Anonym (C) skrev 2014-06-30 12:11:55 följande:
Jag kollade BMI för min son nu.
Min son är som sagt 3,5 år (så jag mätte en gång för 3 år och en gång för 4 år, då man inte kunde mäta för halvår).
Jag mätte hans längd och kollade hans vikt nyss.
Han är 104,5 cm lång och väger 18 kg. Jag skrev in 104 cm när jag räknade ut hans BMI.
Hans BMI hamnade på normalvikt. Närmare övervikt än undervikt.
Jag kommer att fortsätta att försöka hålla hans vikt. Jag bantar honom inte, men jag ser till att han inte äter sötsaker, dricker saft, äter för stora portioner, samt att han rör på sig ordentligt.
Min son ska inte lämna mitt hem överviktig. Det är ett av mina främsta ansvar som mamma.
Jag glömde säga att han vid 3-årskontrollen var 100 cm och även då vägde 18 kg. Då låg han på övervikt.
BVC-sköterskan sa dock att det inte var nån fara, men jag valde att fråga läkaren istället och han var mer ärlig och sa att ja, han ligger på övervikt (vilket jag anade) och ni bör tänka på att inte truga i honom mat. Är han mätt så är han. Det har jag hållt stenhårt på.
Varför han nu stått stilla på vikten men ändå vuxit 4,5 cm på ett halvår, beror nog främst på att han rör sig väldigt mycket mer än innan, samt att jag minskat portionerna och tagit bort sötsaker. Han kan få en glass nån gång då och då, men aldrig godis, chips, saft, läsk, osv.