• Majsan 81

1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?

Vi ska åka en längre bilfärd om ett par veckor men vår 1-åring hatar att åka bil. Vi har delat upp det på två resdagar i alla fall men det blir ändå långt att åka och jag vet inte hur jag ska underhålla honom. Vi ska försöka stanna ofta men det tar ju en evighet om vi ska stanna för ofta. Någon som har tips?

• Svar på tråden 1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?
  • ungamamman

Sysselsätt barnet, har du en iPad? Isåfall kanske du kan sätta på en film barnet tycker om.

• Ramborg

Kommer någon vuxen kunna sitta bredvid? Då blir det lättare.

Ipad. Appar och filmer.

Sjunga sånger tillsammans.

En ny leksak, gärna paketinslagen så det tar en stund att pilla upp.

Smått att äta, tex bokstavskex.

Köp ett litet spiralblock och kritor, och lite tjockare klistermärken. Förresten kan minsta sortens post-its funka lika bra, det blir dyrt att låta en ettåring klistra klistermärken så mycket den orkar.

Läsa böcker.

Lyssna på barnvisor på cd.

42.
  • magelita80

Jag tycker oxå ni kan köra på natten eller när barnet sover.

Vi hade samma problem och vi trodde bara att sonen hatade att åka bil. Inget hjälpte han bara gallskrek. Men när han var 1,5 år så började han spy i bilen och vi tror att han mådde illa när vi åkte bil. När han fyllde 4 så köpte vi en framåt vänd bilstol och nu älskar Han att åka bil för han mår inte illa längre.

• Majsan 81

Har testat film. Underhåller honom i ungefär 20 min sedan blir han helt tokig. Jag sitter bredvid så på det sättet är det ju lättare. Men det finns inte mycket jag kan göra som verkar duga. Han är lite för liten för appar på iPaden. Han vill bara bita på den. Har försökt bläddra i böcker med honom också men det dröjer inte många minuter innan han blir arg och slänger den på golvet. Har tänkt tanken att köra på natten men jag är lite rädd att han ska vakna och att det då bara ska bli ännu värre för att han då är supertrött. Barnvisor har jag inte testat. Det kanske kan lugna. Post-its var också en bra idé. Kritor har vi inte heller testat. Tänkte att han är lite för liten och att han mest kommer försöka äta på dem. Har inte heller tänkt tanken på åksjuka. Han har faktiskt vrålkräkts en gång. Då skrek han förtvivlat ett bra tag och inget kunde lugna honom och så kräktes han ner hela stolen och somnade. Det kanske skulle kunna vara något. Jag har bara tänkt att han inte gillar att sitta fastspänd. Mycket egen vilja i denna lilla pojke :)

• Paincake

Kex, vatten (i spillfri mugg), gurkstavar, russin och annat lättätet rekommenderas som sysselsättning till en ettåring.

Passa på att tajma in sovtider eller kör sent på kvällen i pyjamas. En spegel så att han kan se föraren kanske kan vara något?

• Alexi

Ni har inte funderat på att skippa bilen? Tex att en av er tar barnet på flyg eller tåg och den andre kör. Just i den åldern är nästan tuffast att åka långt, de sover inte lika mycket och de kan inte heller roas av filmer osv på samma sätt som de kan bara något år senare.

• pigglet

Vi passar på att äta i bilen medan vi kör. Då går det bort en bra stund, utan att barnen tänker på att de har tråkigt och sitter fastspända. Ju mer olika saker man har att äta, desto roligare. Gillar han att plocka i sig mat själv funkar tex pasta och köttbullar. Så kan man komplettera med gurk- och morotsstavar, kex, tomater, fruktbitar...
    Så när man tar en paus slipper man sitta still och äta, det har man redan gjort bort i bilen.

• Majsan 81

pigglet, det är ju genialiskt. Det ska vi definitivt göra. Ska börja fundera på plockmat som inte blir alltför kladdigt bara. 

• pigglet

Ja, det kan gå ner enorma mängder. Förra sommaren skulle vi maratonköra en eftermiddag, så jag stekte upp 11 kroppkakor och satte i våra älskade mat-termosar, och så en burk med morotsstavar. När det var middagsdags skickade jag bak termosarna och morötterna. Barnen åt och hade trevligt där bak, länge. Efter ett tag undrade jag om de började vara mätta och kunde skicka fram termosarna så vi där framme kunde äta. Döm om min förvåning när de ätit upp ALLT - alla kroppkakor (blir alltså nästan 4 var) och alla morötterna. Men nöjda var de...

• Majsan 81

Jag har en mattermos men har aldrig använt den. Hur länge funkar det att hålla mat varm i en sådan utan att maten blir dålig? En sak att hålla kallt men vet inte hur det är med att hålla varmt. Men några timmar i alla fall va?

• pigglet

Ja, några timmar är inga problem. Bäst håller den ju värmen om det är något såsigt, tex köttfärssås eller soppa, och man fyller den helt. Då är det fortfarande skållhett efter några timmar.

JAg brukar hälla kokande vatten i den en stund innan den ska fyllas med mat, så den redan är uppvärmd.

• jenny99

Jag hade inte tagit bilen.Vilken kämpig resa för barnet och föräldrarna.Det kan vara åksjuka.Men jag hade tagit tåget eller vilken resa som Hellst.Allt är nog trevligare än bilen när den minsta avskyr bil.

• mammalovis

Ta med leksaker som roar. Vi kör med en pop-uplåda, en ratt med ljud, en magnetisk rittavla, någon bok, skallra, docka, snuttefilten, nappen var med senast. Sedan får man försöka roa med att leka titt-ut, sjunga mm. Som tur är sover vår dotter åtminstone en stund om vi kör 2 timmar, längre resor ger vi oss inte ut på då 3,5-åringen hatar att sitta fastspänd efter en tid.

Svar på tråden 1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?