Inlägg från: Ambulansliv |Visa alla inlägg
  • Ambulansliv

Ambulandpersonal se hit!

Personligen ställer jag gärna upp. När det är allvarliga saker. Tror ingen av mina kollegor skulle säga nej att prata en stund om patienten hör av sig. Sen vet jag att drt förekommit att patienter/anhöriga hör av sig o sen har svårt att släppa taget men då får man ju som personal säga ifrån.

Vårdade de dig länge eller var det nära till sjukhus?

• Ambulansliv
    Anonym (Brustet utomkveds) skrev 2014-07-03 20:26:17 följande:
    Nej inte speciellt länge tror jag. Kanske en kvart hemma och en kvart i ambulansen. Jag vill mest träffa dem och gå igenom journalen och fråga lite typ "ok då såg ni det, vad gjorde ni då och vad fick er sen att fatta nästa beslut" osv mest bara veta vad som hände mig och hur de uppfattade mig, situationen, och mitt tillstånd. De var väldigt proffsiga och hade tydligen redan rapporterat in till sjukhuset vad jag förmodligen hade drabbats av men de var kolugna mot mig och visade på inget sett hur allvarlig situationen var. Dock gjorde deras korrekta och utförliga rapport att läkare från flera olika avdelningar stod uppradade i trauma rummet och väntade när vi kom och jag fick förstaklassig hjälp.
    Det är ju så det går till för alla svårt sjuka patienter, gängse standard för alla patienter som triageras som svårast sjuka. Men kolla in ditt landstings hemsida så står säkert nåt nummer till ambulanschefen där så du kan komma i kontakt med någon av dom.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-29 01:05:47 följande:

Eller så finns den enbart på papper. Beror på landsting.

Vilket landsting har enbart på papper?
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-29 01:56:31 följande:

De landsting där inte allt finns på datorn.....

Och vilka landsting är det i Svergie 2014?
  • Ambulansliv

TS! Ring växeln på landstinget o begär att få numret till ambulanschefen. Ta inte kontakt direkt m personalen. Skulle bli riktigt sur om nån ringde mig privat.

• Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-29 06:05:52 följande:

Bla delar av NLL

Nope. Kompisar som jobbar/har jobbat på olika ställen i Norrbotten o alla för journal på dator.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-31 15:45:35 följande:

Varför skulle någon ringa upp dig (eller annan amblanspersonal) privat?!

Det kan du ju fundera på. Men då det hänt flera av mina kollegor vet jag att det händer.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-31 16:12:37 följande:

Därför man inte ska ha efternamnet synligt eller välja att inte så med i telefonkatalogen/eniro/hitta etc etc. Då slippers man sådant.

Ehhhh?

Du motsäger dig inte att TS ska fråga efter namnen via journalen. Då får hon för och EFTERnamn. Tar hon kontakt via chefen går det genom jobbet.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-31 19:25:34 följande:

Sant det. Men missade du resten jag skrev?Jodå, idag har vi makten att själva bestämma pm vi ska???? stå med med vårat telefonnummer.

Vad hade det m saken att göra? Vill du inte ha kontakt har du inte efternamn med. Det var så självklart o totalt orelevant vad gäller TS frågeställning.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-31 20:16:52 följande:

Ambulanssjournalen! Är det som det handlar om. om inte de andra journalerna som finns på datorn.

Vilka delar av Norrbotten. Du får specificera för nu är vi fler som undrar...
  • Ambulansliv
    Nixe skrev 2014-08-03 23:21:50 följande:

men snälla någon! är ni helt tröga som inte ser hur ni är helt OT med ert barnsliga jävla tjatter om vilka landsting som skriver in ambulansjournalen digitalt eller inte? va fan att folk ska ha problem med bagateller då.

För dig må det vara en bagtatell. För mig är det VIKTIG basfakta när det gäller hur TS bör komma i kontakt med den personal hon vill komma i kontakt med. Så smit och göm dig är du snäll och återkom när du vidgat dina vyer en aning!
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 12:11:41 följande:
    Är de viktig basfakta för dig att få veta vilka sjukhus inom NLL som har amb.journalen på data eller inte? På vilket sätt påverkar detta TS?
    Det är basfakta att få fram när någon uppenbarligen sitter och ljuger i tråden. Skall du fortsätta provocera eller vad är ditt syfte att var här?
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 13:07:48 följande:
    Mitt syfte var att informera om att alla landsting inte har amb.journalerna på dator, vilket någon påstod.
    Och vi kom fram till att ALLA har de! Så bara GE DIG!!!!
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 14:38:04 följande:

Men ALLA har inte! Svårt att förstå det?!

Varför driver du frågan? Alla journaler hamnar i datorn. PUNKT!!!!
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2014-08-04 18:40:58 följande:

Fortfarande nej, alla gör inte det.

Joooo

Over and out.....
  • Ambulansliv
    Cissipissi skrev 2014-08-05 08:46:04 följande:

Inte i mitt län, där scannas inte ambulansjournalen ännu..

Så journalen följer inte patienten?

Och...hur kan man i journalsystemet se vilka som jobbat aktuellt pass?
  • Ambulansliv
    Cissipissi skrev 2014-08-05 17:13:52 följande:
    En pappersjournal följer patienten, den skriver vi ut. Akuten kan inte gå in och läsa den digitalt. Snart ska vi dock kunna synka den med datasystemet som akuten har. Det försvinner mycket information då läkarna sällan tittar i våra pappersjournaler.

Administratörer/chefer kan gå in och söka bland körningar. Vet man datum och ungefärligt klockslag kan de gå in och se vem som jobbat på aktuell bil.
    Du skriver ut pappersjournalen?
    Mao har du först skrivit in den på datorn?

Vi skrev också ut kopia förut, då journalerna inte var länkade. Men som sagt, den finns på datorn

Men vet chefen vilken dag det gäller vet man ju också vilka som jobbade om man kollar schemat. Måste väl vara en lättare väg? Men visst.
  • Ambulansliv
    JA77 skrev 2014-08-05 06:04:38 följande:
    I många landsting finns olika aktörer på ambulansen, varför det då kan vara lättare att gå via sjukhusjournalen där det finns en ambulansjournal inscannad/som bilaga. 
    Inte spec många landsting som har olika aktörer. Nåt enstaka har några privata och egen regi. Men ofta har ju landstinget en aktör i en stad/område. Så rätt person är fortfarande ambulanschefen som då kan luska fram vilken personal det gäller och sen fråga om de är intresserade. Om det går via journalen får patienten namn, namn som vi inte alltid vill ska lämnas ut utan att veta orsak. Ok?
  • Ambulansliv
    JA77 skrev 2014-08-05 21:57:48 följande:

Jo, bla Stockholms län har olika aktörer - och olika chefer. Ambulanspersonal är väl inte mer hemlig än någon annan vårdpersonal? Vårdar jag en patient på en avdelning, är det fritt fram för patienten att ta reda på mitt hela namn. 

Visst kan pat använda valfri metod att ta reda på namn. Det betyder dock inte att jag hänvisar till valfri metod utan rekommenderar TS/övriga med behovet att ringa växeln på det sjukhus man tillhör och begära chefen för det ambulansområde man bor i. Man kommer hamna rätt.
  • Ambulansliv
    Ambulansliv skrev 2014-08-05 17:17:18 följande:
    Du skriver ut pappersjournalen?
    Mao har du först skrivit in den på datorn?

Vi skrev också ut kopia förut, då journalerna inte var länkade. Men som sagt, den finns på datorn

Men vet chefen vilken dag det gäller vet man ju också vilka som jobbade om man kollar schemat. Måste väl vara en lättare väg? Men visst.
    Cissipissi, jag fick aldrig reda på om du skriver in journalen i datorn eller inte. 

Men om den finns i datorn, har ju chefen tillgång till den och då kan chefen söka på patientens personnummer eller hämtadress. Jag fick intrycket av att chefen inte hade tillgång till journalen. Ja du var lite rörig.
Svar på tråden Ambulandpersonal se hit!