• Anonym (Klara)

Och ännu en semestertråd

Japp semester om en vecka, och sambon har alltid haft VV under sommaren och så även i år. Vi har bokat olika aktiviteter för oss som par dom veckorna han inte har sitt barn. Men se nu vill biomamman ändra på det. För hon ska åka med barnet till sina föräldrar i Skåne och vara borta i 10 dagar och då anser hon att då ska vi ha barnet i 10 dagar när hon kommit hem. Hade hon sagt nåt innan vi bokat tex rum för 2 på vandrarhem hade det inte varit något problem men ju är allt bokat och fixat. Tycker det är dålig stil att komma nu och börja gorma om att sambon är en dålig förälder som inte ställer upp och byter dagar med henne. Ville bara gnälla av mig..

• Svar på tråden Och ännu en semestertråd
  • Ess
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-06 17:41:15 följande:
    Han sa som det är, vi kan inte ha barnet 10 dagar sen för vi har bokat annat och att hon får acceptera det när hon kommer så nära inpå och frågar. Sen la han på luren i örat på henne när det vanliga dravlet om dålig förälder kom upp.
    Det var bra av honom, både att vidhålla den tidigare bestämda umgängesperioden, och att han lade på när hon började spåra ur.

Faktum är att det var snällt av honom att ge upp sin vecka för hennes skull, bär hon sig illa åt så kanske han säger åt henne att de ska fortsätta som vanligt och hon får åka hem från sina föräldrar tidigare.
  • Ess
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-06 17:44:40 följande:
    Han är 11 år och dessutom har vi konsertbiljetter och så ska vi träffa gamla kompisar till sambon på en pub innan så i mitt tycke så är den inte för barn.
    Det har du rätt i.
    Jag tycker att han gjorde rätt som satte hårt mot hårt.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (***) skrev 2014-07-06 17:44:53 följande:

Varför inte? Min son har delat säng med mig och bonuspappa när han var 11. Ni verkar vilja leta problem istället för att leta lösningar.

Problemet är väl att mamma tror att hon kan göra som hon vill utan att fråga. Men som du nog vet är alla olika och nej varken sambon eller barn vill trängas i en dubbelsäng med mig. Barnet har aldrig tyckt om att samsova åtminstone inte på dom 7år jag varit med så jag tror inte han ändrar sig nu
  • Whitetrash86

Eftersom resan ni bokat uppenbarligen inte är lämplig att ha med barn på, så får hon helt enkelt leva med det faktumet.
    10 dagar kan ni kanske boka in EFTER resan?

Hon får ju faktiskt skylla sig själv när hon kommer något så nära inpå utan att tänka på att ni kanske inte kommer sitta hemma hela sommaren och kan ta barnet hur som.

• smulpaj01

Kan ni inte ta barnet 3 dagar extra en annan vecka så det jämnar ut sig? Alltså inte just den veckan när ni ska till vandrarhemmet.

• Anonym (ändrade planer?)

Men då är det väl inget problem då, utan ni gör som det var bestämt innan?

• Anonym (Klara)
    smulpaj01 skrev 2014-07-06 17:58:27 följande:

Kan ni inte ta barnet 3 dagar extra en annan vecka så det jämnar ut sig? Alltså inte just den veckan när ni ska till vandrarhemmet.

Han får kolla på det sambon.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (ändrade planer?) skrev 2014-07-06 18:02:37 följande:

Men då är det väl inget problem då, utan ni gör som det var bestämt innan?

Ja vi åker som vi bestämt.
  • Anonym (Klara)

Ja men då tar vi en runda till. Nu kräver mamman att min sambo eller jag hämtar barnet hos hennes föräldrar på den dagen pappaveckan börjar 45 mil enkel resa eftersom vi inte kan ha barnet i 10 dagar i direkt anslutning till hennes resa. Sambon vägrar åka och hämta där men har sagt att han kan mötas halvvägs, men nä det duger inte. Och naturligtvis haglar orden dålig förälder, att han inte ställer upp och att lagen säger att han ska hämta när det är dags för hans umgänge... Men är det så i lagen alltså?

• Brumma
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-09 21:14:49 följande:

Ja men då tar vi en runda till. Nu kräver mamman att min sambo eller jag hämtar barnet hos hennes föräldrar på den dagen pappaveckan börjar 45 mil enkel resa eftersom vi inte kan ha barnet i 10 dagar i direkt anslutning till hennes resa. Sambon vägrar åka och hämta där men har sagt att han kan mötas halvvägs, men nä det duger inte. Och naturligtvis haglar orden dålig förälder, att han inte ställer upp och att lagen säger att han ska hämta när det är dags för hans umgänge... Men är det så i lagen alltså?

Nej, det finns inget som stödjer det. Däremot kan det ju ses som försvårande av umgänge utav mamman om hon inte ser till att barnen är på er vanliga bytesplats när det är dags att hämta för umgänge...

Väljer hon att barnen är ngn annan stans så får HON se till att de är tillbaka när det är dags att vara hos pappa. Din sambo sträcker verkligen ut handen när han föreslår halva vägen :)
Svar på tråden Och ännu en semestertråd