• scrapparlotta

Gratis antivirusprogram?

Finns det nåt bra antivirus program som funkar?? Eller måste man betala dessa dyra köp programmen??  Köpte nyss en ny dator där det ingick några veckors antivirusskydd, men det går ut nu och jag får erbjudanden att köpa det nu då. Men det går på över 700 kr.....jag har lite ont om pengar nu och vill spara till semestern, så om det finns några bra gratis varianter på antivirusprogram vore det bra...Vad säger ni som kan sånt här?

• Svar på tråden Gratis antivirusprogram?
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 12:00:25 följande:
    Jo du det är lätt att säga att man skall köra "bootscan" och det gäller alla antivirusprogram.
    Det är inte alla antivirusprogram som har bootscan.
    Microsoft Essensial har det inte, ändå är det klassat som en av de bästa virusprogrammen på marknaden och har fått priser det med.

Sedan på vilket sätt skulle ett antivirusprogram vara verklningslös bara för att man inte kör med bootscan direkt efter man har installerat det?

Nej jag säger inte att bootscan är dålig, jag själv kör bootscan lite då och då.
    Ett antivirusprogram som inte har bootscanning som funktion skulle jag aldrig våga använda.., det finns många "virus" som direkt angriper å slår ut ett antivirusprogram å som endast kan avhjälpas via en uppstartskanning, alltså innan viruset har fått tillgån till din dator..

För att ett antivirusprogram ska ges möjlighet att fungera optimalt så är en uppstartskanning ett måste..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 12:00:25 följande:
    Jo du det är lätt att säga att man skall köra "bootscan" och det gäller alla antivirusprogram.
    Det är inte alla antivirusprogram som har bootscan.
    Microsoft Essensial har det inte, ändå är det klassat som en av de bästa virusprogrammen på marknaden och har fått priser det med.

Sedan på vilket sätt skulle ett antivirusprogram vara verklningslös bara för att man inte kör med bootscan direkt efter man har installerat det?

Nej jag säger inte att bootscan är dålig, jag själv kör bootscan lite då och då.
    Ang "på vilket sätt". För att "viruset" installerar sig/slår ut antivirusprogrammet så att viruset inte kan upptäckas.

Jag skulle rekommendera dig att ta bort antivirusprogrammet å installera om en "ren" version, å direkt efter inst köra en bootscan.., bara för att vara lite mer på den säkra sidan..
  • mona83
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 11:50:14 följande:

Jag själv har haft Eset och fick in en "mask" i burken som Eset inte kände igen men däremot AVG (som jag passade på att ladda ned och köra igenom med) när jag hade hittat info om vad jag hade och hur man skulle lösa det.

Ett antivirus program behöver inte vara dåligt per se bara för att någon har råkat illa ut.

Om du läser på olika (dator) forum runt om på glada webben så händer det att folk med Eset, McAfee, Norton o.s.v  också kan råka ut för problem i bland med "falskvarningar" och ibland med att det dykt upp något nytt innan, utvecklarna hinner att upptäcka det med så att det kan slänga in skydd mot det nya viruset.

Du vet, trojaner/spywares/virus/worms har den mycket märkliga fula ovana att dyka upp ibland, de som skapar trojaner/spywares/virus/worms brukar aldrig skicka ut sina koder till de som tillverkar antivirusskydden så att användarna får skyddet innan de slpper ut trojaner/spywares/virus/worms..

I dag så kör jag med Avast. och gjort så i några år. Fullt nöjd. 

Ja det var inte jag som valde Eset utan min gubbe som även betalade för virusprogramet.

Anledningen att jag nämnde kusinen var att hon ofta hade problem när hon hade Avast.

Jag är inte alls så påläst eller kunnig om vanliga datorer, men jag ser vad andra omkring mig använder och frågar datakunninga om saker och ting. Ser jag dessutom att det är återkommande rätt ofta så tolkar jag det på så vis att det är inget jag lägger pengar på.

Kanske borde hålla mig till mina CNC datorer, mer okomplicerade.
    L.O.V.E
  • Aspie

Avast!

Det är gratis och har för mig att man under första året får "hela paket" gratis, därefter får man välja om man ska betala för att fortsätta ha det eller köra på gratis men med lite färre funktioner. Jag har kört på det (med lite färre funktioner) i ett par år nu och är supernöjd! Riktigt skönt program också eftersom jag i vanliga fall är en med noll koll inom såna grejer, men Avast tycker jag känns ganska enkelt.

• ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-07-03 13:38:29 följande:

Vad är bootscan?

Att antivirusprogrammet genomsöker din dator före något annat tillåtits få tillgång till din dator.
    Det är enda sättet genomsöka all mjukvara efter skadlig kod.., efter att datorn bootat upp så har även den skadliga koden startat upp.

Alltså, görs ingen bootscan i direkt anslutning till inst av antivirusprogrammet kan det innebära att ett ev virus ligger å körs i bakgrunden å då nästlar sig in i ditt nya antivirusprog, går det för länge så kommer den skadliga koden att omöjliggöra för antivirusprogrammet att hitta den..
  • scrapparlotta
    ölburk2 skrev 2014-07-03 13:46:05 följande:
    Att antivirusprogrammet genomsöker din dator före något annat tillåtits få tillgång till din dator.
    Det är enda sättet genomsöka all mjukvara efter skadlig kod.., efter att datorn bootat upp så har även den skadliga koden startat upp.

Alltså, görs ingen bootscan i direkt anslutning till inst av antivirusprogrammet kan det innebära att ett ev virus ligger å körs i bakgrunden å då nästlar sig in i ditt nya antivirusprog, går det för länge så kommer den skadliga koden att omöjliggöra för antivirusprogrammet att hitta den..
    Hur vet jag om jag har sånt då....eller om mitt antivirusprogram bootscan? Jag har ju köpt ett nu, då borde det funka eller är det nån iställning jag måste göra?
  • ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-07-03 18:39:29 följande:
    Hur vet jag om jag har sånt då....eller om mitt antivirusprogram bootscan? Jag har ju köpt ett nu, då borde det funka eller är det nån iställning jag måste göra?
    Kolla med supporten för ditt antivirusprogram.., Avast föreslår en uppstartskanning/bootscan vid inst så där ger det sig själv..
  • ölburk2
    Aspie skrev 2014-07-03 12:54:00 följande:

Avast!

Det är gratis och har för mig att man under första året får "hela paket" gratis, därefter får man välja om man ska betala för att fortsätta ha det eller köra på gratis men med lite färre funktioner. Jag har kört på det (med lite färre funktioner) i ett par år nu och är supernöjd! Riktigt skönt program också eftersom jag i vanliga fall är en med noll koll inom såna grejer, men Avast tycker jag känns ganska enkelt.

Precis så ska ett bra antivirusprogram uppföra sig, verka i det fördolda å inte göra nåt större väsen av sig eller sluka resurser..
  • EnAnonumius
    scrapparlotta skrev 2014-07-03 18:39:29 följande:
    Om du har ditt antivirusskydd på Svenska så står det "uppstartscanning". Eller liknande.

Och McAfee skall ha bootscan.
    Dock så använder ju jag inte det själv, så jag vet inte vad det lagt dessa "skannings inställningar" på McAfee, med det finns ju "hjälpguider" att tillgå och läsa. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2014-07-03 12:21:51 följande:
    Ett antivirusprogram som inte har bootscanning som funktion skulle jag aldrig våga använda.., det finns många "virus" som direkt angriper å slår ut ett antivirusprogram å som endast kan avhjälpas via en uppstartskanning, alltså innan viruset har fått tillgån till din dator..

För att ett antivirusprogram ska ges möjlighet att fungera optimalt så är en uppstartskanning ett måste..
    Jag håller ju med dig på sätt och vis.  Jag skulle ju inte våga heller lita på ett antivirusskydd som saknar bootscan.

Det var just sättet du skrev på som jag vände mig emot. Du skrev så där "tvärsäkert och tog förgivet"-tonfall.

Nu har du igen samma tvärsäkra och "tar för givet" tonfall igen och säger att "endast bootscan kan hjälpa".

Det är inte alltid det är så heller om man får ett virus som slår ut antivirusskyddet. Vissa virus är så jäkla elaka att de låser virusskyddet helt så du inte ens kan aktivera bootscan alls. Inte ens från felsäkert läge, "felsäkert läge" då viruset skadar programmet på sådant sätt så windows tror att det är fel linkat (man får upp varning "kan inte hitta programmet") och kan inte starta det.
    Jag vet vad jag pratar om för jag själv råkat ut för ett sådant jävla pestig virusjävel. Tog mig flera timmar att städa bort det.

En sak som jag har lärt mig sen jag började använda datorer själv, var att jag direkt är att man aldrig skall vara tvärsäker och ta saker för givet.
    Det kommer alltid något löjligt elakt som dyker upp och slår ut hela jäkla skiten och så får man i värsta fall dra till med rent drastiska åtgärder. 

• EnAnonumius
    mona83 skrev 2014-07-03 12:45:31 följande:
    Ja det var inte jag som valde Eset utan min gubbe som även betalade för virusprogramet.

Anledningen att jag nämnde kusinen var att hon ofta hade problem när hon hade Avast.

Jag är inte alls så påläst eller kunnig om vanliga datorer, men jag ser vad andra omkring mig använder och frågar datakunninga om saker och ting. Ser jag dessutom att det är återkommande rätt ofta så tolkar jag det på så vis att det är inget jag lägger pengar på.

Kanske borde hålla mig till mina CNC datorer, mer okomplicerade.
    Suckar.. Läs om och läs rätt. 

Men jag formulerar om det på mycket enklare sätt ytterligare då.

Jag påtalade för dig, att även om din kusin hade problem med Avast så säger det inget om Avast isig ändå. Då man kan få problem även med andra antivirus program. Inget antivirusprogram är "bullet proof" oavsett om man betalar för det eller om det är gratis.

Man behöver inte vara datorkunning överhuvudtaget för att göra det enkla "tänka till lite", och kunna enkelt räkna ut att inget program är "felfritt" och bara för att man inte haft "problem själv" med det egna programmet så betyder det inte att andra kan ha ha fått det.

• mona83
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 19:15:10 följande:
    Suckar.. Läs om och läs rätt. 

Men jag formulerar om det på mycket enklare sätt ytterligare då.

Jag påtalade för dig, att även om din kusin hade problem med Avast så säger det inget om Avast isig ändå. Då man kan få problem även med andra antivirus program. Inget antivirusprogram är "bullet proof" oavsett om man betalar för det eller om det är gratis.

Man behöver inte vara datorkunning överhuvudtaget för att göra det enkla "tänka till lite", och kunna enkelt räkna ut att inget program är "felfritt" och bara för att man inte haft "problem själv" med det egna programmet så betyder det inte att andra kan ha ha fått det.
    Du verkar så klok i andra trådar, men din formulering här... 
    L.O.V.E
Svar på tråden Gratis antivirusprogram?