• pigglet

1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?

Vi passar på att äta i bilen medan vi kör. Då går det bort en bra stund, utan att barnen tänker på att de har tråkigt och sitter fastspända. Ju mer olika saker man har att äta, desto roligare. Gillar han att plocka i sig mat själv funkar tex pasta och köttbullar. Så kan man komplettera med gurk- och morotsstavar, kex, tomater, fruktbitar...
    Så när man tar en paus slipper man sitta still och äta, det har man redan gjort bort i bilen.

• pigglet

Ja, det kan gå ner enorma mängder. Förra sommaren skulle vi maratonköra en eftermiddag, så jag stekte upp 11 kroppkakor och satte i våra älskade mat-termosar, och så en burk med morotsstavar. När det var middagsdags skickade jag bak termosarna och morötterna. Barnen åt och hade trevligt där bak, länge. Efter ett tag undrade jag om de började vara mätta och kunde skicka fram termosarna så vi där framme kunde äta. Döm om min förvåning när de ätit upp ALLT - alla kroppkakor (blir alltså nästan 4 var) och alla morötterna. Men nöjda var de...

• pigglet

Ja, några timmar är inga problem. Bäst håller den ju värmen om det är något såsigt, tex köttfärssås eller soppa, och man fyller den helt. Då är det fortfarande skållhett efter några timmar.

JAg brukar hälla kokande vatten i den en stund innan den ska fyllas med mat, så den redan är uppvärmd.

Svar på tråden 1-åring hatar att åka bil - hur överleva lång bilfärd?