Inlägg från: Majsan 81 |Visa alla inlägg
  • Majsan 81

1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?

Vi ska åka en längre bilfärd om ett par veckor men vår 1-åring hatar att åka bil. Vi har delat upp det på två resdagar i alla fall men det blir ändå långt att åka och jag vet inte hur jag ska underhålla honom. Vi ska försöka stanna ofta men det tar ju en evighet om vi ska stanna för ofta. Någon som har tips?

• Svar på tråden 1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?
  • Majsan 81

Har testat film. Underhåller honom i ungefär 20 min sedan blir han helt tokig. Jag sitter bredvid så på det sättet är det ju lättare. Men det finns inte mycket jag kan göra som verkar duga. Han är lite för liten för appar på iPaden. Han vill bara bita på den. Har försökt bläddra i böcker med honom också men det dröjer inte många minuter innan han blir arg och slänger den på golvet. Har tänkt tanken att köra på natten men jag är lite rädd att han ska vakna och att det då bara ska bli ännu värre för att han då är supertrött. Barnvisor har jag inte testat. Det kanske kan lugna. Post-its var också en bra idé. Kritor har vi inte heller testat. Tänkte att han är lite för liten och att han mest kommer försöka äta på dem. Har inte heller tänkt tanken på åksjuka. Han har faktiskt vrålkräkts en gång. Då skrek han förtvivlat ett bra tag och inget kunde lugna honom och så kräktes han ner hela stolen och somnade. Det kanske skulle kunna vara något. Jag har bara tänkt att han inte gillar att sitta fastspänd. Mycket egen vilja i denna lilla pojke :)

• Majsan 81

pigglet, det är ju genialiskt. Det ska vi definitivt göra. Ska börja fundera på plockmat som inte blir alltför kladdigt bara. 

• Majsan 81

Jag har en mattermos men har aldrig använt den. Hur länge funkar det att hålla mat varm i en sådan utan att maten blir dålig? En sak att hålla kallt men vet inte hur det är med att hålla varmt. Men några timmar i alla fall va?

Svar på tråden 1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?