Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Extremt morgontrött sambo?

Någon som har en morgontrött sambo och hur sjutton löser ni det?! 

Min sambo ställer över en timme med larm, det första larmet 1,5 timme innan det är dags för mig att kliva upp. Bara det att det är upp till mig att väcka honom, annars sover han igenom alla larmen.. Det tar alltså mig en dryg timme med aktiva väckningsförsök att få upp honom. Och på det så har han ett rätt dåligt morgonhumör, så varje morgon börjar med en massa utskällningar (som han så klart inte minns efter han vaknat).

Han förstår inte varför jag tycker det är jobbigt. Att jag måste kliva upp 1,5 timme innan jag hade behövt går inte riktigt in och han förstår inte heller varför jag inte gillar att börja varje morgon med att få en utskällning "Jag borde inte ta åt mig eftersom han inte menar det". Men det förstör hela min morgon och jag blir så hysteriskt trött. Jag har lust att skaffa separata sovrum, men skulle jag inte väcka honom så skulle han försova sig varje dag och det skulle nog inte dröja länge innan han blev av med jobbet.. 

Jag börjar bli desperat nu, jag orkar verkligen inte längre men jag fattar verkligen inte hur vi ska lösa detta =(

• Svar på tråden Extremt morgontrött sambo?
  • Anonym (trött)
    Vickan I skrev 2014-06-25 07:28:59 följande:

Usch vad osexigt att behöva vara som en morsa åt sin partner. Om han inte kan visa ens den respekten att inte ställa en massa larm tidigt för att du ska få sova så skulle jag ärligt börja fundera om det är en vettig relation och partner. Sluta mamma honom, dvs väck honom inte. Han är ju vuxen och SKA ta eget ansvar för att kliva upp. Får han lägga sig tidigare. Du vet att du bara behöver ha det så här så länge som du tillåter det va?

Ja, verkligen..ibland känns det som att vara tillsammans med en tonåring... jättehett..

Han ställer larm, men han hör dom inte.. Det hjälper tyvärr inte att han går och lägger sig tidigare, det blir löjligt tidigt i så fall..
    Frk Magnusson skrev 2014-06-25 07:38:33 följande:

Hej!!
    Fi fan, jag känner igen det där.....
    Efter många snack och två barn senare har det löst sig för vår del.
    Separata sovrum kanske är en idé (för ett tag åtminstone?).
    Jag tror nämligen att han är kapabel att kliva upp utan din hjälp o således även klara av att behålla jobbet.Olika sovrum löser den mest akuta situationen med att han alltid ska till att jävlas och väcka dig (respektlöst!).
    Hos oss är det så att sambon fixar allt när han vet att han måste förlita sig på sig själv när det handlar om att kliva upp eller vakna på natten för att hjälpa något av barnen.
    Jag tror att en kliver in i en safezone och förlitar sig på att den andre ska lösa situationer som en vet att hen vanligtvis ordnar. Exempelvis är jag kvällstrött och om jag somnar först så hör jag aldrig när barnen gnäller om sambon fortfarande är uppe. Mitt undermedvetna vet att han löser det på nåt sätt. Är han däremot inte hemma hör jag allt.
    Är du med på hur jag menar?

Ja, det borde ju fungera så, men jag vet inte...Perioden mellan hans ex och mig så försov han sig så mkt att han faktiskt nästan blev av med jobbet.. 
    Jag vet inte heller om jag kan "kräva" att han går och lägger sig 7 men det känns ju lite overkill. 
  • Anonym (trött)

Tack för alla svar! 
    Vi får väl helt enkelt kolla hur det går om jag inte väcker honom. Jag vet ju att han försovit sig väldigt ofta när han inte haft någon som väckt honom men då inser han kanske problemet. "Tyvärr" är man ju två i ett förhållande så om han missköter sitt jobb så drabbar det ju även mig.
    Jag kan ju egentligen inte heller ligga där vaken och inte väcka honom av ren tjurighet. Att få honom att inse att det är vansinne att ställa ett larm var 5-10e minut i en timme kan ju vara en bra början, annars får jag väl som ni säger pusha honom till att gå och kolla upp om något är fel. I perioder så rör han sig och sparkar rätt mycket i sömnen, men det är ju inte jämt så jag tror inte det beror på det..

Han är ju väldigt frustrerad över att han inte kan vakna själv.. alla larmen är ju inte för att jag ska vakna och väcka honom, utan för att han vill vakna själv så det är inte så att han blivit bekväm med att jag väcker honom.. Då hade han nog bara ställt ett larm den tid han ville upp. Han blir ju sur när jag försöker väcka honom (antagligen mest på sig själv, för att han ändå inte lyckas ta sig upp), men jag kan ju inte ligga och lyssna på ett konstant ringande i en timme..

Svar på tråden Extremt morgontrött sambo?