Naffnuff skrev 2014-07-06 14:56:29 följande:
Tack för siffrorna, det är bra att någon kan vara konkret för en gångs skull. Jag förstår dock inte varför man skulle nöja sig med 1-2K mer när man byter jobb. Sist jag bytte fick jag ett påslag på 10K! Det är en fri marknad, så om en rekryterare ställer den ovidkommande frågan om min tidigare lön brukar jag svara "för lite". Som sagt, det vimlar av IT-jobb just nu, och vad jag förstår är det väldigt svårt att hitta folk med min kompetens, särskilt sedan Chalmers slutade befatta sig med "besvärliga" språk som C++.
Eftersom jag är relativt nyexad från just Chalmers så vill jag bara meddela att C++ i allra högsta grad används, men att man lär ut Java i de inledande kurserna. Däremot finns det en hel del kurser som inte är programmeringskurser men där man använder C++ för implementation i algoritm- eller optimeringskurser.
För att återgå till din fråga så har jag ingen relevant erfarenhet. Men, de kursare som jobbar med C++ idag jobbar på Ericsson (direkt eller genom tex. Alten eller Cybercom) eller något av Volvobolagen. De har ca 35 tusen efter ca 3 års erfarenhet (ingångslöner låg på 25-27).
För att maxa kan du tex. ta ett jobb på ett konsultbolag där man använder sig av provision och jobba ändan av dig. Är det tydligt nog?