• Anonym (rätt kommunikation)

    Hur pratar jag med barnet?

    Hej,

    Mitt barn på 5 år har en väldigt otrygg anknytning till sin biologiska pappa. (skild sedan många år).
    Pappan kommer och går i barnets liv när han behagar, ibland går det 2-3 månader utan att de ses. Han är missbrukare, ligger regelbundet inlagd på psyket samt blir omhändertagen/lobbad regelbundet. Han har även använt våld vid många tillfällen framför vårt barn mot sin partner. 

    Jag behöver få veta hur jag kan prata med barnet vad som har hänt, få denne att öppna upp sig och känna sig trygg. Jag vill även kunna få barnet att släppa ut känslor h*n verkar bära på i sin ensamhet. 

    det är en pågående utredning genom socialen/familjerätten och ansökan om enskild vårdnad är i rullning. 

    Barnet är lugnt hemma hos mig, snäll, omtänksam och mild/vänlig. 
    Däremot behöver barnet oerhört mycket kramar/pussar och närhet, blir osäker när h*n inte är i samma rum som mig. Presenter och gåvor ges hela dagarna till mig.
    H*n har svårt att visa ilska, blir sällan till aldrig argt. Vid tillsägelser "stänger h*n ner sig", står blixtstilla, svarar inte och undviker min blick. 

    vad och hur ska jag göra? 

Svar på tråden Hur pratar jag med barnet?