• Tom Araya

Hjälp! Mail borta - vad göra?

Jag är skitdålig på att radera mail....kan vara bra att ha senare, tänker jag, fast säkert hälften förblir olästa. Konsekvensen är tusentals mail i inkorgen.
    Nu behöver jag ha fram några gamla mail (som jag vet att jag inte har raderat), men de hittas ej, trots att jag söker på korrekt E-postadress.

Finns det något man kan göra för att finna dem?

Tips mottages tacksamt!

Varför varnas man inte för att mail försvinner vid en viss ålder eller mängd sparade mail?

• Svar på tråden Hjälp! Mail borta - vad göra?
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-09 21:49:10 följande:
    När jag skriver en adress så föreslår den olika adresser och namn, men jag låter helt enkelt bli att välja någon av förslagen och gör min egen sökning.
    Har försökt nu, men får inte upp något.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-09 22:21:59 följande:
    Har försökt nu, men får inte upp något.
    Jag antar att du testat att söka upp något annat mail på samma sätt för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

Det finns 2 sätt kvar att testa:
    Söka på andra ord som finns i mailet eller runt ett visst datum
    Söka manuellt genom att bläddra igenom mailen.
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-09 23:56:48 följande:
    Jag antar att du testat att söka upp något annat mail på samma sätt för att kontrollera att allt fungerar som det ska
    Japp! Jag lyckades hitta ett mail jag skickat till personen, då denne fanns i en sändlista bland flera. Men försöker jag hitta tidigare mail med enbart denna person som mottagare så får jag inga napp, även när jag försöker på arbetsplats, ämnen mm.
    sportpappa skrev 2014-07-09 23:56:48 följande:
    Det finns 2 sätt kvar att testa:
    Söka på andra ord som finns i mailet eller runt ett visst datum
    Söka manuellt genom att bläddra igenom mailen.
    Jag har försökt söka på vad jag minns kan finnas, men det handlar ju om 1-2,5 år gamla mail, så det är inte lätt att minnas detaljer.

Jag har 20 000 mail.
    Går det att begränsa tidsmässigt så kan jag nog leta manuellt.

• sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-10 06:51:48 följande:
    Går det att begränsa tidsmässigt så kan jag nog leta manuellt.
    I den avancerade sökfunktionen så finns det en väldigt bra funktion för att tidsbegränsa sökningen. Testa den.
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-10 13:51:19 följande:
    I den avancerade sökfunktionen så finns det en väldigt bra funktion för att tidsbegränsa sökningen. Testa den.
    Går det att söka inom tidsintervall enbart, med fält för avsändare, mottagare, ämne och nyckelord tomma?
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:41:04 följande:
    Går det att söka inom tidsintervall enbart, med fält för avsändare, mottagare, ämne och nyckelord tomma?
    Varför inte bara testa?

Jag har nu testat åt dig. Det går alldeles utmärkt.
  • YokohamaNr2
    hallontroll skrev 2014-07-09 15:07:38 följande:
    Kommer du ihåg något ovanligt ord som fanns med i mejlet?

Jag vet inte hur och varför , men det har hänt att jag lyckades inte hitta gamla mejl när jag sökte på ( rätt ) mejladdress , men jag tyckades hitta när jag letade efter ord som fanns med.
    Ja det har hänt mig också! använder googlemail och ett speciellt jättegammalt mail som jag behöver hitta ibland går inte att hitta med address men nu vet jag det och söker på ett speciellt ord istället
  • Tom Araya

Nu tror jag att jag hittat alla till/från just den avsändaren....men vilket jobb! Det handlade om ca 8-9 månader att söka av och just då fick jag typ 3 sidor av uppdateringar per dygn från en sajt...Kräks

Jag har nu lagt dem i en särskild mapp.

Tack för alla tips.SkålSolig

Nu några fler frågor:

Kan man
    -Bifoga en sådan mapp i ett mail?
    -Spara en sådan mapp på någon form av minnesbärare (typ extern hårddisk, cd-skiva, usb-minne eller liknande)?
    -Skriva ut allt innehåll i en sådan mapp i ett svep?

När man skapat en sådan mapp och fyllt med innehåll, är det då att betrakta som arkiverat eller går det att arkivera hela mappen?
    Vad blir skillnaden?

• sportpappa

Svaren:
    Nej
    Nej
    Nej

Enligt mina tester så går det bara att ha ett arkiv. Även om jag skapar en undermapp i till min arkivmapp så anser åtminstone inte gränssnittet att den undermappen är arkiverad.

Det du kan göra är att hämta ut mailen med IMAP eller POP till något annat program som klarar av det du önskar göra.
    http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/outlook/send-receive-from-app

Jag tycker inte att du behöver bry dig särskilt mycket om arkiverafunktionen så länge du inte har många mail med stora bilagor. Några tusen mail är inte många mail. Jag har själv över 40000 mail sparade utan några storleksproblem.

• Tom Araya

Det viktiga för mig är att de är lätta att hitta och inte försvinner.

Jag upplever dock att programmet inte sorterar lika bra i mappen som i inkorgen.
    I inkorgen ligger alla mail i samma ämne ihop under ämnet, så ligger inte mailen jag la in i mappen nu, utan där är de enbart i kronologisk ordning.
    Är det en inställningssak eller saknas vissa av inkorgsfunktionerna i mappar?

• sportpappa

Det är nog så att gruppering bara fungerar i inkorgen. Jag kör Gmail primärt och förundras över att folk fortfarande sitter kvar i Hotmail/Outlook. Outlook är väldigt begränsat i jämförelse. 

• Tom Araya

Jag provade Gmail ett tag men hade lite svårt för funktionerna.

Du ska ha tack för all hjälp, det var oerhört värdefullt! {#emotions_dlg.flower}SkålSolig

• Tom Araya

Ytterligare en fråga om mail.

Jag skulle behöva färgmarkera text innan utskrift, men den funktionen finns inte i outlook/hotmail (fanns den inte förut?), finns det andra sätt eller andra mail där funktionen finns?

Jag har tillgång även till ett gmail-konto och ett outlookoffice-konto.

• sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-23 04:50:37 följande:

Ytterligare en fråga om mail.

Jag skulle behöva färgmarkera text innan utskrift, men den funktionen finns inte i outlook/hotmail (fanns den inte förut?), finns det andra sätt eller andra mail där funktionen finns?

Jag har tillgång även till ett gmail-konto och ett outlookoffice-konto.

Enklast så kopierar du texten till ett annat program, t.ex. Word eller Google Docs, färgmarkerar och skriver ut.
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-23 10:27:33 följande:
    Enklast så kopierar du texten till ett annat program, t.ex. Word eller Google Docs, färgmarkerar och skriver ut.
    Ah, så enkelt! Jag har för mig att jag försökt detta tidigare och det inte gått....

Frågan är om mail kopierade till word kan klassas som tillförlitlig informationskälla på samma sätt som om mailen skrivits ut i original.
    Spelar det sedan in om mottagaren av dessa har möjlighet att skriva ut originalen för kontroll?
  • sportpappa

I den digitala världen finns inga original längre. Allt är en kopia på något sätt. Ett mailprogram hanterar bara en kopia.
    Att du kopierar över texten till Word syns inte ens om du gör det på rätt sätt.

I ditt fall så hade jag nog istället bara skrivit ut mailen från outlook och sedan använt en överstrykningspenna för att markera texten. Då syns det tydligt att det är du som gjort markeringarna på en utskrift direkt från outlook.

Att använda mail som bevisning tycker jag är lite tveksamt eftersom det är så lätt att fabricera det själv, men om man kan visa mailet i outlook med mail headers så ökar ju trovärdigheten.

• Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-23 23:02:03 följande:

I den digitala världen finns inga original längre. Allt är en kopia på något sätt. Ett mailprogram hanterar bara en kopia.
    Att du kopierar över texten till Word syns inte ens om du gör det på rätt sätt.

I ditt fall så hade jag nog istället bara skrivit ut mailen från outlook och sedan använt en överstrykningspenna för att markera texten. Då syns det tydligt att det är du som gjort markeringarna på en utskrift direkt från outlook.

Att använda mail som bevisning tycker jag är lite tveksamt eftersom det är så lätt att fabricera det själv, men om man kan visa mailet i outlook med mail headers så ökar ju trovärdigheten.

Nu har jag redan suttit halva natten och kopierat över till word och färgmarkerat.
    Nu ska skiten skrivas ut också, närmare 100 sidor...

Som sagt, mottagaren är ju chef på den organisation 90% av denna mailväxling skett till, så de har alla möjligheter att kontrollera riktigheten i det mesta jag skickar.

Tack för all hjälp SkålSolig....ibland känner man sig bra dum och inkompetent...Skäms....det var ju inte så svårt....
Svar på tråden Hjälp! Mail borta - vad göra?