Hur maxar jag min IT-lön?
Hej alla proffsförhandlare!
Jag är 36 år, bor i Göteborg och har jobbat som programmerare i 5 år. Min specialitet är modern C++. Jag har jobbat i spelbranschen nu i ett par år och har en okej lön på 35K/mån, men nu vill jag av olika anledningar försöka maximera min lön genom att byta jobb. I alla fall på kort sikt har jag tänkt mig en fortsättning som C++-programmerare. Nu undrar jag
1. Vilken typ av arbetsgivare bör jag söka mig till? Var är betalningsviljan högst?
2. Givet ert svar på 1, hur hög lön kan jag rimligtvis begära och få?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-05 20:05
Tydligen måste man vara övertydlig här. Jag vill alltså ha reda på hur man maxar sin lön på den arbetsmarknad vi har idag. Om någon vet eller har *relevanta* erfarenheter så får ni gärna dela med er.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-05 20:09
Tydligen måste man vara övertydlig här. Jag frågar alltså inte hur jag kan få ett jobb eller om det finns jobb. Jag har ett jobb och det vimlar av jobb för alla sorters programmerare. Om ni inte vet det så jobbar ni uppenbarligen inte i samma bransch som jag.
Jag vill alltså ha reda på hur man maxar sin lön på den arbetsmarknad vi har idag, och hur mycket man kan begära. Om någon vet eller har *relevanta* erfarenheter så får ni gärna dela med er.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-06 15:32
Tack ni som konstaterar att jag har för låg lön. Detta vet jag emellertid redan uppenbarligen eftersom jag startade tråden.
Hur mycket jag tjänar nu är dessutom irrelevant, det borde alla veta som har det minsta hum om hur fria marknader fungerar. Visst, andra klassens rekryterare har sina tjuvnyp som uppenbarligen funkar på de som är beredda att snällt med mössan i hand ta det de blir erbjudna. Jag har dock fått den ihåliga frågan "Vad tjänar du nu?" tillräckligt många gånger för att veta hur jag skall punktera den på ett snyggt sätt. Med två examina är jag nog trots allt lite slugare än de flesta "professionella" rekryterare. ;)
Hint: sist jag bytte jobb hade jag två års erfarenhet från relevant bransch och höjde min lön från 25K till 35K. Nu siktar jag på 40K, vilket jag inte tror det blir några större problem givet kollegors historia. Jag undrar dock i mitt stilla sinne om det inte går att få mer. Dagens ekonomi är skev och inte bara bopriser skenar, även löner där det är brist på arbetskraft. Och jag vill inte vara sämre än någon annan och tänker nu göra det bästa jag kan för mig och de mina. Precis som alla andra.
Återigen, finns där någon som har ett hum om vad jag kan vara värd på arbetsmarknaden?