• Anonym (Orolig)

    Målbild vid förlossning med sjukt barn

    Väntar mitt andra barn om några veckor och har sen rutinultraljudet vetat att bebisen är sjuk. Vi vet inte vad som kommer hända när den kommer ut, det kan gå bra men det kan också bli ambulanshelikopter över halva Sverige för akut operation av bebisen.

    Min förra förlossning var en fantastisk upplevelse men nu vet jag inte hur jag ska kunna peppa mig igenom den när jag inte vet vad som väntar? Någon annan som fött ett sjukt barn? Hur klarade ni det? Vad hade ni för målbild?

  • Svar på tråden Målbild vid förlossning med sjukt barn
  • Anonym (jk)

    säger som "puss"..det vore väl de bästa, varför riskera något!

    Vad är det för "fel" på bebisen?

  • Mika86

    Säger som de andra, kan du inte få föda på den andra orten?

    Är risken stor för att det bli op direkt borde det ju va bättre på alla sätt att du få föda där o det borde bm o läkaee med tycka

  • Anonym (:-()

    Vad är det för fel? Svårt med målbild, men beroende på vad det är för fel på din bebis så bör man vara realistisk.

  • Anonym (hjärtfel)

    Vi fick barn i januari. Som tur var gick allt bra för oss. Vi fick veta vid RUL att vårt barn hade ett misstänkt hjärtfel som eventuellt skulle behöva opereras snarast efter förlossningen (förträngning på kroppspulsådern). Vi har dessutom förlorat vårt första barn, så vi var livrädda att förlora även detta barn. Jag hade flera målbilder, som framförallt rörde framtiden. Till exempel att få planera ett dop istället för nöddop och begravning. Att få gå ut och gå med vagnen som stod orörd i förrådet. Att få ta med vårt barn till stugan i sommar. Att ta med vårt barn till sitt storasyskons grav. Alltså främst målbilder som inte rörde själva förlossningen eller tiden närmast efter, utan något halvår framåt i tiden, när allt fått stabilisera sig och hjärtfelet eventuellt hunnit åtgärdas. I vårt fall gick allt bra den här gången, och vi är nu lyckliga föräldrar till en pojke som inte ens behövde operation. Jag hoppas att allt går bra för er också!

  • Anonym (hjärtfel)

    Kom på att jag visst hade målbilder för själva förlossningen också: att vara närvarande i nuet så gott jag kunde och förlita mig på att läkarna skulle ta hand om vår pojke. Att inte få panik om det skulle bli akut läge, utan hänga med i händelseförloppet.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (hjärtfel) skrev 2014-06-21 20:56:30 följande:

    Vi fick barn i januari. Som tur var gick allt bra för oss. Vi fick veta vid RUL att vårt barn hade ett misstänkt hjärtfel som eventuellt skulle behöva opereras snarast efter förlossningen (förträngning på kroppspulsådern). Vi har dessutom förlorat vårt första barn, så vi var livrädda att förlora även detta barn. Jag hade flera målbilder, som framförallt rörde framtiden. Till exempel att få planera ett dop istället för nöddop och begravning. Att få gå ut och gå med vagnen som stod orörd i förrådet. Att få ta med vårt barn till stugan i sommar. Att ta med vårt barn till sitt storasyskons grav. Alltså främst målbilder som inte rörde själva förlossningen eller tiden närmast efter, utan något halvår framåt i tiden, när allt fått stabilisera sig och hjärtfelet eventuellt hunnit åtgärdas. I vårt fall gick allt bra den här gången, och vi är nu lyckliga föräldrar till en pojke som inte ens behövde operation. Jag hoppas att allt går bra för er också!


    Läkarna tror inte att en akut operation kommer behövas, utan att det isåfall blir någon av de första dagarna (men det är oroligt ändå, och känns jobbigt att inte få flyga med sin lilla bebis även om. Det sker dag två...) Vi föder på ett stort sjukhus med mycket kompetens men operationer där man öppnar bröstkorgen på så små barn görs bara i Lund och Göteborg. Det har aldrig varit tal om att föda där. Bebisen har en missbildning på lungan.

    Tack (hjärtfel). Vill kunna tänka något positivt men allt jag ser framför mig är läkarteamet som jag vet kommer stå beredda utanför dörren, slangar och stora operationssår över hela bröstkorgen. Jag kanske får lov att försöka fokusera på något längre in i framtiden.
  • Anonym (Orolig)
    puss skrev 2014-06-21 22:55:26 följande:

    Jag önskar dig och lilla bebisen stort lycka till.


    Tack!
Svar på tråden Målbild vid förlossning med sjukt barn