Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

BMI Barn

Enligt BMI skulle jag gissa på att han ligger på övervikt.

Han drar in magen på alla bilder, han har lite småmulliga lår.

Vid 5-års ålder ska man kunna se revbenen (i en avslappnad position - alltså inte i en "he-man" position som din son gör på alla bilder), för att barnet som vuxet ska bli normalviktigt.

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-06-30 11:45:15 följande:

Enligt BMI skulle jag gissa på att han ligger på övervikt.

Han drar in magen på alla bilder, han har lite småmulliga lår.

Vid 5-års ålder ska man kunna se revbenen (i en avslappnad position - alltså inte i en "he-man" position som din son gör på alla bilder), för att barnet som vuxet ska bli normalviktigt.

Nu såg jag att du skrev att han låg på fetma. Jag antog som sagt övervikt - mer åt fetma än normalvikt (barn ska vara ordentligt spinkiga i den åldern för att uppnå normalvikt efter tonåren).

Men om du tar en bild på honom i en normal och avslappnad position så är det lättare att se.
  • Anonym (C)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2014-06-30 11:48:30 följande:

Ja alltså han står ju och spexar men han drar inte in magen på tredje bilden men det är just på brösten och magen som jag själv har märkt lite extra.

Alltså alla har ju olika kroppstyper, så är det.

Jag har själv en son som är redig och stabil i kroppen. Han har också mage, precis som din son, samt knubbiga lår, precis som din son. Min son är även lite rund i ansiktet.

Han är dock bara 3,5 år, men jag har börjat ta tag i detta redan nu. Han måste gå och röra sig mycket, inget socker, en portion mat (motsvarande hans två knytnävar i storlek), ett glas mjölk och sedan vatten, osv.
  • Anonym (C)

Jag kollade BMI för min son nu.

Min son är som sagt 3,5 år (så jag mätte en gång för 3 år och en gång för 4 år, då man inte kunde mäta för halvår).

Jag mätte hans längd och kollade hans vikt nyss.

Han är 104,5 cm lång och väger 18 kg. Jag skrev in 104 cm när jag räknade ut hans BMI.

Hans BMI hamnade på normalvikt. Närmare övervikt än undervikt.

Jag kommer att fortsätta att försöka hålla hans vikt. Jag bantar honom inte, men jag ser till att han inte äter sötsaker, dricker saft, äter för stora portioner, samt att han rör på sig ordentligt.

Min son ska inte lämna mitt hem överviktig. Det är ett av mina främsta ansvar som mamma.

• Anonym (C)
    AnemoneNemorosa skrev 2014-06-30 12:18:13 följande:

Jag tycker verkligen inte att han ser fet ut.

Men som jämförelse är min son som snart fyller sju 121 cm och väger 20,5kg och han är när jag tittar betydligt slankare.

Alltså, ja det är nog väldigt lätt att bli "hemmablind" för barnfetma!

21 kg till 121 cm är typ precis vad man "ska" ligga på (sedan vet jag inte om man "ska" vara 121 cm vid 7-års ålder - men man "ska" ha 21 kg till 121 cm. Följer man samma linje ända till vuxenlivet, så blir man normalviktig som vuxen).
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-06-30 12:11:55 följande:

Jag kollade BMI för min son nu.

Min son är som sagt 3,5 år (så jag mätte en gång för 3 år och en gång för 4 år, då man inte kunde mäta för halvår).

Jag mätte hans längd och kollade hans vikt nyss.

Han är 104,5 cm lång och väger 18 kg. Jag skrev in 104 cm när jag räknade ut hans BMI.

Hans BMI hamnade på normalvikt. Närmare övervikt än undervikt.

Jag kommer att fortsätta att försöka hålla hans vikt. Jag bantar honom inte, men jag ser till att han inte äter sötsaker, dricker saft, äter för stora portioner, samt att han rör på sig ordentligt.

Min son ska inte lämna mitt hem överviktig. Det är ett av mina främsta ansvar som mamma.

Jag glömde säga att han vid 3-årskontrollen var 100 cm och även då vägde 18 kg. Då låg han på övervikt.

BVC-sköterskan sa dock att det inte var nån fara, men jag valde att fråga läkaren istället och han var mer ärlig och sa att ja, han ligger på övervikt (vilket jag anade) och ni bör tänka på att inte truga i honom mat. Är han mätt så är han. Det har jag hållt stenhårt på.

Varför han nu stått stilla på vikten men ändå vuxit 4,5 cm på ett halvår, beror nog främst på att han rör sig väldigt mycket mer än innan, samt att jag minskat portionerna och tagit bort sötsaker. Han kan få en glass nån gång då och då, men aldrig godis, chips, saft, läsk, osv.
  • Anonym (C)
    McIris skrev 2014-06-30 14:36:28 följande:

Min 5-åring väger 21 kg o är runt 116 cm o är enligt BMI normalviktig, men på övre kurvan. Jag tycker inte 25 kg till 118 cm låter så mycket. Alla har verkligen olika form!!! Alla har inte revben som sticker ut som nån skrev! Vet du, min 5-åring föddes med stor mage haha! O hon har fortfarande en liten kulmage. Både jag o min man är smala och vår äldsta dotter, hon är ca 128 cm o väger runt 23,5 kg. Alla är olika, de får samma kost o 5 åringen äter mycket mindre än den äldsta!!

Det där med revbenen var det jag som skrev. Detta sa barnläkaren till mig vid sonens 3-årskontroll. Googlar man på det så finner man även fler källor som styrker detta.

Jag sa även i ett annat inlägg att alla har olika kroppstyp och alla kan inte vara smala.
Svar på tråden BMI Barn