• Dimisi

    Annorlunda graviditet som 40+ än tidigare?

    Ni som har varit gravida både innan och efter ni fyllt 40, har ni märkt någon skillnad på graviditeterna? Jag var gravid när jag var 33 och 34, och nu är jag gravid igen och är 42. Jag är tidigt i graviditeten, men än så länge har jag samma symtom och mår ungefär likadant. Men jag kan tänka mig att det kommer att kännas tyngre den här gången när magen är riktigt stor. Foglossning och sammandragningar - får man mer av det när man blir äldre?

  • Svar på tråden Annorlunda graviditet som 40+ än tidigare?
  • högavisan

    Jag märkte ingen större skillnad måste jag säga. Mådde bra båda gångerna och tyckte nog inte att det var tyngre heller. Snarare kände jag mig lugnare, säkrare. Visst ökar riskerna med åldern, men självförtroendet, lugnet, förmågan att hantera små förtretligheter ökar i samma takt tycker jag mig märka. Solig

  • MinnasL

    Jag var 34 när jag fick min första, 36 när barn nr 2 kom och 37 när 3.an kom. Nu är jag 42 och väntar överraskande mitt fjärde. Är i v 11 och mår jätte illa exakt samma symptom som med den första. 2.a och 3.e graviditeterna upplevde jag som de bästa av de 3. Det som är skillnad nu är att jag är mer orolig för att få ett icke friskt barn.

  • Dimisi

    Jag mår oxå illa, men det gjorde jag med de första två oxå. Dock höll illamåendet i sig längre med andra barnet. Man brukar ju säga att illamåendet avtar från vecka 13, och så var det med första. Jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva stå ut med att må så här mer än max 4 veckor till. (Är i vecka 9 nu.)

    Jag går inte direkt och oroar mig för riskerna, men jag är väldigt medveten om dem och vill därför inte ta ut något i förskott. Jag kommer vänta längre med att inhandla prylar till bebisen och sånt.

    Hur långt gången är du, högavisan?

  • högavisan
    Dimisi skrev 2014-06-26 22:36:56 följande:

    Jag mår oxå illa, men det gjorde jag med de första två oxå. Dock höll illamåendet i sig längre med andra barnet. Man brukar ju säga att illamåendet avtar från vecka 13, och så var det med första. Jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva stå ut med att må så här mer än max 4 veckor till. (Är i vecka 9 nu.)

    Jag går inte direkt och oroar mig för riskerna, men jag är väldigt medveten om dem och vill därför inte ta ut något i förskott. Jag kommer vänta längre med att inhandla prylar till bebisen och sånt.

    Hur långt gången är du, högavisan?


    Jag är inte gravid alls nu, jag fick en liten i Januari i år. Nu är vi redo att börja baka syskon, vi får väl se hur det går. Tungan ute

    Jag hoppas du slipper ditt illamående snart, det förtar ju lite av glädjen faktiskt.
  • Aftonstjärna

    Jag har varit gravid som 25-, 28-, och nu som 37-åring. Tycker inte graviditeterna skiljer sig nämnvärt från varandra. Har mått asilla till vecka 15-16 alla gångerna. Mår bättre nu än när jag väntade tvåan, då ville inte illamåendet ge med sig alls. Då hade jag också en 3-åring att ta hand om, så tror det påverkade. Nu har jag stora, duktiga skolbarn och kan vila på soffan så mycket jag vill! Hade också rätt mycket foglossning under min andra grav, hittills har den hållit sig borta. Är i vecka 27, får se hur det blir de sista månaderna! 


    bf 23 oktober
  • annis12

    Jag fick min första 34 år gammal, jag har mått fruktansvärt illa alla graviditeterna. Känns lite tyngre nu 41 år. Tror det är lite psykiskt för mig. Vårt första barn fick vi kämpa hårt för, nu med nr 4 känns det inte lika självklart att välja att bli föräldrar. Eller "yngla av sig" som en kollega uttryckte sig. Så säger ingen när man får sin första bebis. Lite trist inställning men försöker skaka av mig.

  • Lyckoprinsessan

    Jag fick första vid 32 år och gick upp 18 kg, en flicka.
    Fick andra barnet strax innan jag skulle fylla 44 år och gick upp 20 kg, en pojke.

    Mådde mer illa första graviditeten, kanske för att det var en tjej.

    Med min kille mådde jag inte illa alls och kräktes inte ens en enda gång.
    Kände mig lika stark och pigg som vid 32 och det var inte tyngre och inga foglossningar. Var på en konsert med Madonna två dagar innan förlossningen och dansade på planen framför scenen

    Födde i augusti och det var väldigt varmt så jag blev lite svullen om fötterna men inget besvärande. Första födde jag i mars när det var kallt så det är svårt att jämföra.

    Första förlossningen var så klart jobbigare än andra. Första tog sex timmar och jag hade epidural. Andra förlossningen gick rekordsnabbt. Han föddes 20 minuter efter att jag kom in på BB och med endast lustgas. Hade lätt värkarbete tre timmar hemma innan.

    Tänk på att åka in i god tid med andra barnet för det kan gå snabbt

    Lycka till och tänk positivt!

  • gumman 1
    annis12 skrev 2014-10-07 23:08:04 följande:

    Jag fick min första 34 år gammal, jag har mått fruktansvärt illa alla graviditeterna. Känns lite tyngre nu 41 år. Tror det är lite psykiskt för mig. Vårt första barn fick vi kämpa hårt för, nu med nr 4 känns det inte lika självklart att välja att bli föräldrar. Eller "yngla av sig" som en kollega uttryckte sig. Så säger ingen när man får sin första bebis. Lite trist inställning men försöker skaka av mig.


    Förstår vad du menar, är i samma situation. Med 4:an får man inte klaga för " du har ju själv valt att skaffa många barn". Vissa är konstiga, eller hur?
  • annis12

    Ja, vissa reagerar konstigt. Fick höra att" ja, det är lätt att oplanerade misstag blir till" Vi hade verkligen planerat detta med ÄL- stickor och hela kitet
    Ingen verkar tro att jag faktiskt vill ha en bebis till vid 41år. Är 41 år verkligen så gammalt? Tycker mig höra om de som är äldre och får barn. Kräker konstant å just nu är jag inte pigg på något alls....

  • Dimisi

    Jag har kommit till vecka 27 nu och tycker fortfarande att det känns ungefär som i de tidigare graviditeterna.

  • Novelli

    Jag fick första vid 18 och sista vid 44 års ålder och den sista gången var den bästa. Jag har aldrig mått så bra och jag tror att mycket är psykiskt.
    När man är äldre tar man det mer med ro och man är lugnare i sig själv tror jag.


    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
Svar på tråden Annorlunda graviditet som 40+ än tidigare?