• En struts

    Hur ska jag starta min bok?

    Okej, blivande romanförfattare som jag är, Vad är min första mening i boken tycker ni? (Jag vänder mig till er som gett ut en bok nu CoolDrömmer)
    "Hon tittade på klockan" är det en bra start tycker ni?
    eller ska jag börja med "Jag..."
    Eh, det blir inte så bra va?
    Okej, och om jag lyckas med första meningen, då tänkte jag att en massa funderingar ska komma och efter alla funderingar, vad ska hända sen?
    Författare, se hit, hur kommer ni vidare?
    Gick en skrivarkurs en gång, och då sa väl ledaren att man typ skulle ha hela intrigen klart för sig, innan man skriver boken. Eh, hur lyckas ni författare med detta?

  • Svar på tråden Hur ska jag starta min bok?
  • Ronga

    Du kan börja hur du vill egentligen, det viktiga är att du har en klar berättelse och att allt går ihop.

    Om din berättelse t ex handlar om en seriemördare så kan boken börja ungefär;

    "Hon tittade på klockan, det återstod fem minuter kvar innan innan mördaren skulle avrätta sitt femte offer..."


    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • Jeaninne

    Att börja mitt i handlingen, med någon som GÖR något, är bra tycker jag. Så "Hon tittade på klockan" är väl utmärkt!

    Och JO jag tror också att man ska hela intrigen klar för sig, och skriva ett synopsis klart, innan man startar. Man märker så tydligt när författare inte har haft det - och det har slunkit igenom redaktörer som inte läst så noga. Detaljer stämmer inte. TV-serier är värt på det här så klart.

  • Hen

    Om du ska använda hon eller jag beror ju på vilket perspektiv du tänker skriva boken i. Skillnaden påverkar ju hela boken, inte bara första meningen.
    Tänk också på att du inte skriver boken direkt utan ett första utkast. Du kan ( bör ) alltså ändra, lägga till och ta bort allteftersom du sedan bearbetar dina utkast.

  • Stugmamman

    Mitt tips är att inte börja från början med sida ett och haka upp sig på första meningen och inte ha ett färdigt synopsis färdigt först. Många bra skrividéer dör på detta sätt innan man ens börjat skriva. Man börjar med skrivkramp och så blir alltjättetråkigt och projektet arkiveras i byrålådan.

    Har du en idé som ligger dig varmt om hjärtat kasta dig in i skrivandet. Ofta ser man en tydlig scen framför sig som man känner för och som kanske ligger mitt i historien. Skriv den först! Haka inte upp dig på detaljer utan låt det flöda. Har du gått en seriös skrivarkurs har nog din lärare lärt dig betydelsen av flödesskrivning. Att inte tänka så mycket i början utan skriva på. Detta är den lustfyllda första fasen där du bara får ur dig så mycket som möjligt av din idé på papper. Det kan bli konstigt, ologiskt, skitdåligt men min erfarenhet är att det också bubblar upp saker som man aldrig skulle kunna ha tänkt fram innan man börjat skriva. Man skriver sig in i en historia, man lär känna sina karaktärer och dessa blir också mer levande, mer riktiga personer som börjar agera på sitt eget sätt. Vilken mening som är den första har mindre betydelse på det stora hela. Prova också att skriva i första person, andra person, presens och imperfekt för att känna hur det påverkar historien. Prova också att ändra stil, skriv på olika sätt för att se vad som passar historien bäst.

    Jag har dock aldrig skrivit deckare eller andra pussel-historier. Kanske är det annorlunda när man ska beskriva logiska trådar som ska gå att följa. 

    Tänk på att alla författare arbetar på olika sätt. Det gäller att du hittar ditt eget sätt att jobba på. Sätt inte upp hinder för dig innan du börjat.

    Lycka till!

  • Ronga
    Stugmamman skrev 2014-06-29 10:49:23 följande:

    Mitt tips är att inte börja från början med sida ett och haka upp sig på första meningen och inte ha ett färdigt synopsis färdigt först. Många bra skrividéer dör på detta sätt innan man ens börjat skriva. Man börjar med skrivkramp och så blir alltjättetråkigt och projektet arkiveras i byrålådan.

    Har du en idé som ligger dig varmt om hjärtat kasta dig in i skrivandet. Ofta ser man en tydlig scen framför sig som man känner för och som kanske ligger mitt i historien. Skriv den först! Haka inte upp dig på detaljer utan låt det flöda. Har du gått en seriös skrivarkurs har nog din lärare lärt dig betydelsen av flödesskrivning. Att inte tänka så mycket i början utan skriva på. Detta är den lustfyllda första fasen där du bara får ur dig så mycket som möjligt av din idé på papper. Det kan bli konstigt, ologiskt, skitdåligt men min erfarenhet är att det också bubblar upp saker som man aldrig skulle kunna ha tänkt fram innan man börjat skriva. Man skriver sig in i en historia, man lär känna sina karaktärer och dessa blir också mer levande, mer riktiga personer som börjar agera på sitt eget sätt. Vilken mening som är den första har mindre betydelse på det stora hela. Prova också att skriva i första person, andra person, presens och imperfekt för att känna hur det påverkar historien. Prova också att ändra stil, skriv på olika sätt för att se vad som passar historien bäst.

    Jag har dock aldrig skrivit deckare eller andra pussel-historier. Kanske är det annorlunda när man ska beskriva logiska trådar som ska gå att följa. 

    Tänk på att alla författare arbetar på olika sätt. Det gäller att du hittar ditt eget sätt att jobba på. Sätt inte upp hinder för dig innan du börjat.

    Lycka till!


    Bra skrivet! 

    Har också alltid velat skriva något, får sluta lata mig och göra det till verklighet!
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • Eisa

    Jag tycker "Det var en gång" är ett innovativt sätt att börja på.

    Lycka till!

  • En struts

    Å vilka bra tips ni ger. Underbart. Det här är mer givande än skrivarkurs jag gått. Jag börjar känna på hur jag ska tugga i historien tror jag.

  • En struts
    Eisa skrev 2014-06-29 11:35:59 följande:

    Jag tycker "Det var en gång" är ett innovativt sätt att börja på.

    Lycka till!


    Ha, ha. Ja men eller hur.
  • Ronga
    En struts skrev 2014-06-29 12:29:04 följande:

    Å vilka bra tips ni ger. Underbart. Det här är mer givande än skrivarkurs jag gått. Jag börjar känna på hur jag ska tugga i historien tror jag.


    Låt oss vara dom första som läser din bestseller! ;)
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
Svar på tråden Hur ska jag starta min bok?