• scrapparlotta

Gratis antivirusprogram?

Finns det nåt bra antivirus program som funkar?? Eller måste man betala dessa dyra köp programmen??  Köpte nyss en ny dator där det ingick några veckors antivirusskydd, men det går ut nu och jag får erbjudanden att köpa det nu då. Men det går på över 700 kr.....jag har lite ont om pengar nu och vill spara till semestern, så om det finns några bra gratis varianter på antivirusprogram vore det bra...Vad säger ni som kan sånt här?

• Svar på tråden Gratis antivirusprogram?
  • GBG87

Hej! Finns ju somsagt en uppsjö av antivirusprogram, jag skulle rekommendera Microsoft Security Essentials (som är gratis) duger oftast ypperligt för hemmabruk!

Har i övrigt testat: Norton Antivirus, Eset, Bitdefender, Avast, McAfee mfl. och kan varmt rekommendera Eset då det är min personliga favorit. Norton Antivirus tar oftast upp väldigt mycket av datorns systemresurser vilket gör din dator oerhört slö. Något du slipper med ex. Eset eller Microsoft (tror dock McAfee är resurssnålt också).

• mona83

Har eset på datorn nu, betalversion iofs.

Bland dom gratis körde jag med avg i många år och kan inte säga nått negativt om det alls. Funkat precis lika bra som eset gör. Aldrig haft problem med virus på datorn.

Däremot fick kusinen stora problem med bla trojan när hon hade Avast.

L.O.V.E
  • ölburk2

AVAST.., glöm alla andra gratisprogram

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    scrapparlotta skrev 2014-06-24 21:36:29 följande:

Det ser ut som om ni är nöjda över dom gratis varianterna. Vilken är lättast tro att förstå sig på? Har bara 7 dagar kvar på denna jag har nu.

Avast är bara att köra in, du behöver inte bry dig i nåt om du inte vill..., men det är så lätt att förstå så du lär nog titta iaf.., å glöm inte att göra en uppstartsskanning/bootscanning direkt efter inst, det gäller alla antivirusprogram när dom initieras för första gången.., utan den skanningen kan vilket super antivirusprogram bli helt verkningslöst..
  • EnAnonumius
    mona83 skrev 2014-07-03 11:15:27 följande:

Har eset på datorn nu, betalversion iofs.

Bland dom gratis körde jag med avg i många år och kan inte säga nått negativt om det alls. Funkat precis lika bra som eset gör. Aldrig haft problem med virus på datorn.

Däremot fick kusinen stora problem med bla trojan när hon hade Avast.

Jag själv har haft Eset och fick in en "mask" i burken som Eset inte kände igen men däremot AVG (som jag passade på att ladda ned och köra igenom med) när jag hade hittat info om vad jag hade och hur man skulle lösa det.
    Ett antivirus program behöver inte vara dåligt per se bara för att någon har råkat illa ut.

Om du läser på olika (dator) forum runt om på glada webben så händer det att folk med Eset, McAfee, Norton o.s.v  också kan råka ut för problem i bland med "falskvarningar" och ibland med att det dykt upp något nytt innan, utvecklarna hinner att upptäcka det med så att det kan slänga in skydd mot det nya viruset.

Du vet, trojaner/spywares/virus/worms har den mycket märkliga fula ovana att dyka upp ibland, de som skapar trojaner/spywares/virus/worms brukar aldrig skicka ut sina koder till de som tillverkar antivirusskydden så att användarna får skyddet innan de slpper ut trojaner/spywares/virus/worms..

I dag så kör jag med Avast. och gjort så i några år. Fullt nöjd. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2014-07-03 11:20:17 följande:
    Avast är bara att köra in, du behöver inte bry dig i nåt om du inte vill..., men det är så lätt att förstå så du lär nog titta iaf.., å glöm inte att göra en uppstartsskanning/bootscanning direkt efter inst, det gäller alla antivirusprogram när dom initieras för första gången.., utan den skanningen kan vilket super antivirusprogram bli helt verkningslöst..
    Jo du det är lätt att säga att man skall köra "bootscan" och det gäller alla antivirusprogram.
    Det är inte alla antivirusprogram som har bootscan.
    Microsoft Essensial har det inte, ändå är det klassat som en av de bästa virusprogrammen på marknaden och har fått priser det med.

Sedan på vilket sätt skulle ett antivirusprogram vara verklningslös bara för att man inte kör med bootscan direkt efter man har installerat det?

Nej jag säger inte att bootscan är dålig, jag själv kör bootscan lite då och då.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ronga

Använder också Avast. Nöjd hittills

Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • ölburk2
    Ronga skrev 2014-07-03 12:11:00 följande:

Använder också Avast. Nöjd hittills

Dom flesta antivirusprogram fungerar bra, men dom måste skötas rätt.., tyvärr missar dom nåt ibland, så en uppstarsskanning/bootscanning är vad som bör göras nån gång om året..
Svar på tråden Gratis antivirusprogram?