Inlägg från: Rainbow gg |Visa alla inlägg
  • Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Rainbow gg
    Majsan70 skrev 2014-07-07 15:05:25 följande:

Många blir nog stressade när de skall packa upp sina varor tror jag? Tror att de måste slänga upp dem på bandet och att folk blir griniga i kön.

Jag brukar stå  o kika just på hur folk gör och många av dem som bara slänger upp sakerna utan att vända dem rätt ser rätt stressade ut. 

Vad jag sett så spelar det ingen roll om de tar det lugnt, stressar, har tre varor eller 40. De flesta vänder ändå inte. Och det tar ju inte så lång tid heller! Jag själv vänder alltid även om det är bråttom som fan för det går ju mycket fortare för kassören att få in alla varor. Så stressar man och inte vänder så tar det ju ändå "lång" tid
  • Rainbow gg
    Nixon3 skrev 2014-07-07 15:14:07 följande:

Handlar på COOP och använder blippen till 100 %.
    Varför stå i kassan och slänga upp varorna igen och sedan packa ner grejerna en tredje gång.
    Människor är bra dumma !

Min butik har ingen självblipp. Antagligen därför de använder kassan..
  • Rainbow gg
    L i n n skrev 2014-07-07 15:14:44 följande:

Jag vänder alltid rätt!

De gånger min pojkvän lägger upp varorna får jag alltid påpeka detta för honom och sen står jag och vänder rätt dem han lagt upp :)

För något halvår sedan fick jag höra av kassörskan i vår lokala Ica Supermarket att "det är så skönt att någon lägger varorna rätt, tack ska du ha".

TACK SKA DU HA, ville jag skrika för det berömmet hon gav mig. Haha.

Precis så som jag gör nu för tiden, tackar de som vänt för att uppmuntra beteendet ;) Även JAG vill passa på att tacka dig för att du gör vår arbetsplats bättre med denna enkla gärning!
    LillaJag06 skrev 2014-07-07 15:17:45 följande:

Jag vänder alla varit 8/10 ggr.

Har själv stora problem med smärtor i alla leder och ska undvika att lyfta så gott det går.

Tyvärr har jag aldrig fått ett tack, någonsin utan någon kassörska :(

Jag gör det för deras/er skull, inte för min egna då mina problem blir värre.

Så tänk på att vissa faktiskt bryr sig om er och de som inte gör det skiter nog i vilket helt ärligt.

Jag är ensam i min umgängeskrets som gör det tyvärr.

Det är jättesnällt av dig att vända trotts dina egna smärtor, och jag beklagar att ingen uttryckt sin uppskattning för din insats men JAG är iallafall väldigt tacksam!
    Aniiee skrev 2014-07-07 15:18:39 följande:

Jag vänder 95% av alla varor åt "rätt" håll, de tre gånger per år jag går till en vanlig kassa. Resterande 5% hittar jag inte streckkoden på Skäms

Det är förståeligt eftersom vi själva inte alltid kan hitta streckkoderna. Iallafall jag blir väldigt glad sålänge majoriteten av varorna är rättvända.

Om man säger såhär så har jag haft kassan i 2 timmar idag, vilket ju inte är så länge kan man ju tycka. Men jag sitter ändå hemma nu och har ont främst under skulderbladen på grund av att jag fått vända på tunga och otympliga saker väldigt många gånger, som microvågsugnar, grillkolssäckar och megastora balar toalettpapper. Hade de bara varit rättvända så hade jag nog varit smärtfri nu, och det är ju en så enkelt sak att titta och vända innan man slänger upp sakerna på bandet.
  • Rainbow gg
    Nixon3 skrev 2014-07-07 15:22:52 följande:
    Byt affär !
    Alla handlar ju inte med självscanner ändå- jag gör inte det.
    Så det hjälper ju inte.
    Liljekonvaljer skrev 2014-07-07 15:26:28 följande:
    Jag vänder alltid varorna rätt för jag är varken lat, respektlös och ouppfostrad.
    Tack! det är mycket uppskattat ska du veta!
  • Rainbow gg
    Liljekonvaljer skrev 2014-07-07 15:27:22 följande:
    De flesta i vår kommun vänder, för jag har också tänkt på detta och kollat in folk. De som är stressade gör berg, och tror att det går fortare, eller vad?
    sofhia skrev 2014-07-07 15:29:15 följande:

Jag lagger alltid varorna ratt och en och en pa en rad. Haller aven pa att lara var fyra ariga dotter att gora det samma. Tar ju faktiskt inte sa mycket langre tid...

Jag tackar även er. Det är mycket vänligt av er att underlätta i vårt (kassörskornas) arbete.

• Rainbow gg
    Coruscant skrev 2014-07-07 15:36:25 följande:

Jag brukar för det mesta vända varorna rätt, och dessutom lägga upp dem som jag vill att de ska landa längst ner på bandet (tyngst först). Många som jobbar i kassan brukar sedan lägga ömtåliga varor (bröd, tomater etc.) åt sidan, högst upp så de inte mosas - men vissa bryr sig inte och låter till och med grattiskort åka med på bandet och vikas sönder - särskilt när ni bara pressar mellanbrädan över alla varor utan hänsyn! Varför gör ni så? Det ger ju inte mig större lust att vända streckkoden åt er... Give and take

Nu handlar det inte om hur varorna går ned på bandet, men jag svarar ändå. Just i min butik är banden ganska små och om en kund har en million varor så kan jag ju inte veta vad som kommer att komma sist, det finns oftast inte heller utrymme för att lägga 5 chipspåsar åt sidan. Så ja, en del mjuka varor blir mosade hos mig för jag kan inte sitta och skjuta undan allting för att du väljer att slänga upp dina 10L läsk sist av allt, det är inte fysiskt möjligt utan att jag får förslitningsskador. Däremot så brukar jag stoppa bandet när jag ser att det kanske börjar bli mosat men om det är så många varor att bandet fylls där nere så kan jag ju inte göra något alls faktiskt.
    Mellanbrädan måste vi faktiskt pressa på om din sida är full för att nästa kunds varor ska kunna gå ned på andra sidan - hur ska vi annars göra? Lyfta alla nästa kunds varor till dennes sida?
    Jag personligen lägger inte småsaker, kort eller ömtåliga saker på bandet, det lägger jag på bänken framför mig så kunden får ta saken i handen.
  • Rainbow gg

Och JAG VET, ni som vänder är jätteduktiga och snälla men varför vänder NI ANDRA INTE?

• Rainbow gg
    kenneth768768 skrev 2014-07-07 15:45:56 följande:

Jag brukar vända varorna. Jag ska notera hur folk i allmänhet gör.

En grej jag undrat, mjölkpaket t.ex som gärna faller då bandet rullar, är det ok att man lägger dem på sidan på bandet istf att ställa? Nog kan streckkodsläsaren läsa streckkoden i oavsett hur koden är vänd?

Det funkar även om koden är vänd på sidan! bara den är mot dig så läser scannern av upprät, snedvänt eller uppochned!
  • Rainbow gg
    Moonis skrev 2014-07-07 15:53:36 följande:

Anledningen till att jag oftast inte vänder är för att jag känner mig väldigt stressad och ångestfylld i den situationen. Har jag inte massa folk bakom så kan jag tänka på det men oftast blir det ju kö.

Men blir du inte stressad av att det tar så lång tid för kassören att leta upp alla streckkoder samtidigt som kön fylls på med fler och fler kunder och du bara kan stå och vänta och vänta på att det ska bli klart?
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?