Blindtarm borta !
Usch ja, min blindtarm är också borta sen sex år tillbaka..
För att göra en lång historia kort så gjorde det j..ligt ONT och jag blev efter några turer och provtagningar på akuten skickad till gyn och fick gå igenom den värsta undersökning jag varit med om. Det gör OOONT med UL när man har blindtarmsinflamation.
Läkaren som undersökte mig var hårdhänt och sa att det här får jag stå ut med, fastän jag grät av smärta.
När jag blev skjutsad från gyn-avdelnignen hade läkaren beslutat om titthålsoperation för hon misstänkte att äggledaren hade vridit sig runt sig själv och så ville hon kolla en mörk skugga på äggstocken. Jag var jätteorolig för att mista äggstocken eller för att jag hade fått cancer, men jag fick inte svar på mina frågor av läkren..
Vet inte riktigt var de skjutsade mig efter gynundersökningen, men jag blev i alla fall förberedd för operation och så fick jag äntligen, efter ca fyra timmars väntande och ordentliga smärtor, en bedövnignsspruta och kunde sova tills det var dags för operationen.
Jag kommer ihåg att jag vaknade upp igen och allt var jätteskönt (var nog lite drogad fortfarande ) Sen började jag få igång hjärnan igen och blev orolig för vad det varit för fel. Fick reda på att det var blindtarmen som nästan srpuckit.
Efter operationen fick jag stanna på sjukhuset i en vecka eftersom jag blev allergisk mot den antibiotika jag fick. Jag kräktes nästan oavbeutet under två dygn innan de kom på vad det var för fel.. *huuua*
Det tog tid innan magen blev OK och började fungera hyfsat bra igen, men helt bra blir den inte. Jag fick IBS (Irriterad tjocktarm) efter de tog bort blindtarmen, men det är en annan historia..
Hur som hellst är jag är glad att man bara har en blindtarm för det här vill jag ALDRIG uppleva igen...
Snurp:
Skickar stora krya på dig kramar, vet vad du gått igenom!!!
ps. krånglar magen kan du prova att äta a-fil och kapslar med nyttiga tarmbakterier, de finns på apoteket (tror de hette Trevis) Det hjälpte mig i alla fall.
Fröken:
Jag har funderat ibland om äggstocken/äggledaren påverkats av blindtarmen. De sa att området runt den hade varit rött och irriterat. Sa din läkare något om det var vanligt att äggstocken skadas?
Hoppsan, det blev lite långt det här i alla fall, fast jag tänkte att det skulle bli kort Ha det bra allihop, med eller utan blindtarm!!!