Inlägg från: Lillaloppan123 |Visa alla inlägg
  • Lillaloppan123

Varför vänder du inte på varorna?

Jobbar i kassan på City Gross och kan bekräfta det du skriver ts, att 98% av våra kunder INTE vänder streckkoden rätt och gärna bygger berg (finns även dom som bara tömmer korgen upp och ner). Och jag fattar inte heller varför? Om kunden lägger koden på rätt håll, går det snabbare för mig att scanna varorna. Så de som skyller på att de blir stressade när de ska packa upp för de tror de kommer ta längre tid för de ska leta upp streckkoderna - fel fel fel. Det blir nog ungefär samma tid (eftersom jag också kan jävlas lite ibland och vara seeeeg om en kund bara kastat upp sina varor) plus att jag sparar min stackars rygg och mina stackars axlar PLUS att Du troligtvis blir bemött med ett extra leende och kanske ett "tack för hjälpen" istället för att jag ska bli sur och få ont.

Sen fattar jag inte folk som lägger upp läskbackar, kattsand, 20 liter sköljmedel osv osv. Fattar ni inte hur tungt det är för ryggen att fösa dessa varorna? Flera ggr per dag, flera ggr i veckan = ton av onödig vikt som i slutändan ger mig förslitningsskador.

• Lillaloppan123
    Aniiee skrev 2014-07-07 21:12:20 följande:

TS, snabb fråga (eftersom det hände mig ganska ofta när jag jobbade i matbutik): Hur ofta händer det att en kund ställer hela korgen på bandet?

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
    Haha det har hänt mig någon enstaka gång. Första gången blev jag helt paff! Och sen förbannad. Kunden hade bara plockat frukt och grönt - men en drös olika, med tusen olika kg-priser. Så när korgen rullade fram till mig, satt jag bara och tittade på honom ett bra tag. Efter en stund sa jag att man inte gör så, utan att man lägger upp varorna en och en och sedan sätter man korgen tillsammans med de andra korgarna. Jaha... Sa han. Och jag fortsatte: Fast om du vill kan jag väga hela korgen och slå in de på röd chilipeppar. (kostar väl en 100kr kg typ)

Det ville han ju givetvis inte, men om han inte hade skärpt till sig och packat upp varorna ordentligt då, så hade jag nog gjort det.
  • Lillaloppan123
    grind skrev 2014-07-07 22:14:19 följande:
    Varför skulle jag göra det?
    Amen är du dum eller? Du ska göra det för att visa hänsyn och respekt mot dina medmänniskor, för att vi uppskattar det väldigt mycket och för att det underlättar för oss båda.
  • Lillaloppan123
    erica91 skrev 2014-07-07 23:31:18 följande:

Sen måste jag tillägga, vänder inte kunden på varorna så blir jag inte sur heller, jag hittar streckkoderna utan att knappt behöva titta på varan, jag vet PRECIS vart den är utan att behöva leta :) (nu låter det som jag jobbat i butik i 25 år typ, men det är faktiskt bara 3,5 år)

Det handlar inte om att man som kassörska inte hittar streckkoderna, för jag hittar också de direkt, vet precis var de sitter. Det handlar om att skona oss från förslitningsskador. Jag är ung och har jobbat i butik i 2,5 år och min rygg är allt annat än vacker - trots regelbunden medicinsk massage och träning. Tänk hur jag ser ut om några år då? Nej, kunder som hjälper till är guldvärt - andra som bara kastar upp varorna hänsynslöst får oftast sämre service av mig för jag blir så jävla irriterad.
  • Lillaloppan123
    Carran83 skrev 2014-07-07 23:01:42 följande:

Jag gör det inte längre av den anledningen att min sambo som nu mer är butikschef i en Ica-butik och har många års erfarenhet av att sitta i kassan har förklarat för mig att det går mycket smidigare och snabbare om han själv tar fram streckkoden eftersom han vet vart dom sitter än att jag som kund ska stå och vända och vrida på varan för att hitta den ;)

Skönt att inte din sambo är min chef för han verkar ju inte ha fattat ett dyft.

Hellre en kund som anstränger sig och letar upp streckkoden och lägger varan rätt, än en kund som inte gör det så jag själv får vända, vrida och lyfta själv så jag så småningom måste bli sjukskriven pga förslitningsskador mm.
  • Lillaloppan123
    iknasi skrev 2014-07-09 08:45:51 följande:

Jag vänder alltid på mina varor , har själv jobbat i butik/matvarubutik så jag vet exakt vad du menar smile1.gif

Folk / kunder tror det går snabbare genom och slänga upp allt och komma därifrån så snabbt som möjligt men i själva verket tar det dubbelt så lång tid då man måste vända på alla varor :S

Sen en fråga till er som jobbar i matvarubutik: varför lägger inte ni dom ömtåliga varorna vid sidan av bandet för ? Ex ägg, chips osv

Jag lägger ALLTID sådana varor till sidan; ägg, chips, pålägg, bröd, tomater, kryddpåsar eller andra liknande påsar som lätt följer med bandet och slinker under.
  • Lillaloppan123
    Bambusa skrev 2014-07-09 13:00:59 följande:

Urs så irreterande å hamna bakom nån dryg person som ställer en vara och vänder å vrider sen seegt ställer upp nästa vara... då häller jag upp mina varor i en hög typ, eller byter kö..

Och om du bara häller upp dina varor i en hög kan du räkna med att många av oss kassörskor blir irriterade och mer än gärna krossar din chipspåse med några liter mjölk - hoppsan!
  • Lillaloppan123
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 18:54:46 följande:
    Nja rent tekniskt så arbetar dom inte för dig utan för sin arbetsgivare, det är denne om sedan arbetar för/erbjuder en vara eller tjänst till dig.

Det handlar inte om att göra någons jobb det handlar om att visa lite omtanke och vänlighet, det kostar inte många sekunder att snurra varan i handen innan man lägger ner den på bandet.

Dom flesta kan lyfta en vara och läser innehållsförteckningen eller ibland försöka hitta prislapp innan man lägger varan i korgen eller vagnen eller tillbaka i hyllan så varför är det så svårt att göra det vid kassan?

Dumhet diskriminerar inte
    Fan vad vettig du är! Heja heja
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?