värde om du syftar på det. 
    puss skrev 2014-06-20 20:57:49 följande:

varför respekterar inte dub hans behov? är d ensam chef eller?
    alltså jag brukar tycka att du skriver både roliga och elaka inlägg. men just nu orkar jag inte med dig.
    kommer inte svara på inläggen så länge jag inte tycker att du tillför mig nåt
     puss hej 
    puss skrev 2014-06-20 21:01:50 följande:
    hej hej.
    du sätter normen, du bestämmer vad som är ok, du bestämmer din partners behov, du bestämmer vad som är ett probelm.

vidga dina vyer.
    din partner kanske tycker annorlunda.
    absolut. han får gärna tycka annorlunda.
    men det är inte normalt att dricka så mkt. det är skadligt för kroppen om inte annat. och är det skadligt för kroppen kanske man inte behöver vidga vyerna. då kanske man får dra ner på sina behov 
    Malima skrev 2014-06-20 21:02:55 följande:

TS, din sambo är alkoholist och du är medberoende! Era barn lider och ert förhållande mår inte bra!

Vad är du beredd att göra? Är du beredd att lämna honom? I så fall kan du ställa hårt mot hårt och säga att du lämnar. Om du inte är beredd att lämna ska du inte hota med det. Tomma hot ger ingenting.

Oavsett måste du prata med din sambo och jag tycker att du ska göra det när han är helt nykter. Beskriv hur du känner och hur du upplever er vardag, precis som du gjort i den här tråden. Ta det inte imorgon bitti när han är bakis och ångerfull, då kommer han lova guld och gröna skogar och risken är stor att du blir väldigt besviken. Igen.

För din skull tycker jag att du ska ta kontakt med Al Anon, där kan du få stöd!

En massa kramar och lycka till!

Jag har sagt att jag tänker lämna honom om det fortsätter. men jag tror inte att jag är beredd att lämna honom. Han är min stora kärlek. En helt fantastisk människa (bortsett från detta) Men fortsätter det/blir det värre har jag inget val.
    Men jag hade hoppats på att han skulle ändra sitt beteende men kanske betyder jag och barnen inte lika mycket för honom?!?! :((((
    Vad är Al anon? 

nu ikväll innan vi åkte hem hade vi precis 20 min innan pratat om att han absolut inte behövde ha mer för att han både gick, förstod och pratade dåligt. ändå går han iväg å ska hämta sina saker. och ställer sig å sveper en starköl ( i smyg) jag kom in precis när den blev tom och jag sa. vafan dricker du ännu mer då fast du redan är så jävla full. han sa absolut ingenting. sen gick vi till bilen. inte ett pip han säger om det

puss skrev 2014-06-20 21:30:28 följande:

han ser inte problemet som du ser det. innan han ser att detta är ett problem kommer hsan att neka till samarbete. så är det. sen kan resten av pappskallar säfa vad de vill. du måste få honom att inse att detta är ett problem.
    hur gör man det då? 

Jag tror att han ser problemet och vet att det han gör är fel, annars skulle han inte hålla på att gömma flaskor för mig. och han typ gömmer dem för sig själv också. en här en där, en där å en här. typiskt alkoholistbeteende. 

Jag kanske ska fråga honom hur mycket och hur ofta han anser som normalt. och så väger vi hur mycket och hur ofta jag tycker är normalt och så kör vi på snittet därimellan. Då får jag testa stå ut med det. 

puss skrev 2014-06-20 21:40:12 följande:

han gömmer flasor för dig för att detta är ett problem för dig.
    var det ett problem för honom skulle han säka hjälp. han göm,er inte flaskr för soig sjä lv, han gömmer dem för dig. för att DU ser detta som ett problem, inte han, för honmom är prpblemet att du gnäller om alkoholen, inte alkoholen. om alkoholen var ett probelm för honom hade han tagit itu med det.  men det har han inte gjort. för han har inget problem med alkoholen. du har problem med akoholen. inte han.
    han gömmer flaskor för sig själv å anser jag. när han bodde själv (som jag märkte när vi städade ur hans lägenhet) så hade han stoppat flaskor på de mest konstigaste ställena. det var bara han som var å bodde i lägenheten. 
    Anonym (nolltolerans) skrev 2014-06-20 21:39:59 följande:

Så tråkigt ts, men du har fått många bra råd här,
    Jag kan bara instämma i att du ska söka hjälp och stöttning för egen del, för att orka.
    Det låter inte som om din man klarar av att dricka alls, han borde antagligen ha nolltolerans på alkohol.
    Skulle du vara beredd att avstå helt från alkohol du med, för att stötta honom.
    Hur som helst, det är bara han som kan göra något åt sitt missbruk, du kan inte göra det och det är bara hans ansvar att se, inse och agera,  det är inte ditt, och sålänge han inte vill så kommer det inte ske.
    Det du kan göra är att fundera på hur du vill förhålla dig till honom om han fortsätter dricka.
    Men börja med att söka hjälp och stöd för egen del.
    Jag önskar er verkligen lycka till.

Anonym (nolltolerans) skrev 2014-06-20 21:43:01 följande:

Det tycker jag inte, jag tycker du istället ska vara tydlig med att nu är det slutdruckit helt.
    Inga mer mellanmesyrer som bara triggar honom till mer drickande.
    Han klarar ju uppenbarligen inte av att dricka med måtta.
    Att han gömmer och dricker i smyg säger ju att det är ett missbruk det handlar om.

Ska jag prata med dem tex alkolhollinjen å få mer kött å styrka på benen innan jag pratar med honom? 
    Jag vet att jag bara kommer bli ledsen när vi börjar prata om det här. 
    puss skrev 2014-06-20 21:47:48 följande:

du städade. inte han. du tar smällen för vad som är missbruk., inte han.
    VI städade ur hans lägenhet. då. förr. Inget konstigt att man städar ur lägenheten tillsammans när man ska flytta ihop. 

nu går jag å sover hörrni. tack för bollningen

Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem