Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Abort i v. 16

Ledsen att höra att du ställs inför ett så svårt val. Jag gick igenom en sen abort för en dryg månad sen, i vecka 22, eftersom vårt barn var svårt missbildat, och jag har inga barn sen tidigare. Min situation var ju helt annorlunda, så jag har inga råd att ge om hur du ska göra, men kan berätta lite om själva avbrytandet.

Om man avbryter efter vecka 13 så måste man föda ut barnet. Man får först tabletter, mifegyne, som avstannar graviditeten. Två dagar senare kommer man in på sjukhuset och får tabletter som ska starta en förlossning. Sedan får man nya tabletter var tredje timme tills det är klart. Ofta blir man klar under dagen, men det kan ta längre tid. Man får mycket smärtlindring, eftersom man inte behöver tänka på barnet, men det gjorde ju ändå ordentligt ont.

Efteråt satt jag och höll mitt barn i flera timmar. För mig var det väldigt viktigt att få säga hejdå, ven om det också var det sorgligaste jag gjort i mitt liv.. Och det är ju ett riktigt barn, med små händer och fötter och allt, fast väldigt litet. Exakt hur man vill göra får man ju välja själv, man måste inte se om man vill. 

Har varit sjukskriven sedan dess, och ett par veckor till, totalt runt 8 veckor. Har varit väldigt ledsen. Det var inga problem att få så mycket sjukskrivning för mig, när jag behövde det. Har också haft samtal med kurator, vilket varit bra Men nu när det är sommar är ju allt sånt svårare,min kurator är på semester, och jag pallar inte att träffa någon ny. Men man ska få sådan hjälp både efteråt och under avbrytandet. Även innan tyckte vår kurator, även om vi inte hade det, förutom för att skriva på ansökan till socialstyrelsen, som behövs efter vecka 18.

• Anonym (ledsen)

Om du vill vet mer om sena avbrytanden, så finns det många trådar om det i änglarum: avbruten graviditet.

Svar på tråden Abort i v. 16