• Closer

Järnbrist utan sjukdom som orsak?

Har en 4-årig son som åker på feber och förkylningar hela tiden
    Varit trött också och sist konstaterades att järnvärdet är lågt så han får nu extra järndroppar
    Har nu börjat klaga på att det gör ont i benen (vaderna) på morgonen
    Jag börjar bli lite orolig och googlar och hittar en massa otäcka sjukdomar som stämmer på hans symptom

Har bokat en tid hos läkare för att be dem reda ut varför han fått järnbrist och så...
    Men tills dess - är det någon annan vars barn haft järnbrist som bara berott på att de äter dåligt (min son är liten och äter som en fågel) och inte haft en underliggande sjukdom som är orsaken?

//'Orolig mamma'

• Svar på tråden Järnbrist utan sjukdom som orsak?
  • Jess8303

Har oxå en 4 åring, som äter som en fågelunge...

Vi tycker att han är ovanligt trött. Ett aktivt barn som aldrig har gillat att sova. Han är jättetrött tidigt på kvällen, gäspar o säger att han vill gå o lägga sig. Har alllllldrig hänt tidigare. Somnar på två röda o sover mer eller mindre hela natten. Jag är hemma med lillasyster så det handlar inte om att han är långa dagar på dagis. Han är lika trött om vi bara har varit hemma hela dagen.

Min tanke är järnbrist. Ska boka tid för att ta ettblodprov.

• Closer

Han åkte på feber nu igen (40 grader i 4dgr) så de har inte kunnat kolla järnvärdet igen

Däremot ska vi börja en utredning om varför han blir så sjuk hela tiden... Jag är väldigt orolig för leukemi - visst behöver det inte vara det värsta men jag har svårt att låta bli att tänka att det kan vara det... Han är ju blek, åker på en massa infektioner, trött...usch jag vet inte

Läkaren var inne på periodisk feber så jag hoppas det kan vara det istället...

Tog lite prover idag och om jag fattade rätt så ska vi kunna se under nästa v om det kan vara leukemi eller inte

Jess8303 har ni tagit provet?

• LitenIsa

Vår dotter hade låga järnvärden när hon var i 2-årsåldern. Hennes låga järn samt dåliga tillväxt gjorde att dem misstänkte gluten på henne. Det var dock negativt och några månader senare hade hennes järnvärden blivit bättre.

Hon var även som din son konstant sjuk. Åt som en liten mus (gör så fortfarande och är nu 5år) och var/är väldigt liten till växten.

Men summan av det hela är att dem inte hittat något "fel" på Saga. Och just järnvärderna som du undrade över rättade till sig själva efter ett par månader.

Hoppas detta kan lugna dig lite och att det inte är något allvarligt med din son. Min erfarenhet säger att google inte alltid är sunt. Googlade själv på halsont för några veckor sedan då jag drogs med en envis halsinfektion och Google talade om att jag hade struplockscanser...

• LitenIsa

Kanske ska tillägga att mitt halsonda försvann och jag hade/har med största sannorlikhet inte struplockscanser...

• Closer

Tack ???? det lugnar mig lite!

Google är verkligen inte sunt men det är svårt att låta bli...

Var din dotter extra trött under perioden då hon hade järnbrist? Och lite extra blek?

• liol1973

Min första tanke är ngn födoämnes allergi som skadat tarmen och därmed försämrar näringsupptaget. Feber utan andra symptom kan tex vara en allergisk reaktion. Oupptäckt allergi kan även försämra immunförsvaret så att man lätt drar på sig förkylningar etc.

Min dotter var väldigt liten i maten fram tills att vi upptäckte hennes allergi (som var mjölkproteinallergi). Hon är fortfarande inget matvrak men hon kan nu äta med en enorm aptit när det smakar, ngt som hon aldrig gjorde innan vi tog bort mjölken.

Många allergier kan man testa för så be att få kolla dem vanligaste i alla fall för att utesluta dem. Just mjölkprotein finns det dock inget tillförlitligt test för utan där ställer man diagnos via uteslutning och provokation.

• Closer

Tack det ska jag ta upp. Det enda de testat är gluten och det gjordes för över ett år sen men de är inne på det nu igen...

Ska tjata mig till fler allergitester om inte gluten visar något.

Har också tänkt på mjölkproteiner...

• liol1973

Om dem återigen är inne på gluten misstänker nog dem också en skadad tarm och då är de vanligaste orsakerna gluten eller mjölkprotein när det gäller barn.

Just mjölkprotein kan du börja testa själv eftersom diagnos där ställs via uteslutning och provokation. Värt att tänka på är att utesluta både mjölk, soja och baljväxter när du testar då många mjölkproteinallergiker reagerar på alla tre. Det är dock bra om du kan få med dig läkare i testet så att du får läkarintyg till dagis på specialkost samt dietistkontakt för tips med maten. Du får gärna inboxa mig också om du har praktiska frågor gällande mjölkfritt. :)

• Jess8303

Nej, vi har inte tagit prov på honom. Jag tänkte att verkligen verkligen försöka med alla medel att få honom att äta. Går ju inte lysande precis...

Sen då har jag förstått att han säger att han är trött när han är uttråkad. O vill sitta med ipaden i soffan.

Då är han trööööötttt som han säger. Han säger det ganska ofta, även när vi är iväg men ändå somnar han inte i bilen på vägen hem.

Så jag får ta em funderare när dagis har börjat nästa vecka så får

• liol1973

Jess8303: en pojke på dotterns dagis hade liknande symptom/beteende förändring. Från att varit ett aktivt barn blev han tröttare och tröttare, orkade knappt sitta och leka tills han en dag inte orkade ta sig ur sängen. Dem åkte då in akut med honom och hade tur att äntligen träffa en bra läkare som på en gång misstänkte gluten och satte in behandling. Pojken är nu på glutenfritt samma aktiva pojke igen.

Tycker att du ska be om att få testa för gluten på en gång så att det inte behöver gå så långt om det nu är glutenintolerans. Är det gluten är det ju inte mängden mat han äter som det hänger på. Det viktiga är dock att du inte utesluter gluten själv innan diagnos ställts då uteslutning av gluten påverkar provsvar och testresultat.

• yodi

har en sjuårig dotter som har blivit behandlad för järnbrist två gånger, hon blev trött/ hängig och väldigt blek, men i övrigt frisk.

första gången var hon ca tre år, då tog dom en mängd tester bla kollade dom gluten intolerans, och det visade sig då vara järnbrist.

andra gången var nu i våras, samma visa, trött/hängig och blek men i övrigt frisk.

enligt läkaren så beror det i hennes fall på ett skutt i tillväxten i kombination med att hon äter lite och är kräsen gällande maten.

• Closer

Skönt att höra att det kan vara mindre allvarliga saker som gluten eller helt enkelt bara järnbrist

Var iväg igår och tog snabbsänka igen och den hade sjunkit och snuva/hosta är borta så han svarar bra på penicillinet.

Däremot skulle vi få svar på om leukemi kan vara misstänkt men blodet hade koagulerat i röret så de hade inte kunnat analysera det ???? jag ville ju verkligen få svar på det så vi kunde gå vidare - antingen att bearbeta ett hemskt svar eller släppa det om det var ett bra svar - den här jäkla ovissheten är sååå jobbig

Men han har ätit som en häst idag och varit full rulle innan han kraschade i säng vid 18.30 (normalt hoppas jag i denna värme och efter full fart hela dagen?)

• Closer

Nja, jag vet inte riktigt.

Fått svar på en massa grejer och enl läkaren är det inte glutenintolerans, inte leukemi el annan inflammatorisk sjukdom, inget fel på immunförsvaret...

Järnvärdena hade stigit nu och låg bra

Lite i underkant på D-vitamin

Men, i söndags blev han sjuk igen och har nu efter 3dgr fortfarande 40graders feber - 4:e ggn sedan i juni med 40-41 graders feber

Känns inte ok men vad fanken är det då?? Har svårt att köpa att det bara är otur...

Självklart är jag överlycklig och väldigt lättad att det inte var tex leukemi men vad ska det vara då?

Han får ont i magen varje gång han får så hög feber men det kanske också är vanligt?

Svar på tråden Järnbrist utan sjukdom som orsak?