• MrsEnglund

Niplette, någon med erfarenhet?

Jag har en son på 4 år, kunde inte amma för mina bröstvårtor var som pyramider typ. Det var omöjligt för bebisen att få grepp. Vid ett tillfälle funkade det, jag rös av någon anledning. Men det var lite svårt att få sig själv att rysa varje gång, så det blev inte någon amning.

Hur som helst väntar jag barn nummer två och skulle vilja ge det en ny chans. Så läste jag något om Niplette som ska hjälpa platta och inåtvända bröstvårtor. Men jag har svårt att hitta bra information om detta. När ska man sätta igång? Hur länge? Vem kan gynnas av att använda det? När ska man sluta?

Är det någon här som använt det och kan berätta mer, eller som har en bra länk till en sida med ordentlig information?

• Svar på tråden Niplette, någon med erfarenhet?
  • Mapa

Har ingen aning om vad det är för något, men vill gärna veta mer jag också!:)

• emi

Hej, jag känner inte till produkten du frågade om men du kan testa att googla på Lansinoh latch assist. Den "drar" ut bröstvårtorna innan amning, finns iaf här i finland att köpa på välsorterade apotek.

Om du inte hittar den produkten så kan du testa att amma med amningsgummi, det ger babyn hjälp att få rätt grepp om bröstvårtan. 

Lycka till!

• Maria Theres

Hej!

Vad skumt att vi är i ett så lika läge! Mitt första barn, en dotter, som nu är fyra år gick inte heller att amma på grund av platta bröstvårtor. Jag använde amningsnapp ett tag men hon gick inte upp i vikt som hon skulle så efter fyra månaders helvete gick vi över helt till ersättning. Jag vill precis som du försöka igen och läste om Niplette igår. Jag hittade en bättre sida då men hittar den inte nu. På den som länken går till står det litegrann i alla fall! 

Vilken vecka är du i? Roligt att vi har så mycket gemensamt :)

www.shytobuy.se/avent-niplette-inatvanda-brostvartor.html

• MrsEnglund

Känns fortfarande som mina frågor inte riktigt fått svar. Kanske man kan höra av sig till tillverkaren, barnmorskan eller Amningshjälpen.

Jag startar vecka 16 nu, vilken vecka är du Maria theres?

• Maria Theres

Här tycker jag att det fanns lite bättre information (och pris): www.mammashop.se/niplette-brostvartsutdragare-philips-avent.html

Man ska använda den under de första 6 månaderna av graviditeten. Som jag har förstått det förlänger den mjölkgången, förhoppningsvis permanent. Jag ska nog prova men jag är tveksam till om den går att ha under kläderna som det står. Man vill ju inte gå runt på jobbet med de där om det syns under.. Sen om de skulle släppa och ramla av eller nåt :p

Jag gick in i vecka 6 idag så jag är lite bakom dig. När har du bf då? Mitten av januari?

• MrsEnglund

Jag är beräknad till 21 december. Bra sida, verkar som att jag måste fixa det här nu om det ska bli av! Värt ett försök tycker jag.

• MrsEnglund

Då är den beställd iallafall, så får jag köra så länge jag hinner och känns bra helt enkelt. Kanske det hjälper lite iallafall.

• Maria Theres

Jag har också beställt. Tänker som dig, att då har man gjort vad man kan i alla fall! Gick du någon amningskurs eller liknande förra gången? Jag antog bara, i min enfald, att allting skulle funka. Det ser ju så lätt ut för de man ser ute, på tv osv så jag fattade inte alls hur det kunde vara. Kände mig värdelös när det inte fungerade och blev deprimerad.. Funderar på att gå en kurs nu men jag vet inte riktigt vad det är man skulle kunna lära sig...?

• MrsEnglund

Nej, jag gick inte heller någon kurs. Men jag var inte heller amnings-hysterisk. Tänkte att om det inte går så går det väl inte. Jag kämpade inte, men gav det ett gott försök. Tänkte inte låta mig lida, gråta och svettas för att få amma. Här i Sverige har vi rent vatten och kan ge ersättning av god kvalitet. Jag tror inte det minsta på att det skulle främja barnets immunförsvar. Min son är 100 gånger friskare än hans kusin som ammades.

Varför jag vill försöka igen är för att det känns som den mer naturliga vägen, men precis som förra gången kommer jag inte kämpa med trasiga bröstvårtor och sånt. Om det funkar så är det bra, men om inte så är det ingen stor grej för mig.

• Maria Theres

Nej, jag försöker också ha den inställningen nu. Förra gången rann mjölken verkligen till, jag hade hur mycket som helst men hon fick ju inte riktigt tag. Pumpade en del också för att hålla det igång. Fick såklart mjölkstockning också med 40 grader i feber så det var egentligen bara en ren pina..! Usch! Så det vill jag inte gå igenom igen utan ger det ett försök och sen får det vara om det inte fungerar.

Har du fått hem den nu och provat? Jag fick den igår. Men att den är diskret under kläderna som det stod någonstans vet jag inte om jag håller med om Flört

• MrsEnglund

Har inte fått den än, men jag såg bilder på den och att ha den under kläderna tror jag inte heller funkar. Får ha den när man är hemma på kvällarna typ.

Tänkte också ta lite före/efter bilder och se om det blivit något resultat.

Svar på tråden Niplette, någon med erfarenhet?