• Anonym (Klara)

Och ännu en semestertråd

Japp semester om en vecka, och sambon har alltid haft VV under sommaren och så även i år. Vi har bokat olika aktiviteter för oss som par dom veckorna han inte har sitt barn. Men se nu vill biomamman ändra på det. För hon ska åka med barnet till sina föräldrar i Skåne och vara borta i 10 dagar och då anser hon att då ska vi ha barnet i 10 dagar när hon kommit hem. Hade hon sagt nåt innan vi bokat tex rum för 2 på vandrarhem hade det inte varit något problem men ju är allt bokat och fixat. Tycker det är dålig stil att komma nu och börja gorma om att sambon är en dålig förälder som inte ställer upp och byter dagar med henne. Ville bara gnälla av mig..

• Svar på tråden Och ännu en semestertråd
  • smulpaj01
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-09 21:14:49 följande:

Ja men då tar vi en runda till. Nu kräver mamman att min sambo eller jag hämtar barnet hos hennes föräldrar på den dagen pappaveckan börjar 45 mil enkel resa eftersom vi inte kan ha barnet i 10 dagar i direkt anslutning till hennes resa. Sambon vägrar åka och hämta där men har sagt att han kan mötas halvvägs, men nä det duger inte. Och naturligtvis haglar orden dålig förälder, att han inte ställer upp och att lagen säger att han ska hämta när det är dags för hans umgänge... Men är det så i lagen alltså?

Han är ju 11 år. Han kan väl sättas på ett tåg eller en buss?
  • Anonym (M)
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-09 21:14:49 följande:

Ja men då tar vi en runda till. Nu kräver mamman att min sambo eller jag hämtar barnet hos hennes föräldrar på den dagen pappaveckan börjar 45 mil enkel resa eftersom vi inte kan ha barnet i 10 dagar i direkt anslutning till hennes resa. Sambon vägrar åka och hämta där men har sagt att han kan mötas halvvägs, men nä det duger inte. Och naturligtvis haglar orden dålig förälder, att han inte ställer upp och att lagen säger att han ska hämta när det är dags för hans umgänge... Men är det så i lagen alltså?

Umgänget börjar och slutar på den adress barnet är skrivet (om man inte har en dom på något annat, tex namngiven flygplats).

Mamman kan alltså inte kräva att pappan ska hämta barnet någon annanstans.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2014-07-10 08:15:01 följande:
    Umgänget börjar och slutar på den adress barnet är skrivet (om man inte har en dom på något annat, tex namngiven flygplats).

Mamman kan alltså inte kräva att pappan ska hämta barnet någon annanstans.
    Fast det där om att det börjar och slutar där barnet är skrivet är ju taget ur luften. Det står ingenstans i lagen..

Väldigt många kör ju varannan väg. Eller ännu vanligare är väl byte på förskola/skola...
  • Anonym (Klara)
    smulpaj01 skrev 2014-07-09 21:36:51 följande:

Han är ju 11 år. Han kan väl sättas på ett tåg eller en buss?

Ja det tycker jag iaf att han kan. Men jag bestämmer inte om det
  • Satfläsk

Helt otroligt hur vissa vuxna människor beter sig.

Mitt råd till er är att låta mamman gasta bäst hon vill, det är bara att ignorera. Väljer hon att åka 45 mil med barnet så får hon även se till att barnet kommer hem till er igen. Det är inte ert ansvar. Säg åt din man att stå på sig!

• Tjofaderittan hambo

Hur ser umgängesavtalet ut? Sånt här visar bara på hur extremt viktigt det är att vara övertydlig i utformandet av det. Skulle önska att det fanns en mall för det, med allt som ska fyllas i förtryckt.

Står det inte specificerat var hämtning och lämning ska ske så vete tusan om han kan hävda försvårande av umgänge, men det tycker jag då det är så stor skillnad i sträckan. Pappan kan å andra sidan  vägra hämta också utan att mamman kan göra ett dugg.
    Gapar hon om dålig förälder får han bemöta det med att HON är en dålig förälder som försvårar umgänge och om det upprepas tar han det vidare till rätten.
    Gapar hon vidare får han säga att han pratar med henne om hon kan prata normalt utan att skrika och anklaga och istället försöker lösa situationen.

• Anonym (Klara)
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-07-10 09:48:05 följande:

Hur ser umgängesavtalet ut? Sånt här visar bara på hur extremt viktigt det är att vara övertydlig i utformandet av det. Skulle önska att det fanns en mall för det, med allt som ska fyllas i förtryckt.

Står det inte specificerat var hämtning och lämning ska ske så vete tusan om han kan hävda försvårande av umgänge, men det tycker jag då det är så stor skillnad i sträckan. Pappan kan å andra sidan  vägra hämta också utan att mamman kan göra ett dugg.

Gapar hon om dålig förälder får han bemöta det med att HON är en dålig förälder som försvårar umgänge och om det upprepas tar han det vidare till rätten.

Gapar hon vidare får han säga att han pratar med henne om hon kan prata normalt utan att skrika och anklaga och istället försöker lösa situationen.

Har ingen aning om hur avtalet ser ut mer än att det är varannan vecka och varannan storhelger.
  • Tjofaderittan hambo
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 17:00:36 följande:
    Har ingen aning om hur avtalet ser ut mer än att det är varannan vecka och varannan storhelger.
    OK. Pappan borde ju veta iaf Så kan ju han avgöra hur han ska agera i detta.
  • Anonym (Klara)
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-07-10 18:50:00 följande:

OK. Pappan borde ju veta iaf Så kan ju han avgöra hur han ska agera i detta.

Ja han är väldigt bestämd på att antingen ser hon till att barnet lämnas här som vanligt, efter dom 10 dagar de är borta. Alternativt kan han mötas halvvägs på den dagen byte sker.
  • Satfläsk
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 19:17:36 följande:
    Ja han är väldigt bestämd på att antingen ser hon till att barnet lämnas här som vanligt, efter dom 10 dagar de är borta. Alternativt kan han mötas halvvägs på den dagen byte sker.
    Att ens erbjuda att åka halvvägs är extremt generöst av din man!!
  • Anonym (Klara)
    Satfläsk skrev 2014-07-10 19:34:56 följande:

Att ens erbjuda att åka halvvägs är extremt generöst av din man!!

Ja det är det nog. Vi hade isåfall tänk ta det som en utflykt för oss också, lite shopping och nån god matbutik på vögen, så känns det lite mer meningsfullt att åka.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 19:57:13 följande:

Ja det är det nog. Vi hade isåfall tänk ta det som en utflykt för oss också, lite shopping och nån god matbutik på vögen, så känns det lite mer meningsfullt att åka.

Men oj haha inte riktigt kompis med mobilen... Matbit på vägen ska det stå
  • Satfläsk
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 19:57:13 följande:
    Ja det förstår jag. Sen vad jag förstod det som så sa mamman nej till det förslaget?
  • Anonym (Klara)
    Satfläsk skrev 2014-07-10 20:04:43 följande:

Ja det förstår jag. Sen vad jag förstod det som så sa mamman nej till det förslaget?

Japp det gjorde hon
  • Satfläsk
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 20:20:37 följande:
    Japp det gjorde hon
    Så vad är planen?

Jag förstår inte hur hon kan anse att hon har rätt att ändra på schemat bara sådär!

Om hon hade haft lite framförhållning så hade det säkert gått att ändra på men ni har redan gjort upp planer och kan därför inte ändra. Att hon har mage att blir arg och dessutom jävlas lite extra övergår mitt förstånd.

Jag hoppas verkligen inte att din man tar åt sig av det hon gastar om. Dålig förälder osv...
  • Anonym (Klara)
    Satfläsk skrev 2014-07-10 20:44:28 följande:

Så vad är planen?

Jag förstår inte hur hon kan anse att hon har rätt att ändra på schemat bara sådär!

Om hon hade haft lite framförhållning så hade det säkert gått att ändra på men ni har redan gjort upp planer och kan därför inte ändra. Att hon har mage att blir arg och dessutom jävlas lite extra övergår mitt förstånd.

Jag hoppas verkligen inte att din man tar åt sig av det hon gastar om. Dålig förälder osv...

Han tar inte åt sig längre, han har efter många år fattat att han behöver inte krusa eller lyda hennes minsta vink. Han är ingen dålig förälder för att han inte lyder henne.

Och planen blir att vänta och se vad som händer. Han har sagt sitt och står fast vid det.
  • Satfläsk
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 21:30:52 följande:
    Han tar inte åt sig längre, han har efter många år fattat att han behöver inte krusa eller lyda hennes minsta vink. Han är ingen dålig förälder för att han inte lyder henne.

Och planen blir att vänta och se vad som händer. Han har sagt sitt och står fast vid det.
    Låter bra det.

Hoppas att det löser sig för er!
  • Ess
    Anonym (Klara) skrev 2014-07-10 21:30:52 följande:

Svar på tråden Och ännu en semestertråd