• Closer

Järnbrist utan sjukdom som orsak?

Har en 4-årig son som åker på feber och förkylningar hela tiden
    Varit trött också och sist konstaterades att järnvärdet är lågt så han får nu extra järndroppar
    Har nu börjat klaga på att det gör ont i benen (vaderna) på morgonen
    Jag börjar bli lite orolig och googlar och hittar en massa otäcka sjukdomar som stämmer på hans symptom

Har bokat en tid hos läkare för att be dem reda ut varför han fått järnbrist och så...
    Men tills dess - är det någon annan vars barn haft järnbrist som bara berott på att de äter dåligt (min son är liten och äter som en fågel) och inte haft en underliggande sjukdom som är orsaken?

//'Orolig mamma'

• Svar på tråden Järnbrist utan sjukdom som orsak?
  • Closer

Han åkte på feber nu igen (40 grader i 4dgr) så de har inte kunnat kolla järnvärdet igen

Däremot ska vi börja en utredning om varför han blir så sjuk hela tiden... Jag är väldigt orolig för leukemi - visst behöver det inte vara det värsta men jag har svårt att låta bli att tänka att det kan vara det... Han är ju blek, åker på en massa infektioner, trött...usch jag vet inte

Läkaren var inne på periodisk feber så jag hoppas det kan vara det istället...

Tog lite prover idag och om jag fattade rätt så ska vi kunna se under nästa v om det kan vara leukemi eller inte

Jess8303 har ni tagit provet?

• Closer

Tack ???? det lugnar mig lite!

Google är verkligen inte sunt men det är svårt att låta bli...

Var din dotter extra trött under perioden då hon hade järnbrist? Och lite extra blek?

• Closer

Tack det ska jag ta upp. Det enda de testat är gluten och det gjordes för över ett år sen men de är inne på det nu igen...

Ska tjata mig till fler allergitester om inte gluten visar något.

Har också tänkt på mjölkproteiner...

• Closer

Skönt att höra att det kan vara mindre allvarliga saker som gluten eller helt enkelt bara järnbrist

Var iväg igår och tog snabbsänka igen och den hade sjunkit och snuva/hosta är borta så han svarar bra på penicillinet.

Däremot skulle vi få svar på om leukemi kan vara misstänkt men blodet hade koagulerat i röret så de hade inte kunnat analysera det ???? jag ville ju verkligen få svar på det så vi kunde gå vidare - antingen att bearbeta ett hemskt svar eller släppa det om det var ett bra svar - den här jäkla ovissheten är sååå jobbig

Men han har ätit som en häst idag och varit full rulle innan han kraschade i säng vid 18.30 (normalt hoppas jag i denna värme och efter full fart hela dagen?)

• Closer

Nja, jag vet inte riktigt.

Fått svar på en massa grejer och enl läkaren är det inte glutenintolerans, inte leukemi el annan inflammatorisk sjukdom, inget fel på immunförsvaret...

Järnvärdena hade stigit nu och låg bra

Lite i underkant på D-vitamin

Men, i söndags blev han sjuk igen och har nu efter 3dgr fortfarande 40graders feber - 4:e ggn sedan i juni med 40-41 graders feber

Känns inte ok men vad fanken är det då?? Har svårt att köpa att det bara är otur...

Självklart är jag överlycklig och väldigt lättad att det inte var tex leukemi men vad ska det vara då?

Han får ont i magen varje gång han får så hög feber men det kanske också är vanligt?

Svar på tråden Järnbrist utan sjukdom som orsak?