• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83

Det jag använder till vardags är två amningslinnen, ett svart och ett vitt. Över det har jag lösare sittande blusar, t shorts och toppar. Så knäpper jag upp ena sidan på amningslinnet och drar ned, därefter drar jag upp övertröjan. Smidigt att få fram bröstet, slipper visa magen och övertröjan skyler dessutom övre delen av brösten. Funkar finfint för mig. Amnings-bh har bara känts instängt och klämt under brösten. Skönare utan :)

• Sansa Snark

Ang, utvecklingssprång har jag en rolig app som heter The Wonder Weeks där man kan se när barnet (vanligtvis) har utvecklingssprång, vilka tecken man ska titta efter och lite vad de brukar lära sig i varje fas. Hittills har den stämt väldigt bra (vi är strax igenom språng 2).

• Kela1981
    Sansa Snark skrev 2014-09-01 22:50:13 följande:

Ang, utvecklingssprång har jag en rolig app som heter The Wonder Weeks där man kan se när barnet (vanligtvis) har utvecklingssprång, vilka tecken man ska titta efter och lite vad de brukar lära sig i varje fas. Hittills har den stämt väldigt bra (vi är strax igenom språng 2).

Den har jag också :) Snart på väg in i språng 3 om den stämmer :)
  • smalljey

Jag vet att de flesta vaccinerar sina barn utan att ens fundera en liten sekund, och det förstår jag. Men jag är en sån som inte bara följer massan och låter andra bestämma vad som är bra och inte utan jag väljer att forska i saker själv innan jag tar viktiga beslut. Så om det är någon mer än jag som ifrågasätter hela grejen och inte är helt säkra så kan jag tipsa om det här föredraget som jag precis tittat på. Så jäkla intressant!! Det ät dock i 10 delar, så det är långt! Men väl värt det.

Sen sa hon i föredraget nåt intressant också. Hon valde med sitt sista barn att inte gå till BVC alls (Hon bodde i Finland) Så länge barnet växer och mår bra finns det ingen anledning att sitta och bli uppläxad om man följer en kurva eller inte. Och egentligen, lät rätt logiskt. Att man bara går om man undrar något eller om barnet beter sig annorlunda. Men är det frivilligt att gå till BVC? Eller blir man typ anmäld som oansvarig eller nåt då? Bara lite funderingar utanför boxen liksom

• Kela1981
    smalljey skrev 2014-09-02 18:07:45 följande:

Jag vet att de flesta vaccinerar sina barn utan att ens fundera en liten sekund, och det förstår jag. Men jag är en sån som inte bara följer massan och låter andra bestämma vad som är bra och inte utan jag väljer att forska i saker själv innan jag tar viktiga beslut. Så om det är någon mer än jag som ifrågasätter hela grejen och inte är helt säkra så kan jag tipsa om det här föredraget som jag precis tittat på. Så jäkla intressant!! Det ät dock i 10 delar, så det är långt! Men väl värt det.

Sen sa hon i föredraget nåt intressant också. Hon valde med sitt sista barn att inte gå till BVC alls (Hon bodde i Finland) Så länge barnet växer och mår bra finns det ingen anledning att sitta och bli uppläxad om man följer en kurva eller inte. Och egentligen, lät rätt logiskt. Att man bara går om man undrar något eller om barnet beter sig annorlunda. Men är det frivilligt att gå till BVC? Eller blir man typ anmäld som oansvarig eller nåt då? Bara lite funderingar utanför boxen liksom smile1.gif

Alla barnfamiljer i Sverige erbjuds denna förebyggande hälsovård, som är kostnadsfri och frivillig. Det finns barnavårdscentraler i hela landet.

Så står det på 1177's hemsida, så visst är den frivillig :)
  • Kela1981

För min del så gillar jag BVC. Har en jättemysig sköterska som inte har något behov av att påpeka fel. Känner att det är skönt att ha någon att lufta tankar och funderingar med. Sen tycker jag det är roligt att få veta vikt och längd också :)

Det beror nog väldigt mycket på vilken sköterska man får hur ens upplevelse blir.

• LovaViola
    smalljey skrev 2014-09-02 18:07:45 följande:

Sen sa hon i föredraget nåt intressant också. Hon valde med sitt sista barn att inte gå till BVC alls (Hon bodde i Finland) Så länge barnet växer och mår bra finns det ingen anledning att sitta och bli uppläxad om man följer en kurva eller inte. Och egentligen, lät rätt logiskt. Att man bara går om man undrar något eller om barnet beter sig annorlunda. Men är det frivilligt att gå till BVC? Eller blir man typ anmäld som oansvarig eller nåt då? Bara lite funderingar utanför boxen liksom smile1.gif

Jag sväljer inte heller allt utan att researcha allt först! Vaccinering står jag mig tveksam till men samtidigt vet jag hur illa det kan gå om man struntar i det.. Eller ja, då blir man ju sjuk och kroppen får jobba med det på egen hand! Vilket också kan vara viktigt för immunförsvaret. Inte lätt det där.

Gällande BVC så kan jag tycka att man ibland blir mer nojig av att veta allting, och man kan gå och oroa sig att barnet inte följer den där kurvan å så.. Men det är ju frivilligt att gå dit!
  • Zakira

Samtidigt så tycker jag, utan att ha sett klippen, att det känns så himla läskigt att exempelvis polio och andra potentiellt livsfarliga sjukdomar som vi tack vare vaccinering fått bort från Sverige kan komma tillbaka om så som 20% som blir erbjudna vaccinering väljer att tacka nej helt. Det är ju inte direkt en liten höstförkylning man vaccinerar mot utan sjukdomar som kan vara så plågsamma och farliga för våra minisar. Himla svårt dilemma.

• soffipropp1987

Har äntligen varit på första mammagruppsmötet! 8 st va vi och alla hade pojkar! Det hade bara blivit så tydligen, sen sa de att det har varit ett pojkår hittills, speciellt här i vår kommun. Mätte o vägde idag också nu är pojken 2,5 månader, väger 6660 g och är 61,6 cm lång! Han följer sin kurva riktigt fint :)

• Sansa Snark
    Zakira skrev 2014-09-03 18:02:00 följande:

Samtidigt så tycker jag, utan att ha sett klippen, att det känns så himla läskigt att exempelvis polio och andra potentiellt livsfarliga sjukdomar som vi tack vare vaccinering fått bort från Sverige kan komma tillbaka om så få som 20% som blir erbjudna vaccinering väljer att tacka nej helt. Det är ju inte direkt en liten höstförkylning man vaccinerar mot utan sjukdomar som kan vara så plågsamma och farliga för våra minisar. Himla svårt dilemma.

Ja! Man ska komma ihåg att det heller inte är endast för sitt eget barns skulle man vaccinerar, utan även för andras. För vissa barn funkar inte vaccinet, andra kan inte ta det pga nedsatt immunförsvar. Men om alla runt dessa barn är skydda får sjukdomarna ingen spridning, så barnen skyddas ändå, sk flockimmuntiet. Om färre än 80-90% inte vaccinerar så finns ingen flockimmunitet och ett utbrott av exempelvis röda hund kan bli farligt. Alla gör såklart som de vill, men att vaccinera är ett solidariskt val.
Svar på tråden Junibebisar 2014