ölburk2 skrev 2014-07-03 12:21:51 följande:
Ett antivirusprogram som inte har bootscanning som funktion skulle jag aldrig våga använda.., det finns många "virus" som direkt angriper å slår ut ett antivirusprogram å som endast kan avhjälpas via en uppstartskanning, alltså innan viruset har fått tillgån till din dator..
För att ett antivirusprogram ska ges möjlighet att fungera optimalt så är en uppstartskanning ett måste..
Jag håller ju med dig på sätt och vis. Jag skulle ju inte våga heller lita på ett antivirusskydd som saknar bootscan.
Det var just sättet du skrev på som jag vände mig emot. Du skrev så där "tvärsäkert och tog förgivet"-tonfall.
Nu har du igen samma tvärsäkra och "tar för givet" tonfall igen och säger att "endast bootscan kan hjälpa".
Det är inte alltid det är så heller om man får ett virus som slår ut antivirusskyddet. Vissa virus är så jäkla elaka att de låser virusskyddet helt så du inte ens kan aktivera bootscan alls. Inte ens från felsäkert läge, "felsäkert läge" då viruset skadar programmet på sådant sätt så windows tror att det är fel linkat (man får upp varning "kan inte hitta programmet") och kan inte starta det.
Jag vet vad jag pratar om för jag själv råkat ut för ett sådant jävla pestig virusjävel. Tog mig flera timmar att städa bort det.
En sak som jag har lärt mig sen jag började använda datorer själv, var att jag direkt är att man aldrig skall vara tvärsäker och ta saker för givet.
Det kommer alltid något löjligt elakt som dyker upp och slår ut hela jäkla skiten och så får man i värsta fall dra till med rent drastiska åtgärder.