Aspie skrev 2014-07-04 23:06:32 följande:
Har funderat på det men inte hittat några vettiga instruktioner tidigare, tack för tipset! Ska kika in där senare. Kan du förklara hur just du gör? *nyfiken*Det är det jag har tänkt göra! Tack för tipset! Ska undersöka lite noggrannare senare. Skönt att någon som har (haft) torrt hår tipsar om produkter. Jag känner någon som använder riktigt frisörschampoo, men som aldrig har haft torrt hår eller så, så den är inte mycket till hjälp. Det där med tvätt gav jag mig på och var rätt duktig på ett tag! När jag var tonåring hade jag bakteriefobi och grejer och tvättade håret tre gånger om dagen, men bara härom året så tvättade jag håret var fjärde dag ungefär (använde torrschampoo någon gång ibland). Men nu efter att frisören sagt åt mig att ha hårinpackning varannan vid varannan tvätt så tvättar jag det oftare, det blir riktigt flottigt. Är visserligen ledig den här månaden, så kanske ska passa på att tvätta det lite mer sällan.
Är du säker på att det hjälper? Känns som om jag bara kommer tappa massa då (men min nya hårborste sliter ju förhoppningsvis mindre i alla fall). Ska testa borsta det lite oftare i alla fall. Har nyligen klippt av mig hälften av håret så jag har (tack o lov) inte lika mycket tovor som tidigare. Då snackade vi om att jag fick borsta håret tre gånger om dagen p.g.a. kråkbon i nacken...
Jag använder garants såklart balsam vid tvätt (inge schampoo alltså) och sen ett tyngre balsam som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, efteråt för att ge mer fukt. Men det viktigaste är att man innan man börjar med balsammetoden tvättar håret en gång med ett så kallat sista schampoo för att få ur alla rester av silkon, syntetiska oljor och hårprodukter. Sen måste man vara noga med vad man har i håret vid styling. På
lockig.se finns listor över olika "godkända" produkter. Det är lite meckigt men sååååå värt det när man gör det. Håret blir jättefint.