• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Axo
    Juronjaure skrev 2014-08-18 12:07:05 följande:

Har era barn fått vaccin mot rotaviruset, och isf, har de fått biverkningar? Min plutt ska få första dosen idag, är orolig att hon ska få feber eller annat elände...

Malte fick förra veckan och han hade bara lite magknip på kvällen. Inte värre än han haft tidigare.
  • BlippBlopp
    Juronjaure skrev 2014-08-18 12:07:05 följande:

Har era barn fått vaccin mot rotaviruset, och isf, har de fått biverkningar? Min plutt ska få första dosen idag, är orolig att hon ska få feber eller annat elände...

Ingen reaktion alls av vaccinet
  • soffipropp1987

Har varit på första mammaträningen idag! Ett gäng på 20 mammor med sina barn och barnvagnar, måste sett kul ut. Men så skönt det va att börja röra på sig lite mer och med ögon på sig som säger till om man gör för mycket. Jättekul att träffa andra mammor också :) Har ni börjat med nåt annat än promenader?

• Zakira
    soffipropp1987 skrev 2014-08-18 20:56:05 följande:

Har varit på första mammaträningen idag! Ett gäng på 20 mammor med sina barn och barnvagnar, måste sett kul ut. Men så skönt det va att börja röra på sig lite mer och med ögon på sig som säger till om man gör för mycket. Jättekul att träffa andra mammor också :) Har ni börjat med nåt annat än promenader?

Åh vad kul! Sånt skulle jag vilja testa efter mitt återbesök hos bm. Tills dess blir det bara promenader och knipövn. Vad kostar det och vart var det?
  • Sansa Snark
    soffipropp1987 skrev 2014-08-18 20:56:05 följande:

Jag missade ju memon om att man inte får träna innan efterkontrollen, och min bm hade inga tider innan 1:a september så jag har börjat powerwalka och småjogga lite. Och så har jag en app som visar övningar för att bygga upp magmusklerna igen.
  • Juronjaure

Fick en diarréblöja på eftermiddagen, antar att den var pga vaccinet. Får se hur natten blir.

Min kille började jobba idag efter semestern och jag har lite panik över vad jag ska göra av alla dagar framöver! Visst har vi haft mysiga jollerstunder här hemma idag, men gnällstunder också, och ibland känns det som om man bara väntar på att det ska bli kväll. Uttråkad eller jag vet inte vad! Vyssar barnet hela tiden känns det som, i hopp om att hon ska somna... För hon är gnällig och verkar så trött. Och ibland känns det som att hon sover hela tiden... Vaggar jag henne till sömns för ofta...? Dåligt samvete! Och jag ser hösten framför mig och tänker att SKA ALLA DAGAR VARA SÅDANA? Känner inte så många som jag kan umgås med, och de jag känner jobbar ju... Vad GÖR man? Barnet sover, äter, vi jollrar en stund, jag lägger henne på golvet så hon får krypträna, sedan verkar hon trött, och jag vyssar, hon somnar en stund, äter, vi jollrar, leker kanske lite med nån leksak. Hon verkar trött, jag vyssar, hon somnar en stund. Går KANSKE till affären en sväng.Visst skulle jag kunna åka in till stan, men tanken på att åka buss med Puttan som kanske blir upprörd och skriker i panik så att jag måste plocka ur henne ur vagnen (livsfarligt på motorvägen, väl???) gör att en sådan resa inte känns så lockande...

Okej. Har haft killen hemma i 5 veckor... Det är första dagen utan honom på länge, och jag är trött efter en heldag med bebisen utan avlastning... Känner mig lite ledsen och tänker för mycket. Kanske inte så konstigt. Kanske kan jag hitta nån öppen förskola eller liknande så att jag kan träffa lite vuxet folk ibland också... Puttis, älskar dig gränslöst, men ibland vill mamsing prata med nån som kan svara begripligt...;)

Jag bara undrar, VAD GÖR NI??? På en vanlig dag så där, hur ser den ut? Trodde att jag skulle känna mys-pys-känslor över mammaledigheten, och det gör jag också...ibland...men ibland känns det som att jag klättrar på väggarna med lillputt hängande i pälsen och inte vet vart jag ska ta vägen. Dålig dag. (Med gulljoller och många fina leenden, men just nu är jag bara så trött...)

• Mirabell
    Juronjaure skrev 2014-08-18 21:35:29 följande:

Fick en diarréblöja på eftermiddagen, antar att den var pga vaccinet. Får se hur natten blir.

Min kille började jobba idag efter semestern och jag har lite panik över vad jag ska göra av alla dagar framöver! Visst har vi haft mysiga jollerstunder här hemma idag, men gnällstunder också, och ibland känns det som om man bara väntar på att det ska bli kväll. Uttråkad eller jag vet inte vad! Vyssar barnet hela tiden känns det som, i hopp om att hon ska somna... För hon är gnällig och verkar så trött. Och ibland känns det som att hon sover hela tiden... Vaggar jag henne till sömns för ofta...? Dåligt samvete! Och jag ser hösten framför mig och tänker att SKA ALLA DAGAR VARA SÅDANA? Känner inte så många som jag kan umgås med, och de jag känner jobbar ju... Vad GÖR man? Barnet sover, äter, vi jollrar en stund, jag lägger henne på golvet så hon får krypträna, sedan verkar hon trött, och jag vyssar, hon somnar en stund, äter, vi jollrar, leker kanske lite med nån leksak. Hon verkar trött, jag vyssar, hon somnar en stund. Går KANSKE till affären en sväng.Visst skulle jag kunna åka in till stan, men tanken på att åka buss med Puttan som kanske blir upprörd och skriker i panik så att jag måste plocka ur henne ur vagnen (livsfarligt på motorvägen, väl???) gör att en sådan resa inte känns så lockande...

Okej. Har haft killen hemma i 5 veckor... Det är första dagen utan honom på länge, och jag är trött efter en heldag med bebisen utan avlastning... Känner mig lite ledsen och tänker för mycket. Kanske inte så konstigt. Kanske kan jag hitta nån öppen förskola eller liknande så att jag kan träffa lite vuxet folk ibland också... Puttis, älskar dig gränslöst, men ibland vill mamsing prata med nån som kan svara begripligt...;)

Jag bara undrar, VAD GÖR NI??? På en vanlig dag så där, hur ser den ut? Trodde att jag skulle känna mys-pys-känslor över mammaledigheten, och det gör jag också...ibland...men ibland känns det som att jag klättrar på väggarna med lillputt hängande i pälsen och inte vet vart jag ska ta vägen. Dålig dag. (Med gulljoller och många fina leenden, men just nu är jag bara så trött...)

Jag undrar också vad jag ska göra hela hösten! Dagen går rätt fort med att bara passa bebis men jag kommer ju bli knäpp om jag inte kommer ut mer eller får prata med någon. Måste lösa detta på något vis..
  • Sansa Snark
    Juronjaure skrev 2014-08-18 21:35:29 följande:

Jag känner igen mig till 100%. Har varit själv hemma i två veckor med lilleman, och vissa dagar tror jag att jag ska DÖ av tristess. Visst, han är fin och mysig och allt sånt men att inte samtala med en vuxen människa på hela dagen har känts själsdödande. Och så får jag dåligt samvete för att det känns som att jag bara väntar på att han ska somna så att jag får läsa en bok i alla fall.

Har bara en kompis som är mammaledig men hon bor på andra sidan stan och hennes barn (hon har 3) är betydligt äldre än mitt så det blir inte så mycket häng.
    Känns som att jag sätter allt mitt hopp till ÖF, men tänk om jag inte alls trivs där?

Vad gör ni andra på dagarna?
  • Axo

Kan ni ta er till öppna förskolan så är det super! Perfekt att kunna prata av sig lite och träffa lite folk!

Nu har jag en 4 åring också så mina dagar går rasande fort. Han börjar på dagis igen imon så nu är jag och Malte själva hemma 15 timmar i veckan. Den tiden går nog åt till promenad och träning ned hunden. Sen ska ju hemmet skötas också.

• soffipropp1987
    Zakira skrev 2014-08-18 21:26:28 följande:
    Åh vad kul! Sånt skulle jag vilja testa efter mitt återbesök hos bm. Tills dess blir det bara promenader och knipövn. Vad kostar det och vart var det?
    Jag ska på mitt återbesök på onsdag så jag kände att det nog går att träna lite lätt ändå. Det är i Varberg och hon tar 650kr för 8 veckor. Rätt ok pris ändå. Tyckte verkligen det va jättekul, speciellt när jag inte har nån annan i min bekantskapskrets som har barn, knyta lite nya kontakter och träffa andra i samma situation. Googla typ mammaträning och din hemstad, hoppas du finner något!!
Svar på tråden Junibebisar 2014