• Anonym (Brust­et utomkv­eds)
    Äldre 3 Jul 13:27
    5979 visningar
    55 svar
    55
    5979

    Ambulandpersonal se hit!

    Jag undrar om det finns någon som jobbar på ambulansen där ute och kan svara på några frågor?

    Kan man efter att ha varit väldigt kritiskt sjuk och blivit hämtad av ambulans osv be att få prata med just de ambulssjukvårdarna som hade hand om en. Jag var väldigt nära döden och en del av min bearbetning är att förstå vad som hände den där dagen. En viktig pusselbit är just tiden med ambulansen och de var oerhört proffsiga och ställde nästan direkt rätt diagnos vilket gjorde att jag kom till sjukhus snabbt och inte föblödde invärtes.

    Jag känner starkt behov av att få prata med dess två människor. Vad jag ska säga vet jag inte riktigt men kanske behöver få höra dem berätta lite osv.

    Är det en orimlig begäran? Vad tycker ni som jobbar på ambulansen om sånt. Tycker ni det är onödigt, jobbigt, vill ni inte göra det eller är det helt ok? Vill ju inte tvinga dem att göra nåt de kansk finner helt bortkastad tid?

    Snälla kan någon förklara vad som är vanligt i såna här fall?

  • Svar på tråden Ambulandpersonal se hit!
  • Äldre 3 Jul 13:45
    #1

    Skulle tro det är väldigt ovanligt... men ring dit och fråga om du kan få träffa dom, men gör det snart så de kommer ihåg dig.

  • Anonym (Amb-s­sk)
    Äldre 3 Jul 15:10
    #2

    Roligt att höra att du är nöjd med vården.

    Är väl inte jättevanligt att vi får förfrågningar att träffas med patienter men det förekommer. Ex pat som överlevt ett hjärtstopp eller en trafikolycka, patienter som bara vill tacka för god vård eller anh till pat som avlidit...

    Så kontakta du, går säkert jättebra:)

  • Ambula­nsliv
    Äldre 3 Jul 15:13
    #3

    Personligen ställer jag gärna upp. När det är allvarliga saker. Tror ingen av mina kollegor skulle säga nej att prata en stund om patienten hör av sig. Sen vet jag att drt förekommit att patienter/anhöriga hör av sig o sen har svårt att släppa taget men då får man ju som personal säga ifrån.

    Vårdade de dig länge eller var det nära till sjukhus?

  • Anonym (Brust­et utomkv­eds) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 20:26
    #4
    Ambulansliv skrev 2014-07-03 15:13:38 följande:

    Personligen ställer jag gärna upp. När det är allvarliga saker. Tror ingen av mina kollegor skulle säga nej att prata en stund om patienten hör av sig. Sen vet jag att drt förekommit att patienter/anhöriga hör av sig o sen har svårt att släppa taget men då får man ju som personal säga ifrån.

    Vårdade de dig länge eller var det nära till sjukhus?


    Nej inte speciellt länge tror jag. Kanske en kvart hemma och en kvart i ambulansen. Jag vill mest träffa dem och gå igenom journalen och fråga lite typ "ok då såg ni det, vad gjorde ni då och vad fick er sen att fatta nästa beslut" osv mest bara veta vad som hände mig och hur de uppfattade mig, situationen, och mitt tillstånd. De var väldigt proffsiga och hade tydligen redan rapporterat in till sjukhuset vad jag förmodligen hade drabbats av men de var kolugna mot mig och visade på inget sett hur allvarlig situationen var. Dock gjorde deras korrekta och utförliga rapport att läkare från flera olika avdelningar stod uppradade i trauma rummet och väntade när vi kom och jag fick förstaklassig hjälp.
  • Ambula­nsliv
    Äldre 3 Jul 20:32
    #5
    Anonym (Brustet utomkveds) skrev 2014-07-03 20:26:17 följande:
    Nej inte speciellt länge tror jag. Kanske en kvart hemma och en kvart i ambulansen. Jag vill mest träffa dem och gå igenom journalen och fråga lite typ "ok då såg ni det, vad gjorde ni då och vad fick er sen att fatta nästa beslut" osv mest bara veta vad som hände mig och hur de uppfattade mig, situationen, och mitt tillstånd. De var väldigt proffsiga och hade tydligen redan rapporterat in till sjukhuset vad jag förmodligen hade drabbats av men de var kolugna mot mig och visade på inget sett hur allvarlig situationen var. Dock gjorde deras korrekta och utförliga rapport att läkare från flera olika avdelningar stod uppradade i trauma rummet och väntade när vi kom och jag fick förstaklassig hjälp.
    Det är ju så det går till för alla svårt sjuka patienter, gängse standard för alla patienter som triageras som svårast sjuka. Men kolla in ditt landstings hemsida så står säkert nåt nummer till ambulanschefen där så du kan komma i kontakt med någon av dom.
  • Äldre 3 Jul 20:37
    #6

    När jag fick ambulans och akutläkarbilen bad de oss höra av oss och berätta hur det gick, jag tänker ofta på vilken tröst det var i vår chock.

  • Äldre 3 Jul 22:37
    #7

    Vet vad du har gått igenom. När samma hände mej kom en av läkarna upp till mej på avdelningen någon dag efter och en syrra från akuten oxå. De ville se hur det var med mej och läkaren sa att han räddar mej från djävulen 3 ggr och berättade vad som hänt. Sjuksyrran var så glad att jag klarat mej och ville bara se mej. Det var värt mycket för mej då. Samma åkomma som du hade.

  • JA77
    Äldre 29 Jul 01:02
    #8

    I din ambulansjournal står vilka som vårdade dig. Ambulansjournalen scannas in eller finns elektroniskt. Vänd dig till sekreterarna på sjukhuset som har hand om journalhantering. Du kan ringa via sjukhusväxeln. 

  • Sweet Sofia
    Äldre 29 Jul 01:05
    #9
    JA77 skrev 2014-07-29 01:02:15 följande:

    I din ambulansjournal står vilka som vårdade dig. Ambulansjournalen scannas in eller finns elektroniskt. Vänd dig till sekreterarna på sjukhuset som har hand om journalhantering. Du kan ringa via sjukhusväxeln. 


    Eller så finns den enbart på papper. Beror på landsting.
  • Anonym (:))
    Äldre 29 Jul 01:10
    #10

    Min sambo var med om en bilolycka och hade inga minnen från olyckan, några år började han plugga på komvux och en av hans klasskompisar kände igen honom och frågade om han hade ett ärr på ett speciellt ställe, som han har. Det visade sig att hans klasskompis hade vart med och räddat min sambo, så han fick träffa personalen som hade räddat honom, och han fick även veta vilken änglavakt han hade den dagen

Svar på tråden Ambulandpersonal se hit!