Är det okej att låta sina barn testa alkohol?
Som rubriken lyder, är det okej att låta sina barn testa alkohol, så är det som är spännande med alkohol borta, eller är det helt fel?
Som rubriken lyder, är det okej att låta sina barn testa alkohol, så är det som är spännande med alkohol borta, eller är det helt fel?
Min äldsta är 15 år och än känns det avlägset att bjuda honom. Kanske känns det annorlunda det år han fyller 18.
Beror väl på hur gamla ens barn är.
Alkohol blir inte mindre spännande för att man får testa hemma. Har för mig saken undersökts och då kom man fram till att de som fick testa hemma började dricka tidigare än de som inte fick. Motsatt effekt alltså...
Jag kan bara utgå från mig själv och mina erfarenheter. Men i min familj har det alltid varit en öppen dialog om alkohol. Det bygger på förtroende. Jag och mina syskon har alltid vetat att våra föräldrar kommer stötta oss om vi skulle råka dricka för mycket. Inget tjat om det just då, utan man tar ett snack dagen efter när allt är lugnt igen. Varken jag eller någon av mina syskon har haft några problem med att vi druckit för mycket och inte kan ta hand om oss själv. Vi har fått smaka hemma. Under kontrollerade former.
Kompisar till oss som är förbjudna att ens prata om alkohol hemma har vi flera gånger fått se till att dom kommer under tillsyn.
Jag vet att det fin studier som visar på att om man fått smaka hemma så skulle man dricka med. Men det är som med all statistik. Det beror på parametrar, förutsättningar och undersökningsgrupp. Frågan är också vem som beställt eller gjort undersökningen och varför? Ta det med en nypa salt. Det finns inga rätt eller fel.
Slutsats: * Ha en dialog. *bygg upp ett ÖMSESIDIGT förtroende. *Du känner ditt eget barn bäst själv. Alla är olika. *Det finns inget rätt och fel.
Om de bara gäller att smaka tycker jag inte att de är så puttenuttigt, ja menar en två klunkar alkohol är inte farligt. Dessutom när man är sjuk är de bra att ta en slev stark alkohol för bakterie. När jag va liten fick jag alltid en äcklig slev av whisky blö men värt de.
Nej, jag tycker inte det är OK. Skulle aldrig göra det.
Det beror på ålder, som flera redan skrivit, liksom vad ordet "testa" betyder i sammanhanget.
Att en sexåring skulle få "testa" att supa sig under bordet är förhoppningsvis något alla håller med om att det är åt helvete. Ett äldre barn kan dock gärna få provsmaka (smutta) av min öl.
Nej. Det signalerar att det trots allt inte är så farligt och förbjudet.
Ja dom kommer ju ändå dricka så då kan man ju passa på att ha lite trevligt hemma också så att de inte bara är ute på vift när de är full.
Plus att de vågar komma hem även om de är full.