starta eget företag / bostadsbidrag
om jag startar eget, är jag fortf berättigad till bostadsbidrag? Om jag skulle behöva, är jag berättigad till socialbidrag om jag inte skulle lyckas skaffa vanligt jobb efter föräldraledigheten?
om jag startar eget, är jag fortf berättigad till bostadsbidrag? Om jag skulle behöva, är jag berättigad till socialbidrag om jag inte skulle lyckas skaffa vanligt jobb efter föräldraledigheten?
Har du företag är du iaf inte berättigad till soc. Bostadsbidrag vet jag inte.
Har du företag är du iaf inte berättigad till soc. Bostadsbidrag vet jag inte.
Det är något jag själv tycker är lite konstigt. De vill att fler ska bli företagare och det kan ju vara ett sätt att ta sig ur arbetslösheten. Men går man på soc så vågar man inte göra den chansningen eftersom att man inte får misslyckas. Då står man där helt utan skydd.
Det är något jag själv tycker är lite konstigt. De vill att fler ska bli företagare och det kan ju vara ett sätt att ta sig ur arbetslösheten. Men går man på soc så vågar man inte göra den chansningen eftersom att man inte får misslyckas. Då står man där helt utan skydd.
Om man går på soc-bidrag och väljer att starta ett företag så borde man ändå få bidrag upp till samma nivå som hela social-bidraget var innan man började tjäna egna pengar.
På det sättet så blir det som en morot, om man kämpar med företaget så kan man lyckas tjäna mer än soc-bidraget och då har man ju fått "jobb" och allt är bra.
Klart folk väljer att inte starta företag i Sverige när man hela tiden blir nedtryckt av Skatteverket, regler och lagar...
Sverige är och kommer alltid vara bidragstagarnas paradis så länge allt skit finns kvar.
Okad: hållet helt med och förstår inte varför de inte jan göra så. Vad har de att förlora?
Har inte sett någon debatt om saken utan kom till denna insikt då jag själv under en period hade socbidrag och ville starta eget. Som tur var fick min man jobb och vi klarade oss på hans lön. Jag startade mitt företag
Tyvärr så har ju inte alla en partner och ensam blir det en omöjlighet. Får man ett jobb har man inte tid för ett företag och får man bidrag så får man inte starta eget. Helt sjukt!
Går man på soc och sen via af får starta get bidrag så kan man få det i upp till två år. Det är ju dock en lite mindre skärseld för att få det men det sållar väl agnarna från vetet redan där antar jag. Kan man inte göra en affärsplan som bär sig så lär man troligen inte kunna driva ett företag heller.
Starta eget bidraget är ca 5000 i månaden. Knappast något man klarar sig på.