• sunny77

ni med 4 barn

Hej!

Vi har 3 underbara barn som även bråkar av och till :). 2 pojkar och en liten tös(nu snart 2 år). Huset räcker till och även bilen. Saken är den att jag vill ha ett fjärde. När vi fick tösen sa vi båda att vi får skaffa fjärde ganska snart. Vi närmar oss båda 40. Nu känner jag att om vi ska ha ett fjärde (och om vi kan ) så vill jag starta försöket nu. Min man verkar nu dock kanske känna att vi kanske borde nöja oss då vi har 3 friska barn. En del av mig tänker att hans tänk är rätt men min andra del kan inte skaka av sig tanken om den fjärde. Varför? Ni med 4 barn, kan ni fortfarande göra tex badutflykter utan större besvär? Kan ni åka på semestrar samt ha middagsbjudningar och känna att ni orkar och kan umgås utan att det känns övermäktigt? Tacksam för tips etc....

• Svar på tråden ni med 4 barn
  • Mother of 4

Vi har fyra barn, det är tufft vissa dagar helt klart.

Det är meckigare att resa, blir lite freakshow över det hela när man åker utomlands med fyra barn, var två veckor nu i juni, samma sak när vi åker till fjällen. fyra med pjäxor och skidor.

Vi känner väl att vi inte räcker till helt, vi har inte haft någon avlastning någon dag ens. Hade vi haft det hade det nog varit enklare.

När de blir äldre så ökar kraven, de tre äldsta spelar fotboll och går på simning samt en går på gymnastik. Läxor mm

Vår äldsta är 8 år.

Men det är ju naturligtvis helt underbart med fyra barn också, därför vi har så många

Lite svar iaf.

Åka och bada med fyra barn funkar också, men man är ganska slut när man kommer hem. Har även tagit de själv på badhus samt lekland, det är ingen picknick direkt.

• Hallonbåt02

Vi har 4 barn och jag känner helt klart att våran tid räcker till för våra barn men där är det kanske beroende på hur stor ålderskillnad det är och hur man hanterar situationer som uppstår och framförallt hur man själv är som människa.
    Jag läser  om  föräldrar som måste lämna sina barn på förskolan för att dem inte orkar med det första barnet etc så det har absolut med att göra hur man "strukturerar " upp allt för att vara en gåva till sina barn och inte känna att dem är en börda i ens liv.
    Mycket har att göra med hur man själv tänker kring det.
    På semestern får våra äldsta barn ta sina egna väskor med hjul eller om dem har ryggsäck och med dem små så får man packa extra smart och det som behövs med.
    Badstraden åker vi till då och då och är inte heller något problem och samma sak om vi åker på besök, allt handlar om hur man organiserar allt så att det inte blir bråk och stressmoment 22.
    Ju mer man njuter av att vara förälder dessto mindre  bråkar/stressar/gråter barnen.

• sunny77

Hallonbåt02; hur planerar ni en dag på stranden eller en bortbjudning så att det ej ska bli tjafsigt etc? Ålder och kön på dina barn?

Jag känner att det funkar med våra 3. Pojkarna kan vissa dagar bråka och tjafsa mer ( så man blir smått tokig) men så är det nog för de flesta...:)

• Mother of 4

Jag är tacksam att våra barn nästan aldrig har bråkat med varandra iaf. De bråkar väldigt sällan överhuvudtaget förutom när de varit i trotsperioder genom åren.

Tyckte åldern mellan 2 och 3,5 var en prövning när alla barnen var i den åldern samtidigt. Våra tre första är det extremt tätt emellan, tror därför de aldrig har bråkat med varandra.

• Mother of 4

Vi har lärt de att på stranden håller man ihop, man springer inte ifrån mamma eller pappa och det har funkat från början även när de var små. Man får sätta vissa regler som är viktiga.

Vatten

• sunny77

Om ni jämför med skillnaden att ha 3 eller 4 och att göra saker.. är det mkt jobbigare? Skriv gärna ålder och kön på era barn.

Vi har ca 3 år mellan våra.

• Mother of 4

Tycker inte det är såå mycket jobbigare med 4 än det var med tre, men vi hade ganska tufft att de tre äldsta är så tätt . Allt är relativt.

allt blir ju dock lite dyrare och mer att förbereda/ packa etc. Tvätten märks att mängden tar ut sin rätt, jag tvättar konstant. Svettiga fotbollskläder uppe på den vanliga tvätten.

Vår sista är en sladdis och de äldre älskar att pyssla och leka med henne, det hjälper mycket på stranden, lekparken mm

Flicka 8
    Pojke 7
    Pojke 7
    Flicka 2

Min sambo är själv på landet nu med alla barnen och det funkar trots att det naturligtvis är lite "slitigt"att hinna med allt själv.

Två av våra barn har sömnstörningar så man får inte sova många timmar per natt. Hade de sovit så hade jag nog kunnat tänka mig ett par ungar till.

Är dina 2,5 och 8 alltså?

• Hallonbåt02
    sunny77 skrev 2014-07-07 20:28:57 följande:

Hallonbåt02; hur planerar ni en dag på stranden eller en bortbjudning så att det ej ska bli tjafsigt etc? Ålder och kön på dina barn?

Jag känner att det funkar med våra 3. Pojkarna kan vissa dagar bråka och tjafsa mer ( så man blir smått tokig) men så är det nog för de flesta...:)

Jag/vi säger till barnen dagen innan att vi åker till stranden eller är bortbjudna  imorgon eller när det  än är och packar ihop och åker.
    Vi gör oss i ordning  i god tid så att man inte behöver stressa dvs börjar packa någon timme eller 2 innan så att alla i lugn och ro får klä på sig och äta innan..
    Våra barn är 11, 9, 4 och 2 år
  • romlen

Fick vårt fjärde barn för ca 3 veckor sedan och än så länge funkar allt toppen!
    Absolut inte jobbigare än med 3 barn (hittills) men vi har ganska stor åldersskillnad mellan våra, äldsta är 13, nästa 11, sedan 6 och nu lillen.
    Svårast är att få 6-åringen att förstå att lillebror behöver amma så mycket och att det kan ta lite tid

• sunny77

Mother of 4: ja det stämmer bra med 8,5och 2. :)

Ibland kan jag tänka att det skulle vara bra om jag kunde känna att det räcker nu. Inte börja om igen:). Men känslan vill inte försvinna....

• cosinus

Vi har 4 barn på 4, 6, 8 och 10 år.

Nu när yngsta börjar vara lite större går det åka och bada själv med barnen. Men det var helt klart en period då det var lite meckigt och då yngsta var pyttis tog vi med morföräldrarna då vi åkte på ett större äventyrsbad.

Slalom funkar också bra nu då vi alla kan vara i backen och äldsta kan åka ihop själva med en mobil i fickan.

Det har varit några hektiska år men nu ser vi ljuset :)

Rörigast nu är att de stora börjar ha så många aktiviteter på kvällarna. Under terminerna är det flera dagar med dubbla aktiviteter att sy ihop och i år börjar även trean med innebandy, fotboll och basket så det minskar ju inte. Men om några år kan de ta sig själva.

• ninab

Tycker det var enorm skillnad att få ett fjärde. Skulle inte gjort om der om det inte var för att de första tre är pojkar. Mina är 9, 6,4 och 1. Det är skitjobbigt. Man får ilskna utbrott jämt för att de inte lyssnar. Min ettåring kräver jättemycket uppmärksamhet och hon är i åldern då man måste sspringa efter hela tiden. De andra ropar på mamma jämt. Kaos hemma och jättesvårt att hålla ordning då tjejen drar ut allt hela tiden. Nä, skaffa inte fler. Inget jag rekommenderar...men du gör ju som du vill förstås. Men så du vet, de finns iallafall en som ångrar sig pga av allt jobb. Sedan att de är fina....

• Hallonbåt02
    ninab skrev 2014-08-01 02:08:36 följande:

Tycker det var enorm skillnad att få ett fjärde. Skulle inte gjort om der om det inte var för att de första tre är pojkar. Mina är 9, 6,4 och 1. Det är skitjobbigt. Man får ilskna utbrott jämt för att de inte lyssnar. Min ettåring kräver jättemycket uppmärksamhet och hon är i åldern då man måste sspringa efter hela tiden. De andra ropar på mamma jämt. Kaos hemma och jättesvårt att hålla ordning då tjejen drar ut allt hela tiden. Nä, skaffa inte fler. Inget jag rekommenderar...men du gör ju som du vill förstås. Men så du vet, de finns iallafall en som ångrar sig pga av allt jobb. Sedan att de är fina....

Du låter rejält utbränd och kanske saknar sturktur i eran vardag vilket nog gör sin del, förhoppningsvis så vänder det snart så att du kan njuta av att umgås med dina barn och kanske be pappan eller någon annan att hjälpa dig med passning av barnen.
  • Alvisen76

Jag har fyra barn. Jag känner mig inte hindrad i vad jag kan göra. Dock har jag en del år mellan mina barn. Min är: 17, 15, 9 och 4 år.

Svar på tråden ni med 4 barn