• maka011

Hormonbehandling med sputor, nån mer??

Jag ska påbörja hormonbehandling med sprutor i augusti. Nån mer än jag som sitter i denna förbannade båt? Ska vi följas åt?

Och finns det kanske någon som gått igenom detta som har lust att dela med sig av sin historia?

Jag vet inte mycket alls om detta. Läkaren sa att jag får full info när vi träffas i augusti.

Antar att det jag vill är att känna mig mindre ensam i detta.

• Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??
  • EnBoll

Moasmostermia, hur gör du med jobb och så om det blir flera vul i veckan? Och hur gick det idag?:)

• Moasmostermia

Jag smiter från jobbet, antingen om jag får en tidig tid vid ca kl 9 så kommer jag senare till jobbet. Annars så åker jag under arbetstiden. Har ju rätt till att göra de, jobbar inom vården så de får pusslas lite på avd med alla är införstådda med de. Sedan har ju turen ibland att jobba kväll när jag får tiderna, men nu den senaste tiden har de blivit när jag jobbar. Ja de hade inte hänt mkt. Hade en äggblåsa på 6 mm så ska tillbaka på torsdag nästa vecka, han höjde dosen till 67.

• Lillajag86
    ikala skrev 2014-08-28 08:20:15 följande:

Ja lite resultat, jag har sprutat med 50iu i 15 dagar och nu 75iu i 3 dagar. Vid första vul då på sprutdag 8 hade ett ägg växt till 12 mm, på sprutdag 11 vad det 14mm. På sprutdag 15 vad det fortfarande bara 14mm, idag är det sprutdag 18 och jag är rädd att det fortfarande bara är 14mm.

Tänk på 18 dagar har jag varit hos gyn 4 ggr och spenderat några tusen på medicin, men jag vet att allt det kommer vara bortblåst när man ser det positiva gravtest.

Jag har ju inte kommit så långt än att jag har fått börja med sprutor. Så måste fråga, går inte medicinen på högkostnadsskyddet?
  • EnBoll

Jo det går på högkostnadsskyddet, men vet inte hur mycke man måste handla för först! Jag hämtar ut mina gonal-f gratis t.o.m i november men sen blir det dyrt, såg på förpackningen att EN penna kostar över 2000...

• Lillajag86
    EnBoll skrev 2014-08-31 09:42:46 följande:

Jo det går på högkostnadsskyddet, men vet inte hur mycke man måste handla för först! Jag hämtar ut mina gonal-f gratis t.o.m i november men sen blir det dyrt, såg på förpackningen att EN penna kostar över 2000...

Oj, det är ju riktigt dyrt. Tycker det är så himla sjukt att bara för att man inte kan bli gravid på egen hand så måste man lägga ut hur många tusen som helst för att få hjälp. Och sen är det inte ens säkert att man blir gravid.

Jag menar det ger ju tillräckligt med lidande att inte kunna bli gravid på egen hand, att det sen ska bli en kostnadsfråga för vem som får hjälp eller inte är för mig helt obegripligt.
  • EnBoll

Ja det är verkligen dyrt men som tur är så gäller högkostnadsskyddet från och med ca 2000 så om jag har fattat det rätt behöver man ju iaf bara köpa en förpackning för fullt pris. För mig betyder det ju iaf att jag kan plocka ut mina dyra astma-mediciner gratis resten av den perioden!

Hur mår ni andra på sprutorna? Jag hat fått för mig att jag har varit lite illamående sen jag började med dom men det kan ju bero på annat också kanske.

Är iaf på Cd 5 idag och har sprutat i 4 dagar med 37,5 ie. Ser fram emot vul på torsdag även om jag känner mig rätt säker på att inget kommer ha hänt då. Ska eventuellt spolas då också.

• Moasmostermia

Jag känner inte av sprutorna .. Kan ha lite molande värk till och från men annars inget speciellt. Men jag kör med puregon..

• maka011

All väntan gör mig galen!

Hörde idag av mig till gyn då jag en spontan blödning började igår.(Senaste ul visade en stor slemhinna så är den som kommer.)
    Pratade med barnmorskan om att jag och min sambo vill börja med sprutorna trots att vi inte fått svar på hans prov ännu. Så slipper jag äta hormoner för att få en blödning. Hon verkade inte jätte positiv till detta, men skulle prata med läkaren och ringa och se om resultatet var färdigt och återkomma till mig.
    Är 4 timmar sen vi pratade och jag går som på nålar.

Jag förstår hennes resonemang, det gör jag. Det är onödigt att pumpa mig full med hormoner om sambon inte kan leverera. Men samtidigt så krävs det bara en endaste spermie för att det ska bli ett plus, så jag känner att det är värt att påbörja den behandlingen.

Jag vet hur man ska ta sprutorna, så behöver ingen lektion i det. (jobbar i vården och har gett injektioner i både mage och lår)

Gud hjälpe mig för jag blir galen av all väntan.
    Vågar inte gå någonstans ifall de ringer. Vill kunna prata ostört och kunna bege mig direkt till apoteket om jag får behandling nu.

Är 1 ½ år sen vi bestämde oss för att det är dags att börja försöka, men är ständigt något vi måste vänta på.
    Kan vi inte bara få börja?!

Sorry för långt inlägg med massa frustration, men jag håller på att förlora förståndet.

• maka011

Förövrigt.. Om man läser mitt första inlägg så blev jag lovad att få börja med sprutorna i augusti, vi går in i september nu..

• ikala

Maka men måste få lov att bli frustrerad, bitter, arg och besviken. Jag började till och med att gråta hos min gyn förra veckan.

Hela tanken med en grupp här är att få nånstans att ventilera allt bra och dåligt.

Jag var hos gyn igen idag, höjde ju från 50iu till 75iu förra veckan. Det har inte hänt nånting på 1 vecka och från och med imorgon ska jag spruta 100iu, slipper åka på nått mer besök den här veckan utan har ett inbokat nästa måndag. Nu har jag 14:- kvar till högkostnadsskyddet slår i högsta taket.

Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??