• ölburk2

Gratis antivirusprogram?

AVAST.., glöm alla andra gratisprogram

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-06-24 21:36:29 följande:

Det ser ut som om ni är nöjda över dom gratis varianterna. Vilken är lättast tro att förstå sig på? Har bara 7 dagar kvar på denna jag har nu.

Avast är bara att köra in, du behöver inte bry dig i nåt om du inte vill..., men det är så lätt att förstå så du lär nog titta iaf.., å glöm inte att göra en uppstartsskanning/bootscanning direkt efter inst, det gäller alla antivirusprogram när dom initieras för första gången.., utan den skanningen kan vilket super antivirusprogram bli helt verkningslöst..
  • ölburk2
    Ronga skrev 2014-07-03 12:11:00 följande:

Använder också Avast. Nöjd hittills

Dom flesta antivirusprogram fungerar bra, men dom måste skötas rätt.., tyvärr missar dom nåt ibland, så en uppstarsskanning/bootscanning är vad som bör göras nån gång om året..
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 12:00:25 följande:
    Jo du det är lätt att säga att man skall köra "bootscan" och det gäller alla antivirusprogram.
    Det är inte alla antivirusprogram som har bootscan.
    Microsoft Essensial har det inte, ändå är det klassat som en av de bästa virusprogrammen på marknaden och har fått priser det med.

Sedan på vilket sätt skulle ett antivirusprogram vara verklningslös bara för att man inte kör med bootscan direkt efter man har installerat det?

Nej jag säger inte att bootscan är dålig, jag själv kör bootscan lite då och då.
    Ett antivirusprogram som inte har bootscanning som funktion skulle jag aldrig våga använda.., det finns många "virus" som direkt angriper å slår ut ett antivirusprogram å som endast kan avhjälpas via en uppstartskanning, alltså innan viruset har fått tillgån till din dator..

För att ett antivirusprogram ska ges möjlighet att fungera optimalt så är en uppstartskanning ett måste..
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 12:00:25 följande:
    Jo du det är lätt att säga att man skall köra "bootscan" och det gäller alla antivirusprogram.
    Det är inte alla antivirusprogram som har bootscan.
    Microsoft Essensial har det inte, ändå är det klassat som en av de bästa virusprogrammen på marknaden och har fått priser det med.

Sedan på vilket sätt skulle ett antivirusprogram vara verklningslös bara för att man inte kör med bootscan direkt efter man har installerat det?

Nej jag säger inte att bootscan är dålig, jag själv kör bootscan lite då och då.
    Ang "på vilket sätt". För att "viruset" installerar sig/slår ut antivirusprogrammet så att viruset inte kan upptäckas.

Jag skulle rekommendera dig att ta bort antivirusprogrammet å installera om en "ren" version, å direkt efter inst köra en bootscan.., bara för att vara lite mer på den säkra sidan..
  • ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-07-03 13:38:29 följande:

Vad är bootscan?

Att antivirusprogrammet genomsöker din dator före något annat tillåtits få tillgång till din dator.
    Det är enda sättet genomsöka all mjukvara efter skadlig kod.., efter att datorn bootat upp så har även den skadliga koden startat upp.

Alltså, görs ingen bootscan i direkt anslutning till inst av antivirusprogrammet kan det innebära att ett ev virus ligger å körs i bakgrunden å då nästlar sig in i ditt nya antivirusprog, går det för länge så kommer den skadliga koden att omöjliggöra för antivirusprogrammet att hitta den..
  • ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-07-03 18:39:29 följande:
    Hur vet jag om jag har sånt då....eller om mitt antivirusprogram bootscan? Jag har ju köpt ett nu, då borde det funka eller är det nån iställning jag måste göra?
    Kolla med supporten för ditt antivirusprogram.., Avast föreslår en uppstartskanning/bootscan vid inst så där ger det sig själv..
  • ölburk2
    Aspie skrev 2014-07-03 12:54:00 följande:

Avast!

Det är gratis och har för mig att man under första året får "hela paket" gratis, därefter får man välja om man ska betala för att fortsätta ha det eller köra på gratis men med lite färre funktioner. Jag har kört på det (med lite färre funktioner) i ett par år nu och är supernöjd! Riktigt skönt program också eftersom jag i vanliga fall är en med noll koll inom såna grejer, men Avast tycker jag känns ganska enkelt.

Precis så ska ett bra antivirusprogram uppföra sig, verka i det fördolda å inte göra nåt större väsen av sig eller sluka resurser..
Svar på tråden Gratis antivirusprogram?